Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gudrunskan

Boka eller leta boende på plats?

Rekommendera Poster

De gånger vi varit i Thailand har vi enbart haft de första nätterna bokade, sedan har vi begett oss ut och letat boende.
Vi vill bo billigt, men inte super sunkigt...försöker hålla oss runt 250 kr (typ 900 baht blir väl det?) / natt / rum (500 kr totalt per natt)
Boka hemifrån är så svårt, man vet ju inte läge osv...och så är det så dyrt....

Detta har fungerat när vi varit på Koh Samet, Koh Chang, Koh Lanta, Ao Nang och Phuket i både december och januari...men senast för 4 år sedan...

Är det fortfarande så att det fungerar eller bör man boka hemifrån?

Vi ska väl besöka Khao Lak, Koh Pangan, Koh Samui och Ao Nang den här gången...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har aldrig bokat i förväg  kan man tänka sig ett billigare rum brukar det finnas om man går runt och kollar mellan 10-12

smart att kolla på rummet innan man betalar

och vem vet turismen i Thailand kanske sjunkit efter kungen död

men vill man absolut bo på ett speciellt finare hotell kan det vara smart att boka i förväg över jul/nyår

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid bokat hemifrån :) Jag erkänner att jag är en fegis :15_yum:  Men jag är också lite bekväm, jag vill inte leta boende utan njuta när jag är på plats och inte heller chansa på att man hittar nått vettigt som är ledigt speciellt över jul och nyår . 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandat här. Bokat ibland om jag velat bo bättre, dvs. allt på 1500 Baht och uppåt. Reser dock oftast mars-april på grund av bättre priser. Har även bott på en del GuestHouse för 600-1000 Baht och i vissa fall bokat i förväg (om jag bott där innan och vet hur stället är), samt ibland bara letat på plats. Mars och april är dock helt annorlunda, då det mesta är ledig till en viss mån.

Letar oftast på plats om jag stannar lite längre, en vecka eller mer på ett ställe. Är man på genomresa och stannar 2 dagar, så orkar inte gå runt och leta, gjorde när man var yngre, men man börjar bli bekväm. Det är inte helt ovanligt att jag bokar typ 2 dagar på nätet på nytt ställe man skall till och sedan ser jag mig omkring för att se om det finns bättre och mer prisvärda alternativ.

Tycker själv att december och januari är högsäsong på många ställen och de boenden man får för under 1000 Baht är något sunkiga och på vissa ställen är de mer prisvärda redan bokade, så .....

Av de ställen ni skall besöka, så är det kanske mest Khao Lak och Ao Nang jag kan tänka mig vara lite mer fullbokat runt jul och nyår. Koh Samui blandat och Koh Phangan blir oftast ganska fullbokat under de dagarna (samt runt de dagarna), då man har Full Moon Party på gång.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martin, är det billigt mars-aprl ? Jag trodde det var högsässong, speciellt över songkran. Åker ned till Thailand 11 april och planerar att åka till Koh lipe den 19 april, stannar 2 veckor där. Är det smart att boka 2 första nätterna hemifrån ? Jag tittar nu på ett hotell, Wapi resort  och ser att priset bara stiger för varje vecka. Är det någon som har bott där i april och kan upplysa mig om priser den tiden ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boka i förväg är alltid skönt, då slipper man som sagt att gå runt och leta samt pruta på pris. Sedan är det lättare att få den rumstyp man är intresserad av och inte bara de rum som eventuellt finns över. Ej heller någon garanti att man kan få stanna så länge man vill om det finns andra bokningar längre fram. 

När du dessutom bokat (och ev betalat)  i förväg har du budgeten klar för resan.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bokar oftast de första nätterna hemifrån via Internet. Ibland har vi sedan bokat på plats eller kollat via Internet som kan ha erbjudande på boenden som inte har blivit bokade den dagen när vi har haft behov. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist jag bokade var 2004 men trots att jag har familj numera så bokar jag aldrig.

Det fixar sig alltid och blir mer spännande.

Tex mitt i Prattunam Bangkok har det varit drygt halvdussin hotell mest lågpris.

Finns ett bra pool på ett tak som bara kostar 30bath pers om man är inskriven i ett sunkigt hotell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner till Bangkok sådär.

Att vi börjat mitt i Bangkok beror på att tjejen har syskon där och jag känner området.

Vi har provat  nya boenden friskt och har inte haft svårigheter där förr.

Numera med hus så är det lite annat.

Men förbokar gör vi inte.

Redigerad av Galten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Martin säger:

Ok, förstår. Annars har man inte lust att springa runt och fråga på hotell vad det kostar eller om de har rum :)

Tycker det är en del av det hela.

En gång i Koh Lanta gick jag upp från stranden och frågade jag på ett mysigt ställe vad det kostade.

7000 bath och det var inte ens säsong.

Sedan kände jag mig övervakad när de pratade i Walkie talkie hela tiden typ he leaving now.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hjälper också att läsa om hotellen i områden man skall till i Bangkok.

Det blir inte som man tror men första boendet är viktigt med alla väskor så skall taxin ha ett adress först och man springer in med frågan om det är ledigt.

Har inte klickat än. alltid varit något ledigt.

De bästa och sämsta boendet för den delen i hela Thailand har taxin fixat om man inte orkar planera.

 

Redigerad av Galten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bokar oftast 1 natt via Agoda för att känna av platsen, sedan har man ett bra förhandlingsläge om man trivs på stället. Om vi inte är nöjda så går jag runt å kollar in andra ställen innan det är dax att checka ut, har hittat många bra och prisvärda boenden på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en bokning på Agoda men uppgav fel epostadress (ni vet man trycker på tangent och sänder iväg utan att kolla en extra gång) kan jag vid ankomst till hotellet i Bangkok ange efternamn bara eller måste jag ha voycher från Agoda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, trskial säger:

Jag har gjort en bokning på Agoda men uppgav fel epostadress (ni vet man trycker på tangent och sänder iväg utan att kolla en extra gång) kan jag vid ankomst till hotellet i Bangkok ange efternamn bara eller måste jag ha voycher från Agoda?

Nu för tiden frågar de aldrig efter bokningsnummer eller voucher, bara passet så det ska inte vara någon fara. Jag antar att du är reggad på Agoda så du kan hitta din bokning där. Du kan ju alltid maila hotellet om du är osäker.

Redigerad av LantaMas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte åt den bokningen då jag skrev:

peter.andersson@hotmäil.com

istället för

peter.andersson@hotmail.com

Jag får sända mail till hotellet och höra om dom mottagit min bokning ifall den kommit in i systemet deras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×