Gizmo

Hyra hus på Koh Lanta?

7 inlägg i detta ämne

Vi är en familj som rest regelbundet till Thailand, minst en gång om året de senaste 10 åren.

Vi har en son som snart blir 7 år och vi har börjat fundera på att stanna ett längre tag och sätta in honom i skola.

Det mest naturliga av nån anledning känns som att det är att välja svenska skolan vid Koh Lanta

(Kanske det finns nått annat bra ställe som nån kan tipsa om?)

Hur som helst, att det inte skulle bli billigt var vi införstådda med innan vi började kolla lite mer seriöst.

Men måste erkänna att jag vart förvånad att det är så dyrt att hyra hus. Har inte hittat nått under 15000:- i månaden lågsäsong och det dubbla under högsäsong. Har då kollat på det "stora" sidorna som kommer upp när man googlar samt på blocket.

Visst så vill vi ju helst ha gångavstånd till skolan samt gärna tillgång till pool så kraven är ganska höga.

Är det helt enkelt jag som är ute och cyklar när det gäller vad som är rimligt att betala eller går det att "fynda"?

Trodde i min enfald att man skulle få ett bra boende för ca 10 000:-/månad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 000 baht/ månad är nog lite billigt men för 20 000 baht får du hyra ett fint hus, med tillgång till pool exklusive ström och städning.

Dessa boenden hittar du på plats, har själv sett dessa prisuppgifter på Koh Samui.

M.a.o. åk ned, bo på hotell och leta reda på ett där ni vill bo, närma skola efter vad jag kan ana.

För övrigt kan och vet jag inget om internationella skolor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska skolor finns även i Hua Hin samt Huay Yang. Tror nog att hyrorna är billigare där.

Huay Yang verkar vara skitdyrt.Dessutom är det ju mer eller mindre en svensk koloni. Men i Hua Hin finns det ju en hel del att hyra för mindre pengar än sådär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kanske Ni kan kika på Rayong , Ban Phe. Det finns Svenska skolan och den verkar bra. Ni har ju även närhet över till Koh Samet, när det gäller boende så finns det säkert mycket trevligt där. Själv så har vi hyrt på Safir Village tidigare , dock inte longstay.

Lycka till med ert äventyrðŸ‘

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska skolor finns även i Hua Hin samt Huay Yang. Tror nog att hyrorna är billigare där.

Huay Yang verkar vara skitdyrt.Dessutom är det ju mer eller mindre en svensk koloni. Men i Hua Hin finns det ju en hel del att hyra för mindre pengar än sådär.

Har sett att det är dyrt att hyra veckovis i Huay Yang men inte kollat om man hyr längre tid. Vill de ha svensk skola så blir det väl med automatik en hel del svenskar där. Lanta är väl det samma.

I Hua Hin kan man komma betydligt billigare undan beroende på var och vad man söker.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu