Magggz

Coop Medmera kort

6 inlägg i detta ämne

Hej!

Vi har alltid kört ICA bankens kort när vi rest tidigare, men eftersom dom börjat med valutapåslag så är jag ute efter ett nytt kort.

Tittar därför på Coop Medmera kort, som verkar vara utan valutapåslag vid uttag i automat osv.

Men det verkar vara ett kreditkort, vilket jag helst inte vill ha...men går det att sätta in mer pengar på kortet än krediten som väljs?

Kan ni lista för/nackdelar med detta kort??

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går helt klart att sätta in mer pengar än vald kredit. Jag har ett Coop MedMera Mer och har använt det utomlands flera gånger. Trickets är att MAN SKA ha mer pengar än vald kredit på kortet, annars får man betala ränta på uttaget belopp. Ifrån Coops hemsida: "Vid uttag av kontanter som belastar krediten betalar du ränta på kontantuttaget från uttagsdagen till dess att uttaget aviserats och betalats in." Så.. man ser alltid till att ha mer pengar på kortet än kreditgränsen när man är utomlands.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett bra svar Mats.

Avstår dock detta kort då jag tycker det verkar bökigt att flytta över pengar till/från kontot (insättningar).

+ att jag ej kan ha ett extra konto som ej är knutit till kortet.

Tack i alla fall för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att "böka till det" genom att skaffa ett alternativt kort för att spara någon 100-lapp för en vanlig semesterresa förefaller mig lite väl omständligt. Vi anväder våra normala Nordeakort, har också ett kort från Länsförsäkringar i reserv. Förra resan, två veckor i februari i år, tog vi ut bath för ca 15.000 SEK för att täcka kostnader för boende, mat, utflykter m.m. Bankens kostnad var valutaväxlingspåslag på 1,55%, ca 230 SEK, plus uttagsavgifter på 3x40 SEK=120 SEK, totalt ca 350 SEK. Detta är väl marginellt något mer än årsavgiften för ett kort utan dessa så förhatliga avgifter.

Hasse.

Redigerad av Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man bara lägger 15000 kr om året i utländsk valuta så finns det väl ingen anledning att böka till det men om man lägger mer pengar så blir det strax en bra hög som man skänkt bort till banken.

Nu har jag ingen större koll på svenska konton men är inte det här kortet i stort sett det sista med 0% valuta påslag? Har också  fördelen av att det är ett kreditkort och därmed ger det konsument skydd som bara ett kreditkort kan ge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu