entropi

Första resan till Thailand på onsdag 9/3! :D

48 inlägg i detta ämne

Vad har du gjort av med än så länge på olika saker?

Antar att det mest handlar om

Boende

Mat

Shopping

Nöje

Boende 100kr/natt

Mat 8-50 kr/måltid

Shopping 2 linnen 50 kr, 1 par byxor 70 kr.

Fotmassage + skrubb och tvätt 125 kr, rygg + nackmassage 60min - 80 kr

:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boende

Mat

Shopping

Nöje

Boende 100kr/natt

Mat 8-50 kr/måltid

Vad blir det i baht? För antar att du inte betalade i kronor? :P

Vilken kuras räknar du med? 1 kr = 4 baht?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boende

Mat

Shopping

Nöje

Boende 100kr/natt

Mat 8-50 kr/måltid

Vad blir det i baht? För antar att du inte betalade i kronor? :P

Vilken kuras räknar du med? 1 kr = 4 baht?

Mja.  X * 0.26 :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sååå.. Jag åkte V.I.P bus + färja till Koh Chang idag för 450 baht!

Förutom att busschauffören var SJUKT otrevlig och skrek på alla + en myrstig bredvid mitt säte gick resan bra. :D

Har nu världens hårdaste säng på ett hostel som heter Pajamas. Meen det finns AC.

Nattinatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bor du på dorm ? tycker du det är kul att dela rum med andra?

Ja, faktiskt! Jag har fått höra så mycket roliga historier under bara några dagar.

Sista kvällen i Bangkok så var jag ganska trött, men en fransk tjej övertalade mig att hänga med till en night market. Glad att hon gjorde det. :)

Slutade med att alla sex i vårt rum åkte buss (för 9 baht) dit. Sen åt vi på ett lokalt ställe där de var supertrevliga. Nu på Koh Chang blir det min sista vistelse i dorm dock. Sen kommer jag bo i en Bungalow på Koh Phangan. Sen hotellrum på Koh Samui.

Nu ska jag utforska Koh Chang!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gud vad det låter trevligt! Ha en riktigt härlig resa! :) ska bli spännande att följa! Önskar man hade gjort detsamma när man var ung å barnlös  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wow! Nu har jag vart på Koh Chang. Det är en fantastisk ö på många sätt!

Jag bodde på Klong Prao Beach, vilket låg lite mitt i ingenstans. Mellan Kai Bae och White sand beach. (Rekommenderar att bo vid White sand.. Finare stränder.)

Men i Klong Prao fick jag den bästa massagen någonsin. Stället heter Bodiwork och ligger nästan mittemot Pajamas Hostel.

Rekommenderar verkligen att gå dit. Jag har haft problem med sämre hörsel på vänster öra i några månader. Så jag tänkte testa öronljus. Men den gamla tanten där sa "No problem with ear. With neck!" efter att ha klämt lite. Hon försökte alltså inte sälja på mig en massa behandlingar. Sen tryckte hon (jävligt hårt) på mina muskelfästen.. Det sa plopp i örat och nu hör jag lika bra som på högra örat.. Helt sjukt. :D

Samma ställe kom även TILL MITT HOSTEL med pengar när jag betalat för mycket, då massagen hade vart 70 istället för 90 minuter.

Den ön gav upplevelser.. Allt från att gråta till att skratta så jag kiknade.

Gråtandet var pga ett tvätteri som hade en SIBERIAN HUSKY som husdjur. Den låg i värmen och såg ut att må otroligt dåligt. Har väldigt svårt för djurhållningen här allmänt. Skrattandet var från alla fantastiska backpackers jag träffade. Det var väldigt bra stämning. :)

Är nu på Ko Phangan och sitter i min bungalow. Den ligger på en strand som ser ut som ett vykort.. Tiden går alldeles för fort. Så jag ska försöka njuta till max de 12 dagar som är kvar.

Förresten! Jag kommer göra en separat tråd om det enda taxibolaget som finns på ön.

Bra att veta om ni ska åka dit vad ni har att vänta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbar läsning :) Vill gärna höra mer om ko Phangan, eftersom vi ev. tar en tur dit i december. Reser till Thailand för 10:e året och första veckan gör vi alltid en "avstickare" för att sedan åka vidare till Hua Hin och vara där ca 3 veckor.

Vi har diskuterat Koh Tao, Koh Phangan, Koh Samet och Koh Chang. Men just nu lutar det åt Phangan och är jätteintresserade av att höra hur det är där. Vill då gärna bo i bungalow, så alla tips är välkomna :)

Vi tänkte ta en taxi från flygplatsen och direkt till ön.

