Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ellen-kaa

Nu skall jag iväg igen :) Koh Samet även denna gång

Rekommendera Poster

Kom hem från Koh Samet för två veckor sedan där jag och maken tillbringade 2,5 vecka.

Då vi skulle landa i Bangkok ville vi vara på en plats i närheten och jag hade redan varit på Samet i 5 veckor sep/okt 2013 och trivdes bra. Den gången blev jag sjuk och opererad för gallsten, därav de 5 veckorna.

Redan under resan denna gång bestämde vi att jag skulle tillbaka ganska snart.

Jag gillar "ensamresor" och då maken går i pension nästa år kommer jag kanske inte att göra så många fler.

Under våra 2.5 vecka bodde vi först på The C samet beach resort  (tror den hette Vongduen villa tidigare) på Vongduen stranden, 5 nätter.

Väldigt trevligt ställe, vi hade ett stort underbart rum, dock inte med seaview.

Frukost restaurangen är den finaste vi varit på :)

Sedan längst i söder på Nimmanoradee Resort på Ao Pakkarang stranden.

Här bodde vi i ett jätterum några steg från stranden.

Detta stället var det lugnaste, väldigt vacker med hängmattor och gungor.

Trevlig personal, ok frukost, även här bäst för mig som äter Thaimat.

Stranden är dock ganska stenig, med koraller och småsten i botten, mycket blåsig vissa dagar och då blåste det in lite skräp. Maken tyckte då att det var det underbaraste stället han varit på. Senare ändrade han nog sig till att tycka att Ao Wai var bäst, för att sen tycka att Samet Villa var rena paradiset :)

Efter Nimmanoradee Resort bodde vi på den allra finaste stranden i min smak Ao Wai, ett par dagar.

Personalen här är inte de gladste lärkorna i träden men när man själv skojar och ler spricker de upp lite. Det störde inte mig speciellt då det är så underbart vackert här!

Här hängde vi vår egna hängmatta mellan träden på stranden. Vattnet är helt klart och turkost, sanden så vit!  Så fint!!!

Och slutligen bodde på underbara Samet Villa, där bodde jag större delen av min förra tid på Koh Samet.

Samet Villa är verkligen toppen! Resorten har precis allt! Allt är så genomtänkt in i minsta detalj, rummen och trädgården så vacker, personalen otroligt hjälpsamma och trevliga ( det är de verkligen inte överlag på Ko Samet), frukosten helt underbar, speciellt för mig som äter Thaifrukost.

Stranden vid Samet villa är inte optimal men det är ju så lätt att gå till andra ställen eller åka moppe längre söderut.

Att åka moppe, här har hänt mycket sedan jag sist var på Samet! Vägen (det finns endast en ) är nu helt belagd med betong! Enda ner till söder och över till Ao prai i väst. Sist var den en hemsk ko stig! Det negativa med att vägen är bra är att det är mer besökare på de lugna stränderna, t.ex Ao Wai. Taxi är dyrt, riktigt dyrt om man åker ensam. De har fasta priser per bil och går inte att pruta på. Endast ett taxibolag.

När vi lämnade Samet var jag glad att jag skulle tillbaka snart :)

Så nu är biljetten bokad, med turkish från Gtb - Bbk för 4500 :-  31 Mars- 26 April

15 timmars resa båda hållen.

Jag var tvungen att välja hemresa den 26 April, det var den enda billiga avgången hem med kort restid inom den tid ar ville vara borta. I annat fall hade jag fått sova över i Istanbul (gratis hotell och transfer).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om 11 dagar reser jag tillbaka .

Börjar denna gång i Mae Phim, kommer att bo 5 dagar på Grand beach condo nära Mae Phim.  Den ligger 70 m från havet och man har gratis transfer till stränderna Cocacola och Kims beach. Jag valde detta då jag är lite nyfiken på fastlandet utanför Koh Samet. Betalar endast 850 bath per natt för en fin liten lägenhet. Jag kommer att behöva jobba lite vid datorn när jag är iväg denna gång och det går säkert bra härifrån. Inte långt över till Samet heller om jag skulle vantrivas ;)

Jag har tidigare bott i ett Condo på andra sidan Ban Phe, på Mae-Rumphung Beach, var så där...skräpigt på stranden. Fin och billig lägenhet.

Sedan har jag bokat 8 dagar på Samet villa, kommer att bo i deras fina superior garden view stugorna men några dagar i hotell byggnaden. Superior garden view är dyra mig. 2800 bath, medan rummen hotell byggnaden kostar 1500 bath per natt.

Under Songkran 13-16 April flyr jag till en lugnare strand, Sangthian stranden, den är riktigt mysig (har bott här tidigare på två olika ställern)!

Här skall jag bo enkelt i Tonhad Bungalows, nära havet i en ac bungalow, jag hade klarat mig med fläkt men det finns om jag inte gillar ac:en. 1200 bath får jag betala här, har redan bokat på plats. Det högre priset är pga. songkran. Normalt vill de ha 800 då jag är ensam. Det finns inte många riktigt billiga boenden på Samet, tyvärr är det mesta ganska dyrt här.

Har även planerat att bo på Ao Wai, naturligtvis vill jag det!

