entropi

Taxibolaget på Koh Chang.

3 inlägg i detta ämne

Jag ska varna för de som åker taxi på Koh Chang. Främst kvällstid.

Dagen är det inte så stora problem. De kan köra standard att de ler lite och säger ett överpris. Då säger man bara "No, list price please!" och ler. Då det bara finns ett bolag tar de ut rätt saftiga priser, men det finns iallafall en prislista som de ska följa.

Men här är vad som hände en kväll..

Jag och en annan svensk tjej från mitt hostel åkte ner till Lonely beach för att hänga på lite backpacker-barer. Kostade 100 baht enligt prislista.

Sen... När vi skulle hem runt 22:30'ish så satt taxichaufförerna och såg helt väck ut.

Men vi behövde ju åka hem. Så vi frågade lite försiktigt "Where can we find a taxi?"..

Då pekar de mot en taxi lite längre bort. Det fanns alltså bara EN som var nykter nog att köra därifrån?! När vi börjar gå mot honom skrattar de andra lite..

Chauffören tittar på oss från topp till tå och säger "400 baht, each."

Vi har inte de pengarna på oss (och jag hade aldrig betalat den summan).

Förklarade för honom att vi inte hade mer pengar och att det inte går att ta sig hem på annat sätt. Och att det dessutom är farligt för oss att gå ut längs vägarna i mörkret. Men han gav sig inte utan skrattade åt oss.

Vi fick GÅ i becksvart mörker upp för backar i värmen bland alla mygg..

Hade som tur med mig en liten LED-lampa som jag fäste på mina shorts. Så vi skulle synas om en moppe/bil/taxi susade förbi. Hade även myggmedel och vatten.

Efter kanske en timme kommer en annan taxi körande och plockar upp oss. Vi hade behövt gå ungefär tre timmar till för att komma hem.. Den taxichauffören var trevlig och gav oss standardpriset. Förhoppningsvis är det här en skräckhistoria som inte kommer hända igen. Vi informerade vårt hostel som blev riktigt förbannade och skulle ringa bolaget och berätta vad som hänt. De var ledsna att sånt händer, turismen tydligen minskat på ön de senaste tre åren. :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast dyrare på kvällen och om det inte fanns någon annan taxi och ni dessutom säger det till dom så är det självklart att dom försöker ta överpriser...

Vet ni att ni ska hem på kvällen fixa numret till ån som kan hämta er när ni ringer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Listpriserna gäller bara för de Taxi/song-taew som är i rörelse och redan är på väg någonstans. Givetvis blir priset dyrare på kvällen när man vill ha en "egen" bil.

Likadant i Sverige när bussen slutat gå och man antingen får välja mellan taxi eller de egna benen.

http://iamkohchang.com/getting-here/koh-chang-taxi-fares-songtaew.html

*  These prices are for hopping on a song-taew that is moving and has other passengers on it.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu