Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
hannab

Resrutt & Koh Tao

Rekommendera Poster

Nu börjar jag och sambon snacka om Thailand igen.. det blir i sådana fall 4:e gången vi åker.

Velar lite gällande resrutt, mest för att man inte riktigt vet vad man får när man åker till nya ställen.

::)

Tanken är ca 16-17 nätter runt 5-22 januari 2017. Vi börjar garanterat med 2-3 nätter i Bangkok, därefter är tanken att åka ut till någon ö och koppla av, men ändå med bra utbud av restauranger och någon liten aktivitet. Eventuellt kör vi ett stopp längs vägen för någon runda golf. Vi är 26 båda två men har inga ambitioner att festa, vill dock att det ska finnas mer än typ 2 restauranger att välja på.

Valet står egentligen mellan:

Koh Chang - säkrare väder, här har vi varit förut. Vi siktar i sådana fall in oss på Klong Prao som vi gillar, här vet vi vad vi får.

Koh Tao - som jag egentligen är mest sugen på men aldrig varit på förut. Fördelarna här är att jag kan snorkla (som jag älskar), ev ta dykcert, lite häftigare natur. Jag är dock tveksam till hur enkelt man tar sig runt på ön, går det att göra små dagstrippar mellan stränderna eller är man liksom "fast" på sin strand? Och hur osäker ska man vara på vädret i början av januari...

Eventuellt prelbokar vi ett gäng hotell på båda ställen och bestämmer oss någon vecka innan avfärd, men jag hade ändå uppskattat lite input och goda råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Tao är ju inte någon stor ö, men fantastiskt vacker. Gör en kombo med Koh Phangan, den ön har mer utbud både av boende och restauranger. Vill ni har mer puls och turister så stanna även till på koh Samui. Det är ca 45 min resa mellan Koh Tao och Koh Phangan.

Efter era Bangkoknätter kan ni flyga till Koh Samui och sen tar ni färjorna som går mellan öarna. Det tar ca 20 min mellan Samui och Phangan.

Vill ni spela golf så kan  ni åka Bangkok-Huahin och sen vidare med Lomprayah-bussar/färjor via Chumpon till Koh Tao-Koh Phangan-Koh Samui

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Tao är ju inte någon stor ö, men fantastiskt vacker. Gör en kombo med Koh Phangan, den ön har mer utbud både av boende och restauranger. Vill ni har mer puls och turister så stanna även till på koh Samui. Det är ca 45 min resa mellan Koh Tao och Koh Phangan.

Efter era Bangkoknätter kan ni flyga till Koh Samui och sen tar ni färjorna som går mellan öarna. Det tar ca 20 min mellan Samui och Phangan.

Vill ni spela golf så kan  ni åka Bangkok-Huahin och sen vidare med Lomprayah-bussar/färjor via Chumpon till Koh Tao-Koh Phangan-Koh Samui

Bra rekommendation! Komba med Phangan som är så mycket mysigare och mindre turistig. Vädret är nog bättre på Chang då monsunen verkar kunna hålla i sig längre i Siambukten de senaste åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Vi har absolut övervägt att kombinera med Phangan men vill inte åka runt alltför mycket. Nu lutar det nog åt att vi tar en extra natt i Bangkok och kör golfen där i närheten istället för att stanna någonstans längs vägen.

Sannolik rutt blir alltså 3 nätter Bangkok - 8 nätter Tao - 3 nätter Phangan -> hem. Vi tar nog nattåget ner och sen sannolikt flyget från Samui hem beroende på flygtiderna från Bangkok.

Någon som har varit på Koh Tao (och Phangan för den delen) och kan uttala sig om hur lätt det är att ta sig mellan stränderna? Vi föredrar ofta att bo på en strand med ganska mycket restauranger men avskyr att ligga alltför tätt och sola på dagen. Vi åker därför ofta till lugnare stränder över dagarna och vill inte bli fast på t.ex. Sairee under hela resan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Tao = fantastiskt vackert är nog ingen liten överdrift men smaken...

Dammigt, backigt, ständerna är ej heller inga direkt höjdare, prisbilden (i vårt tycke) hög, snorklingen dock bra om nu vädret är ok, vilket kan vara lite si och så under Januari.