Varifrån åker man båt och hur lång tid tar den färden? Har kollat runt lite på nätet men blir inte riktigt klok på det.

Ha en fortsatt skön vistelse och må så gott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbar läsning :) Vill gärna höra mer om ko Phangan, eftersom vi ev. tar en tur dit i december. Reser till Thailand för 10:e året och första veckan gör vi alltid en "avstickare" för att sedan åka vidare till Hua Hin och vara där ca 3 veckor.

Vi har diskuterat Koh Tao, Koh Phangan, Koh Samet och Koh Chang. Men just nu lutar det åt Phangan och är jätteintresserade av att höra hur det är där. Vill då gärna bo i bungalow, så alla tips är välkomna :)

Varifrån åker man båt och hur lång tid tar den färden? Har kollat runt lite på nätet men blir inte riktigt klok på det.

Koh Phangan är superbra, mitt favoritställe!

Men december är ju minst sagt vanskligt vädermässigt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju på om ni flyger till Surat Thani eller direkt till Samui!

Flyga Bangkok - Surat Thani tar runt 1h15 min. Sen från Surat Thani är det en bussfärd på runt 1h30 min till hamnen (som ingår med Air Asia). Sen 2h30 min med färjan. Brukar vara väntetid där, då de inte går varje timme. Men bussarna har iallafall AC. Och där man väntar på färjan finns det en restaurang. Dock utan AC..

Flyg direkt till Samui kostar mer, men jag tror ni kommer fram snabbare och smidigare då. Jag är ju ensam och valde det billigaste alternativet på flyg. Kände inte för nattåget på 13h... :)

Om ni ska till Phangan med barnen.. Se till att ni kommer hit när det INTE är fullmoon eller halfmoon party. Mängden britter som har stoppat i sig allvärldens droger och druckit för mycket var riktigt jobbigt faktiskt. Jag är ändå 27 och tycker om fest. Men fullmoon party är bara ett fylleslag med sjukt dålig musik. Finns nog många som haft kul, men då måste man gilla att dricka. Mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni ska till Phangan med barnen.. Se till att ni kommer hit när det INTE är fullmoon eller halfmoon party. Mängden britter som har stoppat i sig allvärldens droger och druckit för mycket var riktigt jobbigt faktiskt. Jag är ändå 27 och tycker om fest. Men fullmoon party är bara ett fylleslag med sjukt dålig musik. Finns nog många som haft kul, men då måste man gilla att dricka. Mycket.

Inga problem att vara på Koh Phangan under Full Moon sålänge man inte bor vid Haad Rin. Har bott på bland annat Salad Beach och där märker man inte av Full Moon alls. Förutom att dom anordnar transport dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sååå.. Då har jag kört moppe på Phangan. Det rekommenderar jag inte.

Om någon ändå tänker hyra.. Hett tips. Kolla så tändningen fungerar ordentligt och provkör den lite så ni har koll på hur den beter sig..

Det visade sig att jag inte stängt av den när jag skulle in och tanka även fast jag vridit av.

Så jag (tror att) jag leder in den mot kanten, men då gasar den och kör på två parkerade mopeder. Svimmade nästan så rädd jag blev. Och hur klantigt det var av mig.

Nu blev det ingen skada även fast min moppe praktiskt taget körde över båda. Gav ändå kvinnan som hade stället 2000 BHT bara för att undvika några problem.. Var säkert överdrivet mycket, men det var så sjukt pinsamt. :/

Förutom den lilla incidenten kan jag säga att även fast man kör långsamt och försiktigt gör inte alla andra det.. Två stora SUV's blåste förbi mig i en brant backe så jag nästan körde av vägen.

Hyrde moppen i två dagar av han där jag bor, men kom efter runt 3h och lämnade tillbaka hjälmen. "Not for me." Ägaren kollade på moppen och den var i samma skick som när jag lånade den som tur var och skrattade. Han sa "I think good. Falang here have many accident."

Får väl vara glad att jag är i ett stycke. Men det blir taxi framöver.. Usch vilken upplevelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sååå.. Då har jag kört moppe på Phangan. Det rekommenderar jag inte.

Om någon ändå tänker hyra.. Hett tips. Kolla så tändningen fungerar ordentligt och provkör den lite så ni har koll på hur den beter sig..

Det visade sig att jag inte stängt av den när jag skulle in och tanka även fast jag vridit av.

Så jag (tror att) jag leder in den mot kanten, men då gasar den och kör på två parkerade mopeder. Svimmade nästan så rädd jag blev. Och hur klantigt det var av mig.

