Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
wohlgart

Orestone Group

Rekommendera Poster

Ska man hyra eller kanske ännu värre köpa, hus eller lägenhet, så använd någon annan än Orestone Group och *** *******. Han gör modulhus utanför Pattaya som folk får placera på en resort där han själv hyr marken. Han hyr sedan ut husen så det blir en förlust för husägaren. Han lovar dyrt att ta hand om din investering i Thailand. Han är duktig på marknadsföring, och det är lätt att gå på hans snack. Jag köpte ett hus 2008 som jag nu lyckats sälja till en kund som flyttar det till Mae Rumpueng Beach. Det är en affär jag förlorat drygt en halv miljon på. När sista hyresgästen flyttade in hade jag en skuld på 29.000 bath, när hon flyttade ut var skulden uppe i 33.000 bath. En av husägarna på resorten har övergett sitt hus, för att slippa ha med honom att göra. De andra husägarna har tillsammans med markägaren petat bort honom från resorten, och han har nu startat upp en ny, för att ytterligare försöka blåsa några nya kunder.

Nu har jag fått bort alla mina grejer därifrån. Kylskåpet köptes nytt förra året och har fått flera skador som ser ut att vara enbart på vårdlöst bruk. Flera andra inventarier var också skadade. Något ansvar för detta tar inte *** ******.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr var jag för oerfaren för att kolla referenser. Vid den tiden var han relativt nystartad. Det fanns två referenser på hemsidan då, båda är nu borta, en av dem har gett upp, och bara lämnat sitt hus där. Han har förlorat mycket mer än mig. Husen är heller inte flyttbara utan att all sten går sönder, men det är en upplysning man inte får vid köpet. I ett komplett hus ingår ingen isolering, ingen köksinredning eller toalett, allting tillkommer. Till sista hyresgästen inköptes gardiner för 7000 bath utan att fråga mig. Lika mycket gardiner köpte lag till min lägenhet för 2500 bath, men det är lätt att handla om man inte ska betala själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-02-23 på 20:34, wohlgart säger:

Tyvärr var jag för oerfaren för att kolla referenser. Vid den tiden var han relativt nystartad. Det fanns två referenser på hemsidan då, båda är nu borta, en av dem har gett upp, och bara lämnat sitt hus där. Han har förlorat mycket mer än mig. Husen är heller inte flyttbara utan att all sten går sönder, men det är en upplysning man inte får vid köpet. I ett komplett hus ingår ingen isolering, ingen köksinredning eller toalett, allting tillkommer. Till sista hyresgästen inköptes gardiner för 7000 bath utan att fråga mig. Lika mycket gardiner köpte lag till min lägenhet för 2500 bath, men det är lätt att handla om man inte ska betala själv.

Alla gör vi misstag i livet, tyvär blir en hel del dyra.

Annars måste jag säga att hans affärside är oerhört bra.Om han hade levererat kvalitet och det han lovar.Tyvär finns det oerhört många företagre som vill ta genvägar och tjäna snabba och mera cash per försäljning.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som ***** skriver,,,**** på orestone,,hans fullständiga namn är *** ******,,lurar allt o alla,,Hyr mark av en Thailändare,,Påstår att han har 15års kontrakt,,efter ca 1 år gick kontraktet ut,,O där står du då med ett hus som EJ är flyttbart...Han hyr även ut lägenheter åt svenskar,,o stjäl pengar från dreas konton,,Köper kuddar för 2.000.- bath..ja ni läste rätt,,utan att fråga lägenhets innehavaren om lov,,När folk ska hem till honom o betala hyran,,Blir dom hotade av hans fru o honom,,frun drog kniv,, o hotade ött döda den mannen ,För dom påstod att haj ej betalt hyran fast han hade kvitto på beloppet,,när vi sedan går dit för att reda ut problemen  har han ett gevär,,o frun en skarp laddad revolver ,O hotar att skjuta oss..aöllt detta är polis anmält,,men det är ju Thailand,o frun Thailänska,,så ALLT förgäves,,,Gör ALLDRIG en affär med orreston Group..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar från den utpekade. Undertecknad har drivit företag i Pattaya i 11 år nu. Huvuduppgift är att serva svenska kunder med deras investeringar. Vi har ett femtiotal fasta kunder och utav dessa är det bara två som är missnöjda. Dessa två återfinns i denna tråd, nämligen ****** samt *******.

