Cristus

Varning för hakmask på Ko Lanta

17 inlägg i detta ämne

Vi var ett sällskap på 6 personer som var på Ko lanta i november och alla utom 1 drabbades av hakmask i fötterna (LARVA MIGRANS). Efter att ha läst på om detta så förstod vi att vi måste ha fått detta av att ha gått barfota på stranden då det sprids från vildhundarna tydligen. 

Så tips till er som ska dit är att använda badskor på stranden för att undvika dessa otrevliga kryp. Vi lyckades inte få hjälp på plats utan fick vänta på tid på infektionsklink hemma i sverige där vi fick licensmedicin. Kliade något fruktansvärt så inget att rekommendera. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...jag fick hakmask på Koh Jum för 4 år sedan, fy f..n vad det kliade! Om jag hade kunnat hugga av mig fötterna och kasta ut dem genom flygplansfönstret så hade jag gjort det! Har varit på samma strand 9 gånger men bara fått detta en gång som tur är. Min man blev inte heller drabbad, stackars er som hade sån otur. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var på Klong dao beach, long beach och relax beach.

Jag var 2 veckor på Long beach i november. Hade ofta foppatofflorna på mej men gick även hela stranden barfota några gånger. Det var några hundar där men inte många. Fick ingen mask, men risken ökar säkert beroende på ofta man går barfota.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söker man på det här forumet så hittar man äldre inlägg där folk fått samma åkommor på andra stränder/öar i Thailand .. Koh Chang t.ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har vandrat barfota på en massa stränder i Thailand i över 20 år och bara drabbats av de kliande jävlarna en enda gång och det var på Koh Phayam. Läkaren vi uppsökte då rekommenderade oss att vänta tills de dör då de inte kan göra någon skada på en människa och heller inte förökar sig då de är på fel värddjur. Vi smörjde med kortison på den läkarens inrådan för att slippa kliandet och mycket riktigt så försvann de utan att ge oss några men överhuvudtaget. Ja, visst kliar det men de är ju helt ofarliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hakmask låter inte så trevligt.  :connie_escapejar:

Larverna (omogna form av masken) tränger in i huden, där ett kliande utslag kan utvecklas. Larverna vandrar till lungorna via blodomloppet, angriper luftvägarna och orsakar hosta.

Efter att ha tagit sig upp för luftstrupen, sväljs larverna. När larverna har svalts, infekterar de tunntarmen och utvecklas till vuxna maskar. Vuxna maskar och larver utsöndras i avföringen.

De flesta har inga symptom när maskarna är i tarmarna. Däremot orsakar de järnbristanemi p.g.a. förlust av blod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem går inte barfota på stränderna undrar jag då??

Vi kommer precis hem från 3 veckor på Koh Lanta. Alla vi 4 gick barfota hela tiden på stränderna (såklart) och vi har varit på både Long beach, Klong Dao mfl.

Tanken slog mig nån gång där nere men helt ärligt - vad är oddsen att drabbas av det? Värre var det med alla bett och svidande stick i havet hela tiden, varje dag, varje strand och som gav vattkoppsliknande bett där badkläderna satt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Larverna (omogna form av masken) tränger in i huden, där ett kliande utslag kan utvecklas. Larverna vandrar till lungorna via blodomloppet, angriper luftvägarna och orsakar hosta.

Efter att ha tagit sig upp för luftstrupen, sväljs larverna. När larverna har svalts, infekterar de tunntarmen och utvecklas till vuxna maskar. Vuxna maskar och larver utsöndras i avföringen.

De flesta har inga symptom när maskarna är i tarmarna. Däremot orsakar de järnbristanemi p.g.a. förlust av blod.

Jag som åkte på en jävla hosta efter ett par dagar där haha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måtte man inte drabbas av detta.. . 😨

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var på Lanta på Klong Dao i mars nu i år o har varit där många gånger o alltid gått barfota på den stranden men den här gången fick jag (den enda av 7 pers) någon mask i foten som jag upptäckte någon månad efter hemkomst. Ser ut som en röd gång vid tån som flyttar sig lite då o då o kliar. Var till VC o läkaren visste inte ett dugg om detta varvid jag hade skrivit ut några sidor från nätet om larva migrans o visade honom. Den enda medicin som var godkänd i Sverige mot hakmask är Vermox varvid jag skulle ta två kurer av. Har inte ätit klart av det ännu o kan också konstatera att jag tycker mig se några svarta maskar på toa papperet när man torkat sig. Fy fan va äckligt! Hoppas man överlever.......

SAM_2765.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sista resan fick vi förmodligen hakmask på Koh Samui eller Krabi (Railay). Förmodligen på Koh Samui.

Både jag och tjejen fick det på magen, endast 15% av fallen får det på buken. Tjejen klarade sig lindrigt som det ser ut, själv fick det bli thailändsk läkare, vårdcentral efter resan och nu hudläkare. Det får bli licensierad medicin, ivermektin och sedan får man se ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev Ivermektin som skrevs ut av hudläkarna för att få död på larverna under huden. Om det fungerar eller man behöver en kur till, får man se.

Synd att thailändska läkare inte kunde se vad det var, då jag kunde ha fått denna medicin så mycket tidigare och inte kliat mig flera veckor innan man verkligen såg vad det var ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu