Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Jossie

Jättemånga frågor!

Rekommendera Poster

Hej alla Thailandsresenärer!

Okej! För över ett halvår sedan fick jag tillbaka ganska mycket pengar på skatten och kände att jag för första gången i mitt liv skulle unna mig att göra något jag alltid drömt om att göra (jag är student och har därför aldrig haft råd förr); nämligen att:

1. Resa utanför Europa och längre än bara en långhelg.

2. Resa ensam för första gången i mitt liv.

Jag kände mig, där och då, lite wild and crazy och glad över att äntligen ha möjlighet att göra något sådant här, så jag bokade nästan två veckor till Bangkok mitt i januari. Det här har jag varit jättenöjd med i flera månader, fram tills nu ungefär, när det alltså bara är en vecka kvar tills jag åker. Jag är skitnervös! Och jag har tusen frågor;


* Folk säger att man kan köpa sim-kort till sin telefon väl nere i Thailand och att det är bästa alternativet. Hur har ni gjort när ni har rest? Jag tänker framför allt på surf och kartor; det värdefulla i att kunna googla saker och att kunna ta fram GPS:en. Om man köper ett vanligt sim-kort ingår det väl ingen datamängd? Eller hur funkar det?

* Jag har (för att spara pengar) bokat ett rum på ett hostel istället för ett hotell. Det ligger väldigt centralt precis vid kollektiva förbindelser och hade fått goda omdömen när jag bokade, men jag är ändå lite orolig nu. Vågar man lämna värdesaker som pass och sånt på ett rum på ett vandrarhem? För de har väl oftast inte kassaskåp och sånt som hotell har? Borde jag boka om? :-O

* Hur är drickskulturen i Thailand? Brukar man dricksa? När och hur mycket?

Och sist men inte minst... Vad ska jag göra där? :-P Jag ska vara i Bangkok i tio dagar och boende är bokat för alla de dagarna.

Jättetacksam för svar! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många frågor ;)

Du nämner inget om i vilket område du ska bo eller vad boendet heter...men jag gör ett litet försök ändå

Pass, kort och pengar brukar jag sällan lämna på hotellet och då endast om det finns ett kassaskåp. För passet gäller dessutom att du ska kunna visa upp det om du skulle bli kontrollerad av polisen.

Dricks - man förväntar sig inte att du ska dricksa utom möjligen på finare ställen. Jag brukar lämna mindre växelpengar i dricks ibland men det är ingenting som är ett måste.

SIMkort är ju inte precis ett måste om du inte ska ringa inom Thailand men funkar bra att köpa, finns på flygplatsen och måste registreras först. Vad det gäller internet så har så gott som alla billigare boenden fritt internet som du kan utnyttja alternativt att du får betala en mindre summa för det.

Finns ju massor att göra i Bangkok - besöka tempel, parker och andra sevärdheter nära floden vilket man exempelvis kan göra genom att "luffa" med flodbåtarna som kostar lite och går regelbundet fram och tillbaks under dagtid. Det är lätt att ta sig fram i staden både med buss, minibuss, skytrain, taxi och Metro förutom båtarna. Flera stora marknader och shopping av olika slag. Sevärdheterna i Bangkok är många men det beror ju på vad du är intresserad av. Det bästa är nog att skaffa eller låna en guidebok över Bangkok och läsa på lite i förväg.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixa offline-kartor i Google Maps innan du åker iväg så har du kartor så du klarar dig utan uppkoppling. Skulle du behöva uppkoppling så finns det tonvis med restauranger och caféer med gratis internet.

Här är lite läsning angående SIM-kort i Thailand:
https://www.travelfish.org/beginners_detail/thailand/102

Guideböcker av Lonely Planet brukar vara mycket bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i Bangkok ska du bo? Vad heter stället? Du skriver " precis vid kollektiva förbindelser " så jag antar att du menar BTS (skytrain)? Det betyder i så fall att du inte är i närheten av Khao San Road där de flesta ungdomar/budgetresenärer bor, alltså ett ställe där man träffar mycket folk och kan skaffa nya vänner att hänga med. Däremot tycker jag att det är klokt att bo så nära BTS som möjligt eftersom du når stora delar av Bangkok på ett enkelt sätt.

Wifi finns på många ställen och jag har på de senaste resorna inte brytt mig om att byta till thailändskt sim-kort.

Förbered dig på att Bangkok är varmt som fan och tar ut sin rätt. Det är både dyrt och billigt, men du väljer själv. Bangkok är som kaffe, i början fattar man inte grejen, sedan kan man inte vara utan. Se upp för tuktuk-blåsningar. Ta hellre meter-taxi som är billigare och svalare.

Ingen egentlig drickskultur, men jag brukar lämna om jag är nöjd. På ställen med ++ i menyn betyder det att 17% läggs på priset (10% serviceavgift & 7% moms) vilket betyder att du inte behöver lägga mer dricks på de ställena. Handlar du från typ mopedgatukök, alltså grillspett t.ex så är det ingen dricks.

Mvh LantaMas

http://tastelikechicken.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ska du till Bangkok? Vad är du intresserad av?

Lättae att tipsa om event, och saker att göra om vet lite inriktning. Det finns ju trost allt extremt mycket att göra och se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×