Vi har investerare från Australien, England, Sverige och USA sedan ett tiotal år tillbaka. Vi ansvarar för deras investeringar och har deras fulla förtroende. Det är mångmiljonbelopp som vi hanterar åt våra kunder. Om vi nu är så oärliga hur kommer det sig att dessa affärsmän anlitat oss i 10 år?

Till ********: Du hade aldrig kommit i den olycksamma situationen om du hade betalat markhyran i tid. Hyran skulle betalas varje månad. Du betalade årsvis i efterskott, trots mängder med påminnelser. Du har fått en månatlig redovisning som tydligt visar dina skulder och intäkter. Månadshyran för marken var 3.900 THB, intäkterna från hyran var 7.000. Hur kan det bli minus? Markägaren har petat bort mig? Patetiskt, det är i alla fall INTE markägaren som påstått det, vi har ett nytt hyresavtal tillsammans, OCH, jag har inte blåst NÅGON. Alla våra ekonomiska förehavanden redovisas öppet varje månad. Hur kan man blåsa någon då. Varför har du inte läst redovisningarna? Ditt kylskåp och övriga inventarier skadades när din thailändska hantlangare flyttade på dem. Du var där tillsammans med din kund och inspekterade allt före flytten. Ingen av er hade några klagomål då. Sååå fegt att skylla allt på mig. Våra modulhus är fullt flyttbara, plockar ner ett just nu i dagarna. Tar ca 5 arbetsdagar för två personer. Vi sparar och återanvänder samtliga thermoblock. Felet som du gjorde var att du anlitade ett gäng thailändare och fick dem åta sig uppdraget för 15.000 THB. Snålheten bedrar visheten heter det. Jag talade om för dig hur man monterar nert huset.  Du glömde tala om samma sak för thaiarna eller så trodde du att dom förstod säkert hur man gör. För 15.000 (SEK 3.750, inkl. flertal pickuptransporter ca 8 mil fram och tillbaka) arbetar inte ens thaiare mer än absolut nödvändigt, resultatet blev en stor hög med sönderslagna block. Att plocka ner blocken hade tagit minst en dag mer och minst 3 transporter till med pickupen. för 15.000 THB??????? Du KAN inte vara förvånad. Man får vad man betalar för.

Ditt påstende att jag blåser kunder är oerhört kränkande, i högsta grad osant och dessutom grovt förtal. Så vitt jag vet strider ditt inlägg mot datalagen och jag undersöker just nu möjligheterna att juridiskt bemöta dina osanningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till ***** *******. Utan tvekan ett allvarligt personangrepp, det du skriver. Det är dessutom lögner. Jag vet varför du förtalar mig men jag tänker inte sänka mig ner till din nivå.

Jag har ALDRIG påstått att jag har 15 års kontrakt. Däremot belv du erbjuden 15 år av markägaren den dag som markägaren tog över driften av resorten, 1 januari 2017. Du borde vara tacksam att jag ordnade så att du och dina vänner kan hyra långtid då jag själv bara hade 3 år kvar av min hyresperiod. De flesta andra husägarna är mycket tacksamma för det.  Varför säger du att ditt hus inte går att flytta Du VET att det är flyttbart.

Att jag stjäl pengar från mina svenska kunder är mycket grovt förtal och jag kommer göra en polisanmälan. Du kommer inte komma undan med en sådan grov lögn. Samtliga mina kunder får en månatlig redovisning där vi öppet redovisar intäkter och kostnader. Det finns inte utrymme för pengastöld, kunderna skulle snabbt upptäcka det.

Har aldrig någonsin sålt kuddar för 2.000 THB, vi ersätter gamla utslitna för 350 THB. Varför ljuger du så?

