1 inlägg i detta ämne

Hej alla.

Jag vill börja med att nämna att jag är helt ny i "forumvärlden" helt och hållet. Har heller aldrig varit i Thailand och ber därför vagt om ursäkt direkt för eventuellt upplevda korkade frågor, eller "tekniska forummisstag" som kan komma att göras.

Jag hittade en tråd med liknande karaktär som min tråd kommer bli, som dock avslutades 2014 vilket var ett tag sedan. Därför chansar jag på att det är ok att starta den på nytt i ett nytt inlägg.

Min sambo är lärare i Sverige (F-5, men kan ha 6:or, om det är så man uttrycker sig).
Vi vet hur och var man söker skolor på nätet (i alla fall på de vi hittat via SANUK (Hua Hin, Koh Lanta,  Huay Yang  samt Phuket) och Lilla Svenska skolan (Koh Lanta). Finns det fler skolor på andra platser? Finns det någon i detta forum som varit anställd vid en av dessa skolor och kan tänka sig PM:a om detta, med nedan kommande frågor är det ju det ultimata.

Vi kommer ansöka om tjänst med start ht-18 och hoppas på ett läsår, men får vi kortare tar vi det såklart också. Har förstått att platserna rekommenderas olika beroende på var man är i livet, så därför uppger jag att vi är en familj på två vuxna (gamla?) över 40 med två barn (då kommer de vara 4 resp 5 år). Tar gärna emot tankar på vilken av ovan orter med för och nackdelar att tänka på.

Förutsättningarna för att vi ska kunna åka ner, är att sambon får anställning via skola. Min förhoppning är att jag kan arbeta halvtid (med tanke på tidsskillnaden mot Sverige) eller heltid beroende på hur min chef ser på det. I värsta fallet accepterar han det inte alls, och jag tvingas ta tjänstledigt/säga upp mig (äventyret är såpass viktigt för oss), så därför undrar jag i det fallet hur det ser ut för en svensk kille (gubbe) på 44 (som jag kommer vara då) att få jobb (lagligt).

Frågorna är många, och tråden håller på att bli för lång, men förutom ortsinfo, är det såklart intressant med levnadsfrågor, boendefrågor, budgetfrågor etc. Ni hajjar grejjen tror jag. Jag återkommer till dem senare när jag vet att forumet är aktivt och att det finns någon villig att svara. :)

Ha det gött så länge!.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu