Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
diseledvin

Ica kort +

Rekommendera Poster

nu har jag äntligen sagt upp mitt  ica kort ,fick en riktigt pissig kurs när jag tog ut pengar i thailand sämre än växlingskontoren i Thailand

men vilket kort ska man skaffa nu ska finnas ett kort genom facket som inte ska kosta nått att ha .nån som har provat det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surt när ICA införde valutaväxlingspåslag på 1,25% vid köp/uttag i utländsk valuta på betalkorten. Har själv slutat använda det kortet utomlands. Har istället mitt Coop Medmera Mer och Santander Mitt Kort Med Sparränta där detta påslag inte finns.

Vilket fack tillhör du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, palleair säger:

Va rädd om ditt Santanderkort, du får inget nytt när det går ut...

?

Jag har hört att det inte går att nyteckna, men visst får man ett nytt kort enligt de regler man har när nuvarande kort gått ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, Snoken säger:

?

Jag har hört att det inte går att nyteckna, men visst får man ett nytt kort enligt de regler man har när nuvarande kort gått ut?

Nej. Jag tvingades tömma mitt konto och uppmanades att klippa sönder kortet.

Håller på och letar alternativ men vill helst ha ett VISA som backup till mitt Master Card.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Brandywine säger:

Nej. Jag tvingades tömma mitt konto och uppmanades att klippa sönder kortet.

Håller på och letar alternativ men vill helst ha ett VISA som backup till mitt Master Card.

Hmmm. Låter skumt. Men vi får väl se när det blir dags för mig att få nytt Santanderkort.

Har ett gammalt internetabonnemang som är ca 15 år gammalt med i princip fri surf. Leverantören har försökt tvinga mig att byta abonnemang i 10 år, men jag bara hänvisar till avtalet. Känns som Santanderkortet skulle kunna behandlas på samma sätt. Att sen banken vill ha bort de gamla avtalen är ju inte riktigt mitt problem...:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fick nog ett brev om detta hem i din brevlåda i början av februari. 

Jag och min fru fick det då. 

Kortet kommer inte att förnyas. Dessutom om man av någon anledning behöver ett nytt kort så går inte det. 

Detta beror nog på dom nya regler som EU införde för något år sedan. Då gick inte dessa kort (ICA och Santander med Spar) att få lönsamhet med. 
ICA la då på växlingsavg, Santander slutade att nyförsälja och lägger nu ner helt. 

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Altenativet är Santander mitt kort (med kredit). Där är det 0:- i uttagsavgift och dessutom 0% växlingsavg. 
Men dom tar ränta från första dagen. 
Dock hindrar det ju inte att man på detta kort sätter in pengar innan uttaget så räntan blir 0. 
Men kom ihåg att andra inköp som gjorts tidigare på kortet (men inte betalts) tar av insättningen så man måste vid insättning lösa hela skulden + förbetala uttaget. 

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, hasseigöteborg säger:

Altenativet är Santander mitt kort (med kredit). Där är det 0:- i uttagsavgift och dessutom 0% växlingsavg. 
Men dom tar ränta från första dagen. 
Dock hindrar det ju inte att man på detta kort sätter in pengar innan uttaget så räntan blir 0. 
Men kom ihåg att andra inköp som gjorts tidigare på kortet (men inte betalts) tar av insättningen så man måste vid insättning lösa hela skulden + förbetala uttaget. 

hf

Ok. Det är nog detta kort jag har:)

 

Sen när det gäller det andra kortet är jag fortfarande tveksam om Santander ensidigt kan säga upp avtalet. Att de försöker förstår jag, men ett avtal är ju ett avtal. Har som sagt denna diskussion årligen med ett bredbandsbolag som tom hotat och härjat med rättegång. Men när jag välkomnar det och säger att det troligtvis kommer sluta med att de får betala alla kostnader så lugnar de ner sig (tills nästa år). Men santanderkortet kanske är ett tidsavgränsat avtal, vad vet jag.

Men iom att det i detta fallet inte gäller mig så lägger jag ingen större vikt vid det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-03-21 på 06:18, Blixt84 säger:

Forexkort 0 kr i uttags- och uttagsavgift. 

Sant.. tänk bara på att det ej gäller deras bankkort. Endast deras betal-/kreditkort. Men det är kanske sådana som folk har i allmänhet ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått varför man skall krångla till det med särskilda kort för att slippa växlings- och uttagsavgifter, för en normal  semesterresa handlar det bara om några hundralappar. Vi använder våra vanliga bankkort, jag gjorde ett överslag för vår kommande resa (nu på fredag) och avgifterna skulle gå på ca. 300kr. Ett Coop-kort skulle bli dyrare, årsavgiften är 348 kr, sen får du betala ränta på 15,45% såvida du inte har satt in pengar på kontot

 

Hasse

Redigerad av Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×