Nu blev det ingen skada även fast min moppe praktiskt taget körde över båda. Gav ändå kvinnan som hade stället 2000 BHT bara för att undvika några problem.. Var säkert överdrivet mycket, men det var så sjukt pinsamt. :/

Förutom den lilla incidenten kan jag säga att även fast man kör långsamt och försiktigt gör inte alla andra det.. Två stora SUV's blåste förbi mig i en brant backe så jag nästan körde av vägen.

Hyrde moppen i två dagar av han där jag bor, men kom efter runt 3h och lämnade tillbaka hjälmen. "Not for me." Ägaren kollade på moppen och den var i samma skick som när jag lånade den som tur var och skrattade. Han sa "I think good. Falang here have many accident."

Får väl vara glad att jag är i ett stycke. Men det blir taxi framöver.. Usch vilken upplevelse.

Hur lyckades du med det? Lyckades den alltså starta av sej själv och sen gasa iväg?

Du hade dock extremt tur för det kunde lika gärna kostat dej 50 000 baht eller ännu mer...

Jag gillar dock att köra motorbike på Koh Phangan och skulle aldrig klarat mej utan motorbike. aldeles för dyrt med taxi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vi hyrde oxå moppe på Phangan. Vi bodde uppe på nordöstra sidan. jättebra vägar nästan ingen trafik förrän man närmade sig huvudvägen mellan hamnen och haad rin.200 b för en ny 125 kubikare per dag. taxi från hamnen till Dreamland resort kostade 300b per person fast pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för alla tips :) Första veckan vill vi bara ta det lugnt och koppla av.  Men nu har vi lite att gå på och jag tackar så väldans mycket för svar.

Så får vi se vad det blir av det :)

Ha det gott alla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur lyckades du med det? Lyckades den alltså starta av sej själv och sen gasa iväg?

Du hade dock extremt tur för det kunde lika gärna kostat dej 50 000 baht eller ännu mer...

Jag gillar dock att köra motorbike på Koh Phangan och skulle aldrig klarat mej utan motorbike. aldeles för dyrt med taxi.

Nej, jag var längs en ganska trafikerad väg så det lät mycket. Jag vred om nyckeln som vanligt när man stänger av. Men den var lite trög, så jag trodde att den var av och skulle leda in mot kanten. Då håller jag ju självklart i gasen och den drog iväg...

Som tur var höll jag i den hela vägen och det blev bara en liten liten skråma på lacken på en av mopederna.

Alltså ja, man kan självklart köra om man är van vid det. Men när det blåser och du åker ner för backar som i princip är ett stup, med SUV's som susar förbi..

Då bör man nog ha erfarenhet. Inte vara en person som kört lite moppe hemma i Sverige. Både för andras och ens egen skull tänker jag. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag var längs en ganska trafikerad väg så det lät mycket. Jag vred om nyckeln som vanligt när man stänger av. Men den var lite trög, så jag trodde att den var av och skulle leda in mot kanten. Då håller jag ju självklart i gasen och den drog iväg...

Som tur var höll jag i den hela vägen och det blev bara en liten liten skråma på lacken på en av mopederna.

Alltså ja, man kan självklart köra om man är van vid det. Men när det blåser och du åker ner för backar som i princip är ett stup, med SUV's som susar förbi..

Då bör man nog ha erfarenhet. Inte vara en person som kört lite moppe hemma i Sverige. Både för andras och ens egen skull tänker jag. :)

Håller med Jimmie att du ska vara glad det bara kostade 2000 baht kunde kostat mycket mer.

Jag personligen kör alltid motobike i Phangan och skulle inte klara mig utan. Tycker det är ganska bra vägar och tar man det lugnt i backarna men även i mörkret så är trafiken ganska behaglig där.

Dock ska jag berätta när jag mötte upp 2 kompisar på salad beach några dagar för något år sedan, så skulle jag och den ena åka till 7/11 förbi mae haad och han är inte en bra förare ska påtalas. Han missade en grop i vägen efter en backe där han låg i täten och ryckte till med styret så han ramlade och gled lite på sidan mot ett litet stup. Han kom av men moppen fortsatte men stoppades precis innan stupet av en skylt vilket var tur för den moppen hade totalförstörts. Efter turligt nog bara lite skrapsår, ett sargat självförtroende och inga synbara skador på moppen körde han inte i täten fler gånger. Men med mer otur hade han och moppen åkt ut över det lilla stupet och det hade gjort ont, så man ska alltid vara försiktig helst om man inte är van vid vänstertrafik heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu