Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Martin

Åka förbi Krabi eller inte?

Resrutt  

  1. 1. Förbi Krabi eller Koh Phangan?

    • Koh Samui / Koh Phangan / Bangkok
      0
    • Krabi / Koh Samui / Bangkok
      0


Rekommendera Poster

Ny resa med flickvännen, hennes första till Thailand.

Från början tänkte vi sticka till enbart Koh Samui (oftast lagom bra väder under den svenska sommaren) och även ett avslut på några dagar i Bangkok.

Sedan tänkte jag att kanske 2 veckor på Samui blir lite långtråkigt och det blir bättre att se lite annat, så jag tänkte att vi kunder flyga ner till Krabi istället, stanna några dagar och sedan ta oss till Koh Samui när vi sett vad vi ville i Krabi (Ao Nang, Railay).

Alternativet är att ta Koh Samui och ta en avstickare till Koh Phangan på några dagar.

Vad hade ni valt under den svenska sommaren?

1. Koh Samui / Koh Phangan / Bangkok
eller
2. Krabi / Koh Samui / Bangkok

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Martin säger:

Ny resa med flickvännen, hennes första till Thailand.

Från början tänkte vi sticka till enbart Koh Samui (oftast lagom bra väder under den svenska sommaren) och även ett avslut på några dagar i Bangkok.

Sedan tänkte jag att kanske 2 veckor på Samui blir lite långtråkigt och det blir bättre att se lite annat, så jag tänkte att vi kunder flyga ner till Krabi istället, stanna några dagar och sedan ta oss till Koh Samui när vi sett vad vi ville i Krabi (Ao Nang, Railay).

Alternativet är att ta Koh Samui och ta en avstickare till Koh Phangan på några dagar.

Vad hade ni valt under den svenska sommaren?

1. Koh Samui / Koh Phangan / Bangkok
eller
2. Krabi / Koh Samui / Bangkok

 

Härligt med Thailand ochjag hopppas hon blir lika biten av landet som oss andra. Hade jag varit dig/er hade jag skippat Krabi och satsat på Samui, Phangan och Bangkok, både för att inte läga massa tid på att resa men även för vädret på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Martin säger:

Ny resa med flickvännen, hennes första till Thailand.

Från början tänkte vi sticka till enbart Koh Samui (oftast lagom bra väder under den svenska sommaren) och även ett avslut på några dagar i Bangkok.

Sedan tänkte jag att kanske 2 veckor på Samui blir lite långtråkigt och det blir bättre att se lite annat, så jag tänkte att vi kunder flyga ner till Krabi istället, stanna några dagar och sedan ta oss till Koh Samui när vi sett vad vi ville i Krabi (Ao Nang, Railay).

Alternativet är att ta Koh Samui och ta en avstickare till Koh Phangan på några dagar.

Vad hade ni valt under den svenska sommaren?

1. Koh Samui / Koh Phangan / Bangkok
eller
2. Krabi / Koh Samui / Bangkok

 

Alternativ 1 lätt. Krabi ger inget mer (enligt mig) om man inte är charterfamilj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm .... tänkte att Krabi är lite lugnare på sommaren. Kanske mer värt att besöka. Resan mellan Krabi och Koh Samui tar 4 timmar, alltså inte så mycket längre än över till Koh Phangan. Men ja .... svårt beslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motvalls kärring - jag valt

Koh Samui därefter flyg till U-Tapao för att besöka Koh Samet några dagar med en avslutning i Pattaya.

Krabi och Ao Nang går för mig bort p.g.a. att med lite otur får man åskskurar och risken för sämre väder är inte oväsentlig.

Koh Samet är en pärla inget snack om något annat och boende på Samed Villa är inte fy skam - ingen som INTE varit helnöjd.

För övrigt går det inte att förflytta sig från ert eventuella boende på Krabi till ert nya på Samui på 4 timmar - glöm det, räkna i stället med ca 7 timmar - om du nu inte kör egen bil och tajmar in färjan i Don Sak på minuten.

Redigerad av nyvaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, förvånad nog var jag att Lomprayah räknar med typ 4 timmar. Samma tid får man nog räkna med om man skall till Koh Samet, vilket var faktiskt också ett alternativ jag funderade på. Får se vad vi gör och hur det blir med flyg. Har preliminärbokat resa ner till Krabi och hem från Samui, men man får faktiskt kanske titta på alternativ - om det finns några flyg till bra priser kvar. Juli är jädrans svår månad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade helt klart satsat på Phangan, min absoluta Thailandsfavorit. Så lugnt och skönt och fina stränder. Komba med Samui o Bkk för lite mer att göra. Krabi låter jobbigt transportmässigt och sämre väder sommartid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina val hade förstås blivit Koh Tao några dagar för snorklingen, Koh Samui och några dagar i Bangkok.

Phangan har vi varit till på sommaren och valde östsidan för att det skulle vara för långgrunt på västsidan, men det var knappt badbart på östsidan heller.

Kanske bara var så just då men jag tyckte inte att Phangan sommartid var toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack vicky, Koh Tao är inte min favorit direkt - var där en sensommar, augusti, på väg från Malaysia och det var tråkigt. Vattnet var ganska grumligt, snorklingen ingen hit, mycket ställen stängda mm. ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×