Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Frangi

Färja till Koh Samet

Rekommendera Poster

Åker till Thailand för 10:e året i rad och denna gången blir första veckan på Koh Samet.

Där har vi aldrig varit och jag har kollat runt ang. transport från Ban Phe pier.

Nu till min fråga: Vi tänkte ta färja över till Samet (vill inte åka speedboat) och har kollat lite på you tube hur det ser ut med färjetransport, men det ser ju väldans besvärligt ut att komma på båten med resväskor.......ser ut som om folk hoppar på från kajkanten och ner på båten och endast med handbagage?? Vi måste ju ha våra resväskor med oss.

Blir ju helt nervig när jag tänker på det!!

Någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig hur det är och hur det  går till?

Finns det tuktuk att få när man kommer över?

Är jättetacksam för alla svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inga problem. När du kommer ned till hamnen vill ALLA sälja en biljett till dig/er. Alla är billigast och bäst - m.a.o. en djävla cirkus :laugh:

En biljett kostar runt 50 - 60 baht och båten är oftast en gammal ombyggd fiskebåt. Visst du kan få ta dig över både två, tre eller fyra båtar innan du hamnar på rätt, men alla är hjälpsamma och alla hjälps åt, kanske inte utlänningarna men thaifolket är hjälpsamma. M.a.o. inga som helst problem. :angel:

När du kommer iland finns det små flakbilar som gärna kör dig dit du ska mot en "mindre" peng, blivit monopol så det kostar en bra slant, dessutom ska ni betala 200 baht för inträdet i nationalparken.

Av den orsaken brukar vi åka speedbåt direkt till den strand vi ska, blir totalt sett något dyrare men är smidigast.

Bäst är självklart rygga men fungerar även med resväska, på Samet behövs inte mycket med kläder så packa så lätt det går :D

Är ni 2 så kliver en av ned för att senare lyfta ned bagaget och vice versa så gör man/vi hela vägen, går hur bra som helst och som ni/du vet finns det ingen stress eller jäkt i Thailand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar få lämna sina stora väskor på bryggan så lyfter "båtkillarna" på dem på båten och så hämtar man dem på bryggan när man kommer fram.  :laugh:

Därför ser du bara alla med handbagage och ryggor när de kliver på båten. :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svar Evert och Marie. Nu känns det genast bättre när jag vet.

Ang. speedboat så undrar jag om det är så att de stannar en bit ut, så man får vada iland, stämmer det? Det är därför jag inte vill ge mig på det :)

Vi kan tyvärr inte packa för lätt, vi ska vara i Thailand i 4 veckor och ska vidare efter Koh Samet-veckan:)Så packning måste vi ha med.

Men vi (jag och sambon) tackar för alla bra tips vi har fått, det hjälpte oss jättemycket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är färjan till Samet. De kan lasta på nästan vad som helst.  ;)  Hjälp på och av får man med bagaget och sig själv. Speedboat direkt till stränderna på västra och östra sidan, kostar mer och man får betala parkavgiften när man stiger i land. Vi bodde på norra stranden Ao Noi Na och åkte in gratis med moped.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×