Och återkommer troligen till Samet Villa med :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst måste ändock vara att man trivs så bra hemma att man inte har eller får behov av att fly ( åka utomlands för att njuta).

En juste thaibrud påstod att vi turister egentligen var olyckliga eftersom vi var tvingade att just åka till Thailand för att koppla av och ha semester.

Hon påstod sig vara lycklig. Hade allt det som behövdes för livets nödtoft, tappade gummi om nätterna som såldes på morgonen, därefter marknaden för att handla mat. Ungefär så var livet, år ut och år in. När någon i byn behövde hjälp - något extra, ställde grannarna upp för varandra.

På frågan om inte ville åka in till närmaste stad blev svaret.

- Nähä varför, jag har allt här, min man, våra barn, våra arbeten och vi är nöjda :laugh:

Fick mig själv en riktig tankeställare :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart.

Blir smått avundsjuk på folk som har jobb som ger dem möjligheten att åka relativt länge och ofta. Själv har jag en arbetsplats som helst ser att man bor på jobbet haha :nau

Jag har eget företag där jag retucherar, väljer själv hur mycket eller lite jag vill jobba.

En del har väl tur, jag tilhör dem och är tacksam :)

Är jag borta förr länge blir jag av med kunderna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst måste ändock vara att man trivs så bra hemma att man inte har eller får behov av att fly ( åka utomlands för att njuta).

En juste thaibrud påstod att vi turister egentligen var olyckliga eftersom vi var tvingade att just åka till Thailand för att koppla av och ha semester.

Hon påstod sig vara lycklig. Hade allt det som behövdes för livets nödtoft, tappade gummi om nätterna som såldes på morgonen, därefter marknaden för att handla mat. Ungefär så var livet, år ut och år in. När någon i byn behövde hjälp - något extra, ställde grannarna upp för varandra.

På frågan om inte ville åka in till närmaste stad blev svaret.

- Nähä varför, jag har allt här, min man, våra barn, våra arbeten och vi är nöjda :laugh:

Fick mig själv en riktig tankeställare :cr

Vi är alla så olika med olika behov. Varför jag t.ex trivs bättre i Thailand finns säkert nägon föklaring till. Men jag trivs oerhört bra hemma med, vill aldrig sälja vårat gamla hus, trivs med familjen, den ger mig den största lyckan, att vara med de små liven och se dem växa upp till trygga älksade människor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inte länge på Mae-Rumphung beach, bodde på VIP condo, som ligger vädldigt nära havet.

Trivdes inte jättebra och åkte snart över till Samet där jag sedan blev kvar, var endast tillbaka en natt på Mae-Rumphung mellan sjukhusbesöken.

Kanske hade jag trivts bättre om jag inte varit ensam, vet inte.

Stranden var väldigt skräpig, jag har ont av det och är ändå inte förtjust i långa stränder. Gillar mer de mindre ö-stränderna med palmer och träd som man kan få skugga från.

Det var enkelt att åka till Rayong för att handla, en fördel ;) Billigt! Allt är mycket dyrare på Koh Samet.

Att jag även denna gång skall bo på fastlandet beror på att jag behöver jobba (från min laptop) och tror att en lägenhet kan vara bekvämare. Kanske är stränderna nära Mae Phim, Kims beach och Cocacola beach, i finare skick! Om det är bra kan jag och maken ha Mea Phim som utgångläge i framtiden då vi troligen kommer att vara borta under längre tider. Det är väldigt billigt att bo på fastlandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bott flera gånger på den så kallade Kims beach vid Novotel. Den stranden var åtminstone i Dec-Jan välstädad.Åt mest å vid Be happy. Kim hade dyrare och sämre mat i vårt tycke. Besökt även Coca cola beach ett par ggr som hade god thaimat. Inga paradisstränder som de på öarna men helt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du får en ny toppenvistelse på Ko Samet! Jag har bott på Samed villa och där är toppen. Nu i januari så bodde jag på La Lune. Väldigt bra ställe! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inte länge på Mae-Rumphung beach, bodde på VIP condo, som ligger vädldigt nära havet.

Trivdes inte jättebra och åkte snart över till Samet där jag sedan blev kvar, var endast tillbaka en natt på Mae-Rumphung mellan sjukhusbesöken.

Kanske hade jag trivts bättre om jag inte varit ensam, vet inte.

Stranden var väldigt skräpig, jag har ont av det och är ändå inte förtjust i långa stränder. Gillar mer de mindre ö-stränderna med palmer och träd som man kan få skugga från.

Det var enkelt att åka till Rayong för att handla, en fördel ;) Billigt! Allt är mycket dyrare på Koh Samet.

Att jag även denna gång skall bo på fastlandet beror på att jag behöver jobba (från min laptop) och tror att en lägenhet kan vara bekvämare. Kanske är stränderna nära Mae Phim, Kims beach och Cocacola beach, i finare skick! Om det är bra kan jag och maken ha Mea Phim som utgångläge i framtiden då vi troligen kommer att vara borta under längre tider. Det är väldigt billigt att bo på fastlandet.

Tack Ellen-Kaa för infon :)

//Ulrika

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×