Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
trskial

Bangkok en vecka i Mars

Rekommendera Poster

Brorsan och jag ska till Bangkok andra veckan i Mars. Vi ska vara i Bangkok en vecka och vad säger ni andra om det? Hinner man med något trevligt kanske? Ta en tur till Phuket eller Koh Chang över en dag?

Är det nått vi inte får missa i Bangkok under vår vistelse? Vår idé med resa är bara att strosa runt i Bangkok, dricka öl, äta mat och besöka matmarknadet och shopping.

Hittade nämligen biljetter med Qatar, Oslo-Bangkok 8,800kr för två personer tur och retur i ekonomi. Helt okej tycker jag. Hotell för en vecka 1,300kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stanna i Bangkok är mitt råd. En vecka behövs för att upptäcka stan. Om ni vill ha bad då får ni nog uttöka restiden. Ko Samet ligger bra till för några dagars bad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stanna i Bangkok är mitt råd. En vecka behövs för att upptäcka stan. Om ni vill ha bad då får ni nog uttöka restiden. Ko Samet ligger bra till för några dagars bad.

Håller med. En vecka i Bangkok och ni hinner inte med 1% av vad som finns att göra =)

Vill ni bada kan ni åka till Siam Park City

http://siamparkcity.com/en/main.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ni kultur intresserade är ett besök på Grand Palce och  Wat Pho  samt resa på floden en bra dag. Vi tryckte in China Town sist vi gjorde den resan, det var lite overkill på en dag med funkar fint om man vill göra mest möjligt. Då har du backpacker området Khao san road i närheten också.

Shopping på MBK, Siam discovery ( eller siam center heter vist båda), siam paragon och central world nära varandra och kan tas på en heldag :)

Ocean world på Paragon är en upplevelse.

Ät street food, gå runt och se på allt liv, dra på någon takbar och njut utsikten. mm Bangkok är en fantastisk stad och det finns hur mycket som hälst att se och göra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi landar vi lunchtid cirka Söndag 6 Mars. Då blir det väl en powernap på hotellrummet för att sedan utforska staden lite försiktigt. Hur tar man sig smidigt in till stan eller hotellet från flygplatsen? Expresståg?Taxi?

Min bror är inte sådär jätteförtjust i sol och bad, ligga på en strand för att lapa sol och dricka drinkar. Däremot var han nyfiken på Pattaya, kanske en taxi dit från Bangkok? Att man åker tidigt på morgonen från Bangkok och tillbaka på kvällen. Så får iaf jag bada och se stranden :D

Både min bror och jag har rest mycket, mest runt Medelhavet (Turkiet 11 ggr). Vi är 29 år och 23 år. Det blir något nytt detta.

Vår målsättning är som sagt att bara strosa runt i Bangkok, besöka China Town kanske och nån BeerGarden. Annars eftersöker vi någon mysig och lugn pub (inga nattklubbar) där de serverar öl i ett sånt här rör.

Annars, hur ser priserna ut i Bangkok? Mat för två pers från en vagn på gatan och två öl? Mat på restaurang och två öl? Sen gärna pris på öl i butik och restaurang. Jag är väldigt nyfiken på dessa matmarknader. Gå runt, provsmaka och se all mat.

OFF TOPIC

Sambon och jag ska gifta oss i sommar. Bröllopsresan är redan bokad. Avresa 2 Februari 2017 till Thailand och Ao Nang (charter). Hoppas vi får mersmak och kör reguljärt gången efter vår honeymoon :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mars är en av de hetaste månaderna, räkna med temperaturer över 35 C. Att turista runt i en ny stad tar på krafterna och man orkar inte lika mkt som man tror. Pattis kan ni lätt ta er till t/r över dagen med buss men jag tycker att det ger mer om man kan lägga några nätter dit man reser så det inte blir kuskande fram och tillbaks. Personligen gillar jag Hua Hin bättre än Pattaya men smaken är olika.

Jag älskar Bkk och har nog varit där 15 ggr men skulle nog ta 2-3 nätter på en badort. Både Pattaya som HH har bra utbud på annat än strandliv.