Du blandar dessutom in händelser och vänder på situationerna till din fördel. Frun drog kniv och hotade döda när en kund ville betala hyran! Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Patetiskt är vad det är.

Du glömmer nämna att du stoppade mig på vägen i min resort en kväll och tog upp en sak med mig. När jag svarade att jag inte trodde det förhöll sig så som du sa men skulle kontrollera det från mitt kontor nästa morgon så sprack något i din hjärna. Du blev högröd i ansiktet, knöt nävarna och din röst avslöjade att det var nära ett regelrätt överfall. När jag försökte gå därifrån sa du och din bror följande "DU GÅR INGENSTANS". MYCKET hotfull och olustig händelse.

Några dagar senare träffas du och 4 andra män hos en av de boende, dricker lite kaffe och kommer överens om att gå över till mitt hus, där jag och min fru BOR - vårt HEM, inte till vårt kontor dagtid. Med tanke på att jag blev överfallen några dagar tidigare så mötte vi er med en hagelbössa. 5 vuxna starka karlar kommer till mitt hem utan synbar anledning, vad hade du själv gjort? och kom inte och säg att ni kom för att betala hyran, det behövs inte 5 män för det. Vad ni var då kallas för en oberäknelig MOBB. Mobbar är farliga varför hagelbössan var mer än väl berättigad.

Någon polisanmälan har ni aldrig gjort för då hade NI blivit inburade. Inte ens i Thailand kan man hota och trakkassera någon i eller utanför deras hem. Grovt hemfridsbrott kallas det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppmanar ALLA som läser dessa inlägg att kontakta mig så skall jag skicka mer information om dessa båda herrar samt tydligt visa att det mesta är lögner, resten missförstånd.

Bland annat fotografier på ett hus som vi nyligen flyttat UTAN att väggblocken går sönder samt en hel del kuriosa som talar för sig självt, bl a påståendet att **** * möttes med skarpladdat vapen. Det går INTE att se på 5 meters avstånd om ett vapen är skarpladdat eller ej, inte ens på en meters avstånd. Så var den lögnen motbevisat. Det finns mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör säkert vad du kan, för att de ska vara bra för dina kunder. Problemet är att det är väldigt snårigt när det gäller investeringar i Thailand. Det vet du så klart om du är verkande i Phattis. Några missnöjda kunder finns det alltid.

Personligen hade jag aldrig investerat pengar i Thailand. Det är en militärdiktatur, och funkar bättre idag, än vad det gjorde tidigare enligt mitt tycke. Men regler och förutsättningar kan ändras väldigt snabbt. För mig får det räcka med frugans hus i Hat Yai som hon sköter själv.

Även de som byggt hus i Thailand kan glömma det där med att arendera marken i 30+30+30 år. Den lagen finns ej överhuvudtaget i Thailand. De kan vara glada om arrendet sträcker sig över 30 år.

Lycka till med affärerna i Phattis

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här visas bilder på hur vi flyttar på ett av våra hus. Samtliga block kan tas bort hela och återanvändas, se bild 4 och 3

Taket består av totalt 8 delar. Enkla att både ta ner och sätta upp igen utan att behöva skruva bort takmaterialet, se bild 1. 2 män klarar detta.

Det tog 2 arbetare 6 dagar att plocka ner allt. Arbetet med att montera upp pågår just nu, se bild 2, men det kommer ta betydligt mer än 5 dagar, uppskattningsvis ca 6 veckor.

Detta är ett av våra modulhus. Går att flytta men inget man gör varje år precis. De andra husen på området är mobila hus. De flyttas mycket enkelt med en trailer eller en kranbil. Samtliga hus står på plint. Två anledningar till detta. Man behöver inte ansöka om bygglov samt gör det möjligt att flytta huset.