Själv håller jag Phangan men inte minst Samui som betydligt trevligare och vackrare, framförallt VÄSTER om vägen mellan Lamai - Nathon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Vi har absolut övervägt att kombinera med Phangan men vill inte åka runt alltför mycket. Nu lutar det nog åt att vi tar en extra natt i Bangkok och kör golfen där i närheten istället för att stanna någonstans längs vägen.

Sannolik rutt blir alltså 3 nätter Bangkok - 8 nätter Tao - 3 nätter Phangan -> hem. Vi tar nog nattåget ner och sen sannolikt flyget från Samui hem beroende på flygtiderna från Bangkok.

Någon som har varit på Koh Tao (och Phangan för den delen) och kan uttala sig om hur

lätt det är att ta sig mellan stränderna? Vi föredrar ofta att bo på en strand med ganska mycket restauranger men avskyr att ligga alltför tätt och sola på dagen. Vi åker därför ofta till lugnare stränder över dagarna och vill inte bli fast på t.ex. Sairee under hela resan.

8 nätter på Koh Tao, njae... det är ju en ganska öde ö. Ta nån fler natt på Koh Phangan istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men visst är det vackert på Koh Tao!

Det är lätt att ta sig mellan stränderna med Songthaew eller longtail. Det är ju en liten ö.

Mae Haad skulle nog passa er att bo på eller ev. Sairee som dock är mer turistig. Tätt med folk är det inte på någon av stränderna där.

Men vädret då, i januari... jag vet inte om jag hade chansat. Snorkla är ju meningslöst om det blåser och regnar. Ni kan inte senarelägga resan? På vår och sommar brukar där vara bra väder. Vi har varit där ett par gånger på vår sommarsemester.

Annars kan jag rekommendera Kai Bae beach på Koh Chang. Där finns också ett hyfsat utbud av restauranger och snorkelställen finns på öarna söderom, men det vet ni så klart eftersom ni varit dit innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med input, det är vädret som gör oss osäkra också. Därav att eventuellt bestämma sig någon vecka innan avfärd - men det är ju inte heller någon garanti. Med er input så låter det iaf som att jag lägger fler nätter på Phangan, kanske 50/50 fördelning. Samui har inte riktigt lockat mig men jag kanske bara har kollat på fel ställen..

Då är frågan egentligen fortfarande om vi ska ta Phangan/Tao eller Chang (som vi också gillar och som sambon kanske föredrar). Denna gången vill vi åka under vintern men kan tänka oss att skjuta resan till sent februari/tidigt mars. Vill dock prova Thailand på sommaren en annan gång, så jag kanske borde spara på Phangan/Tao tills dess. Nu får det bli lite fundering hemma på kammaren.  ???;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen feb-mars kan funka på Koh Tao och Phangan, men jag tycker inte ni ska hoppa över Samui. Lamai beach tycker jag är lagom stort.

Chaweng lite större som stad.

Kika på youtubeklipp. Finns mycket där som kan hjälpa till att ge en överblick.

Enligt mig är en kombo mellan Tao och Samui det bästa i Thailand. Och Bangkok förstås.

Gillade Kamala mycket också, fast där finns inte mycket till snorklingsmöjligheter, som jag också tycker om.

Äsch, alla ställen har ju charm på sitt sätt. Utom Chaweng Noi som bara var en strand och inget utbud av annat, men det beror på vad man gillar.

Jag värdesätter valmöjlighet. Fina stränder på dagarna, någon utflykt och restauranger och shopping nära till hands kvällstid.

Lycka till med planerandet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi besökte Koh Phangan i november, det regnade nån skur varje dag, men inte ihållande. Skulle tro att det är mycket bättre i januari. Jag skulle nog chansa, men boka inte "fast" er utan ha boendet lite öppet så kan ni byta ställe. Det tar ca 4 tim med buss och färja från Samui till Krabi om det skulle vara dåligt väder :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är biljetterna bokade! Blev Qatar 5-22 januari, 4450 per person fick vi betala.

Vi vill allra helst till Phangan + Tao (och kanske någon natt på Samui..) men gör nog så att vi prelbokar några hotell på olika ställen som får avbokas ca en vecka före avfärd, så kan vi anpassa oss lite efter vädret. Är lite för bekväma för att ränna runt och leta hotell på plats.  ;)

Tar gärna emot era bäst tips om de två öarna - stränder, hotell, restauranger, utflykter. Och Bangkok också för den delen, även om vi varit där några ggr förut.

Äntligen bär det av igen! Det blir då tre år sedan senaste resan, alldeles för lång tid enligt mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×