Beergardens brukar försvinna runt nyår i Bangkan men det kanske finns nån som är öppen. Annars är det som störst i december. Mat på gatan kostar runt 10-50 baht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priser på restaurang skiljer från under 50 baht till flera tusen baht beroende på var och vad ni vill äta.

Öl i butik under 30 baht för en 33 cl chang.. PÅ restaurang kanske från 50 och uppåt.

Åker ni till Pattaya tycker jag absolut ni ska stanna där en natt. Går åka fram å tillbaka på en dag men hade tyckt det var skönare att stanna en natt åka åka tillbaka dagen efter.

Finns jättemånga olika nattklubbar i Bangkok för alla olika smaker och även massa mysiga pubar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar verkligen en cykeltur med Arne & co, helt suverän sightseeing. Bangkokbybike.com

En annan kul grej är en food tour, bangkokfoodtours.com

Lite annorlunda (och gott) sätt att lära sig om mat, kultur, historia mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar verkligen en cykeltur med Arne & co, helt suverän sightseeing. Bangkokbybike.com

En annan kul grej är en food tour, bangkokfoodtours.com

Lite annorlunda (och gott) sätt att lära sig om mat, kultur, historia mm.

+ 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bott i bkk i många år. Kul att ni ger det en ärlig chans med en vecka. Ni kommer hinna se och uppleva en hel del oavsett era intressen och budget. Går att leva bra och kul budget å ena sidan, å andra sidan kan ni gör av med hur mycket som helst.

Officiella "beer garden" säsongen är över. Dock finns några enstaka kvar, och det finns många thaihak, och som har beer towers. Finns här och där. ofta serveras de med en liten ishink då thaiarna gärna har is i ölen (!) Ibland kostar isen pengar, ibland inte. inga fara med denna is. Oftast finns det lite smårätter som serveras till för småpengar.

Om ni inte vill till stranden eller inte hinner, så kan ni köpa er in på nått lyxhotells gym som har pool, bastu etc. Om nu vädret blir kanon nån dag och ni vill slappa lite. Till exempel Patumwan Princess. Kostar 600 Baht för en heldag om jag minns hyfsat rätt. Då kan ni hänga lite i gymet, med bra utrustnig, löpband med teve och 20 kanaler, sen kan ni slappa vid 25-meterspoolen som är kanonfräsch. Ni kan komma och gå under dagen om ni vill det.

Vart ska ni bo nånstans? Frågar eftersom du undrar över smartaste sättet att komma dit. Ni landar mitt på dan en söndag, så trafiken är dräglig oftast, så taxi borde vara smidigt

En kväll kan ni lägga på Asiatique kan jag tycka. 1500 butiker, kulturshower, 40-50 restauranger.

En sen eftermiddag och kväll med middag längs Yaowarat road är kanon också.

Chatauchak weekend market med 15000 stånd är väl värt ett besök.

Nån tipsade om Siam Discovery. Det rä stängt fr renovering och öpnnar mars-april. SIam Center är nyrenoverat och bra komplement till Siam Paragon och Siam Square, och MBK som alla ligger i samma närliggande område.

En tur på floden hela vägen till Nothaburi kostar 30 baht och kan vara kul och tar en dryg timme och sen kan man ta lunch där och sen ta båten tillbaka.

Om ni vill cykla med Arne så boka i god tid. Det blir varmt men är en kul upplevelse. Kolla hans FB, han lägger upp rapport i stort sett varje dag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi landar vi lunchtid cirka Söndag 6 Mars. Då blir det väl en powernap på hotellrummet för att sedan utforska staden lite försiktigt. Hur tar man sig smidigt in till stan eller hotellet från flygplatsen? Expresståg?Taxi?