Gällande markarrende. Om man registrerar 30 års leasing hos Land Office av mark så får man lagfart på det, det är så säkert det går. Det finns hussäljare som erbjuder både 30+30 och 30+30+30 års leasing vilket vi har varnat för nu i många år på vår hemsida. Visst kan man skriva in 30+30 och 30+30+30 års leasing i köpeavtalet men:

Finns personen eller företaget som skriver avtalet kvar efter 30 år? Om inte blir det omöjligt att förlänga. Finns personen eller företaget kvar efter 60 år? Knappast troligt. Det finns som det har påpekats ovan ingen lag som stöder detta förfarande. Det är "bara" en överenskommelse mellan två parter.

Kommer Land Office att acceptera en förnyelse av leasingen med ytterligare 30 år? Ja det är upp till respektive Land Office. I dag accepterar nog de flesta kontoren en re-leasing en gång men knappast två gånger. Problemet är att reglerna kan vara hårdare redan i morgon och 30 år är en lååång tid. Mycket kan och kommer hända.

Därför kan du bara känna dig trygg om ditt hus går att flytta på (Ett hus som du faktiskt äger) eller om huset står i bolag, som måste sättas upp på ett korrekt sätt. Få advokater vet hur man gör det, så se upp. Det finns de som påstår att det inte är säkert ändå, att reglerna kan ändras. Visst kan reglerna ändras men jag tvivlar starkt på att reglerna ändras på ett sådant sätt att 10.000-tals faranger förlorar sina hus. Det vore en enorm skandal som kommer få investerare att helt tappa förtroendet för Thailand, och då inte bara husägare, utan ALLA typer av investerare. Förlusterna skulle vida överstiga det man kan vinna på en sådan åtgärd och jag har svårt se att det finns något att vinna.

Jan på Orestone Group Co Ltd

 

20170718_161643.jpg

20170718_152501.jpg

20170721_092439.jpg

20170721_092414.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta inlägg är nu anmält till:
Datainspektion för grovt förtal och personangrepp
Polismyndigheten för grovt förtal och personangrepp
Google Search för grovt förtal och personangrepp
Ytterligare juridiska åtgärder kommer vidtas med ledning av ovanstående organisationers respons.

Internet är en lekplats för oseriösa personer som tror dom kan skriva vad som helst utan att ta ansvar för sina handlingar. Det är en oerhört skrämmande utveckling där den drabbade, som i detta fallet, aldrig får möjlighet till upprättelse. Det är min förhoppning att upprättelse och rättvisa kan uppstå från dessa åtgärder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att jag inte ska skriva här mer men kan inte låta bli i detta fallet.

 

Först och främst ser jag inte hur detta kan vara grovt förtal.

Kunden i fråga har varit missnöjd med flertalet saker som skett mellan dig som företag och han som kund.

Han har enbart yttrat sina åsikter om affären på ett öppet forum där du både har möjligheten och även har försvarat dig.

 

Om jag köper en cyckel på biltema och tycker kvalitén på denna och servicen varit kass och skriver det på ett cyckelforum så är inte det förtal.

Får du igenom detta skulle vi i min värld ha regler och lagar som nord Korea och Ryssland.

 

I Sverige råder det yttrandefrihet så svälj att du har en missnöjd kund och gå vidare och jobba hårt för att hålla de du har och framtida kunder nöjda istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-07-17 på 15:46, blue_saint säger:

Vet att jag inte ska skriva här mer men kan inte låta bli i detta fallet.

 

Först och främst ser jag inte hur detta kan vara grovt förtal.

Kunden i fråga har varit missnöjd med flertalet saker som skett mellan dig som företag och han som kund.

Han har enbart yttrat sina åsikter om affären på ett öppet forum där du både har möjligheten och även har försvarat dig.

 

Om jag köper en cyckel på biltema och tycker kvalitén på denna och servicen varit kass och skriver det på ett cyckelforum så är inte det förtal.

Får du igenom detta skulle vi i min värld ha regler och lagar som nord Korea och Ryssland.

 

I Sverige råder det yttrandefrihet så svälj att du har en missnöjd kund och gå vidare och jobba hårt för att hålla de du har och framtida kunder nöjda istället

 

Stora företag som gör misstag ibland eller får in dåliga produkter, brukar inte reagera som ovan. Mindre företag kan göra det, då det är tyvärr deras levebröd består oftast av mindre antal kunder - förlorar man dessa så är det kört. 