Min bror är inte sådär jätteförtjust i sol och bad, ligga på en strand för att lapa sol och dricka drinkar. Däremot var han nyfiken på Pattaya, kanske en taxi dit från Bangkok? Att man åker tidigt på morgonen från Bangkok och tillbaka på kvällen. Så får iaf jag bada och se stranden :D

Både min bror och jag har rest mycket, mest runt Medelhavet (Turkiet 11 ggr). Vi är 29 år och 23 år. Det blir något nytt detta.

Vår målsättning är som sagt att bara strosa runt i Bangkok, besöka China Town kanske och nån BeerGarden. Annars eftersöker vi någon mysig och lugn pub (inga nattklubbar) där de serverar öl i ett sånt här rör.

Annars, hur ser priserna ut i Bangkok? Mat för två pers från en vagn på gatan och två öl? Mat på restaurang och två öl? Sen gärna pris på öl i butik och restaurang. Jag är väldigt nyfiken på dessa matmarknader. Gå runt, provsmaka och se all mat.

OFF TOPIC

Sambon och jag ska gifta oss i sommar. Bröllopsresan är redan bokad. Avresa 2 Februari 2017 till Thailand och Ao Nang (charter). Hoppas vi får mersmak och kör reguljärt gången efter vår honeymoon :)

Ett sånt torn ni menar?

post-6288-14768714321649_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all fantastisk information :)

Lite frågor kring flyg nu.

Om vi flyger med Emirates, Oslo-Dubai-Dubai-Bangkok. Måste vi hämta ut väskorna i Dubai och checka in dom på nytt eller vid ankomst till Dubai går vi rätt till gaten för planet till Bangkok?

Qatar Airways. Oslo-Doha-Doha-Bangkok. Måste vi hämta ut väskorna i Doha och checka in dom på nytt?

Är bra sugen på att köra Emirates. Får flyga A380 Dubai-Bangkok. Dessutom 400kr billigare med Emirates än med Qatar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi landar vi lunchtid cirka Söndag 6 Mars. Då blir det väl en powernap på hotellrummet för att sedan utforska staden lite försiktigt. Hur tar man sig smidigt in till stan eller hotellet från flygplatsen? Expresståg?Taxi?

Min bror är inte sådär jätteförtjust i sol och bad, ligga på en strand för att lapa sol och dricka drinkar. Däremot var han nyfiken på Pattaya, kanske en taxi dit från Bangkok? Att man åker tidigt på morgonen från Bangkok och tillbaka på kvällen. Så får iaf jag bada och se stranden :D

Både min bror och jag har rest mycket, mest runt Medelhavet (Turkiet 11 ggr). Vi är 29 år och 23 år. Det blir något nytt detta.

Vår målsättning är som sagt att bara strosa runt i Bangkok, besöka China Town kanske och nån BeerGarden. Annars eftersöker vi någon mysig och lugn pub (inga nattklubbar) där de serverar öl i ett sånt här rör.

Annars, hur ser priserna ut i Bangkok? Mat för två pers från en vagn på gatan och två öl? Mat på restaurang och två öl? Sen gärna pris på öl i butik och restaurang. Jag är väldigt nyfiken på dessa matmarknader. Gå runt, provsmaka och se all mat.

OFF TOPIC

Sambon och jag ska gifta oss i sommar. Bröllopsresan är redan bokad. Avresa 2 Februari 2017 till Thailand och Ao Nang (charter). Hoppas vi får mersmak och kör reguljärt gången efter vår honeymoon :)

Ett sånt torn ni menar?

Ajjamensan.

Finns det såna i Bangkok och vad kostar ett sånt öltorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi landar vi lunchtid cirka Söndag 6 Mars. Då blir det väl en powernap på hotellrummet för att sedan utforska staden lite försiktigt. Hur tar man sig smidigt in till stan eller hotellet från flygplatsen? Expresståg?Taxi?

Min bror är inte sådär jätteförtjust i sol och bad, ligga på en strand för att lapa sol och dricka drinkar. Däremot var han nyfiken på Pattaya, kanske en taxi dit från Bangkok? Att man åker tidigt på morgonen från Bangkok och tillbaka på kvällen. Så får iaf jag bada och se stranden :D

Både min bror och jag har rest mycket, mest runt Medelhavet (Turkiet 11 ggr). Vi är 29 år och 23 år. Det blir något nytt detta.

Vår målsättning är som sagt att bara strosa runt i Bangkok, besöka China Town kanske och nån BeerGarden. Annars eftersöker vi någon mysig och lugn pub (inga nattklubbar) där de serverar öl i ett sånt här rör.

Annars, hur ser priserna ut i Bangkok? Mat för två pers från en vagn på gatan och två öl? Mat på restaurang och två öl? Sen gärna pris på öl i butik och restaurang. Jag är väldigt nyfiken på dessa matmarknader. Gå runt, provsmaka och se all mat.

OFF TOPIC

Sambon och jag ska gifta oss i sommar. Bröllopsresan är redan bokad. Avresa 2 Februari 2017 till Thailand och Ao Nang (charter). Hoppas vi får mersmak och kör reguljärt gången efter vår honeymoon :)

Ett sånt torn ni menar?

Ajjamensan.

Finns det såna i Bangkok och vad kostar ett sånt öltorn?

Väskorna går hela vägen normalt. Men om du känner dig osäker kan du fråga vid nån transferdesk.

A380. Tyvärr känner så där. Visst i Business class är det ju skitbra. Men monkeyclass är ju same same enligt mig. Flög senat härom dagen mellan bkk - hk bara visserligen. Sitter du i mitten på övervåningen tar det ju lång tid med allt. Och komma av kan ta en evighet tycker jag. Ser alltid tid att sitta på undre däck långt fram så man kommer av.

Öltron finns här och där som jag nämnde på thaipubar och på Khao San Road så klart. Dock  är stora ölsäsongen över. Pris. oj. I beer garden framför Central World var det dyrt i år. Tror det var cirka 450-500 baht men beror på vilket märke.

Hoppas det var till nån hjälp. Bumpa upp tråden nån vecka innan du landar så ska jag se om det finns några roliga event på gång veckan ni är här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi landar vi lunchtid cirka Söndag 6 Mars. Då blir det väl en powernap på hotellrummet för att sedan utforska staden lite försiktigt. Hur tar man sig smidigt in till stan eller hotellet från flygplatsen? Expresståg?Taxi?

Min bror är inte sådär jätteförtjust i sol och bad, ligga på en strand för att lapa sol och dricka drinkar. Däremot var han nyfiken på Pattaya, kanske en taxi dit från Bangkok? Att man åker tidigt på morgonen från Bangkok och tillbaka på kvällen. Så får iaf jag bada och se stranden :D

Både min bror och jag har rest mycket, mest runt Medelhavet (Turkiet 11 ggr). Vi är 29 år och 23 år. Det blir något nytt detta.

Vår målsättning är som sagt att bara strosa runt i Bangkok, besöka China Town kanske och nån BeerGarden. Annars eftersöker vi någon mysig och lugn pub (inga nattklubbar) där de serverar öl i ett sånt här rör.

Annars, hur ser priserna ut i Bangkok? Mat för två pers från en vagn på gatan och två öl? Mat på restaurang och två öl? Sen gärna pris på öl i butik och restaurang. Jag är väldigt nyfiken på dessa matmarknader. Gå runt, provsmaka och se all mat.

OFF TOPIC

Sambon och jag ska gifta oss i sommar. Bröllopsresan är redan bokad. Avresa 2 Februari 2017 till Thailand och Ao Nang (charter). Hoppas vi får mersmak och kör reguljärt gången efter vår honeymoon :)

Ett sånt torn ni menar?

Ajjamensan.

Finns det såna i Bangkok och vad kostar ett sånt öltorn?

Väskorna går hela vägen normalt. Men om du känner dig osäker kan du fråga vid nån transferdesk.

A380. Tyvärr känner så där. Visst i Business class är det ju skitbra. Men monkeyclass är ju same same enligt mig. Flög senat härom dagen mellan bkk - hk bara visserligen. Sitter du i mitten på övervåningen tar det ju lång tid med allt. Och komma av kan ta en evighet tycker jag. Ser alltid tid att sitta på undre däck långt fram så man kommer av.