Men jag tycker absolut att kunder skall kunna uttala sig, om det inte är extremt tydligt att det bara handlar om att svartmåla ett företag och inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 8/10/2018 på 15:54, Martin säger:

 

Stora företag som gör misstag ibland eller får in dåliga produkter, brukar inte reagera som ovan. Mindre företag kan göra det, då det är tyvärr deras levebröd består oftast av mindre antal kunder - förlorar man dessa så är det kört. 

Men jag tycker absolut att kunder skall kunna uttala sig, om det inte är extremt tydligt att det bara handlar om att svartmåla ett företag och inget annat.

Du har rätt i det men mindre företag brukar även vara lättare att komma överens med.

 

Detta har inte hänt och då bör väll konsumenten få uttrycka sitt missnöjje oavsett hur det drabbar det företaget oavsett storlek.

Sen finns det dåliga kunder med men det får alla företag räkna med och lösa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl jag som startade det här. Min mening var att varna andra, innan man gör en affär med ****  **** . Man kan tycka att **** är trevlig, det tyckte jag också, innan jag lärt känna honom! Han har en bra affärsidé, men den kostar 40% mer än vad liknande produkt kostar i Mae Rumpueng Beach! Jag har ingen anledning att skita ner honom, jag har bara nämnt en bråkdel av det som hänt mig! Här ovan står det om kuddar, jag kan ju då i sammanhanget ta upp mina gardiner. Det köptes gardiner till huset efter bara några år. Det var inga fel på de som var där! Det köptes gardiner för 7.000 baht, likadan kvalité köpte jag till min lägenhet i BanPhe för 2.500 baht. I priset ingick också leverans och uppsättning. Jag tycker 4.500 är väl mycket påslag, när hyresinkomsten var samma summa! Av hyresintäkten på 7000 baht var det en markhyra på 3900 baht. Det tog mig alltså mer än två månader innan dessa gardiner var betalda! När jag ville ta bort mitt hus, skulle det ta tre månader innan jag kunde få hjälp med det. Detta naturligtvis för att förhala hyreskontraktet!  Jag kan kalla honom en driftig affärsman, med list uti fingerspetsarna! Nu blev jag så tjurig, att det fick kosta vad det kosta ville, nu skulle jag bort från **** ! Jag sålde huset för ungefär en tredjedel av vad det kostat! Jag har förstört ungefär 1,2 miljoner skr, i Thailand, men det enda jag ångrar, är min affär med **** ! Resterande har jag haft roligt för!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sagt det tidigare, och säger det igen. Finns bara ett fåtal som lyckas med sina affärer i Thailand. De flesta Svensson är losers. De som lyckas är etablerade gäng som HA och Bandidos. När det var motorcykel weekend i Patong ägde Bandidos stället. De gör vad de vill. De ligger på stora pengar, och det är bara att betala en högre polischef

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Phatthalung said:

Har sagt det tidigare, och säger det igen. Finns bara ett fåtal som lyckas med sina affärer i Thailand. De flesta Svensson är losers. De som lyckas är etablerade gäng som HA och Bandidos. När det var motorcykel weekend i Patong ägde Bandidos stället. De gör vad de vill. De ligger på stora pengar, och det är bara att betala en högre polischef

 

 

 

 

 

 

Jag känner nog personligen mer än ett dussin svenskar som lyckats med businessen här i Thailand. I varje fall så pass de lyckats försörja sin familj och bo här i (minst) tio år. Några har tom blivit någorlunda förmögna.

Sen finns det ju betydligt fler som det inte går så bra för. Som flyttar hem efter ett par år.

Beträffande husägande kan jag personligen rekommendera att köpa mark och bygga ”själv”. Dock får man ju som icke-thai isf leasa marken, eller låta ett thaibolag äga den. Att köpa en condo (som medger utländskt ägandeskap) kan vara ett säkrare alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×