Öltron finns här och där som jag nämnde på thaipubar och på Khao San Road så klart. Dock  är stora ölsäsongen över. Pris. oj. I beer garden framför Central World var det dyrt i år. Tror det var cirka 450-500 baht men beror på vilket märke.

Hoppas det var till nån hjälp. Bumpa upp tråden nån vecka innan du landar så ska jag se om det finns några roliga event på gång veckan ni är här.

Du får gärna hojta till om de finns nåt kul event 8-16 februari med för då e ja i bkk =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är flyget betalt och det blev Emirates

Oslo-Dubai-Dubai-Bangkok. Bokade platser på flyget direkt efter betalningen var genomförd.

Nu är det där med hotell asså :) Vad säger ni? De krav vi har är

-Centralt

-Pool med solstolar

-Bar

-Bra frukost

-Gym

-Gärna balkong

Jag tänker mig i prisklassen 300-400kr/natt ink. frukost. Är det för lite om man ser på våra krav?

Ett hotell jag fastnat för är Prince Palace Hotel, Khaosan, Bangkok. Men jag betalar gärna inte 200 baht för en öl på hotellet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är flyget betalt och det blev Emirates

Oslo-Dubai-Dubai-Bangkok. Bokade platser på flyget direkt efter betalningen var genomförd.

Nu är det där med hotell asså :) Vad säger ni? De krav vi har är

-Centralt

-Pool med solstolar

-Bar

-Bra frukost

-Gym

-Gärna balkong

Jag tänker mig i prisklassen 300-400kr/natt ink. frukost.

Typ 1700 baht natten då..

Hur viktigt e de med balkong? Blir genast svårare med det kravet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger som jag brukar, på Ambassador bor man jävligt bra för det priset.

Ingen balkong men ni ska väl inte tillbringa hela resan på hotellet?

Ska till Bangkok för att dricka öl och äta mat i en vecka tänkte vi :) Jag är nyfiken på matmarknader.  Vi kanske ligger vid poolen några timmar på förmiddagen efter frukost och sen går ut på stan. Blir inga heldagar.

Varför balkong är för att man gärna vill sitta ute och ta en öl på hotellrummet på kvällarna  ;)

Sitter och tittar på Tripadvisor och Agoda, asså det finns ju en uppsjö av hotell och jag vet inte vilket man ska ta. Så svårt. Vill ju ha en bra frukost och då menar jag frukost i de mått vi får på Scandic här i Sverige, en stor buffé. Sen pool och mitt i stan.

Men nu blev jag sugen på Ambassador Hotel Bangkok efter att jag tittat :) :)

Skytrain, finns det typ dagskort eller veckokort du kan köpa och åka hur mycket du vill på alla linjerna till ett fast pris?

Edit: Bokade Ambassador Hotel Bangkok. 6 nätter för 2,869kr :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger som jag brukar, på Ambassador bor man jävligt bra för det priset.

Ingen balkong men ni ska väl inte tillbringa hela resan på hotellet?

Ska till Bangkok för att dricka öl och äta mat i en vecka tänkte vi :) Jag är nyfiken på matmarknader.  Vi kanske ligger vid poolen några timmar på förmiddagen efter frukost och sen går ut på stan. Blir inga heldagar.

Varför balkong är för att man gärna vill sitta ute och ta en öl på hotellrummet på kvällarna  ;)

Sitter och tittar på Tripadvisor och Agoda, asså det finns ju en uppsjö av hotell och jag vet inte vilket man ska ta. Så svårt. Vill ju ha en bra frukost och då menar jag frukost i de mått vi får på Scandic här i Sverige, en stor buffé. Sen pool och mitt i stan.

Men nu blev jag sugen på Ambassador Hotel Bangkok efter att jag tittat :) :)

Skytrain, finns det typ dagskort eller veckokort du kan köpa och åka hur mycket du vill på alla linjerna till ett fast pris?

Edit: Bokade Ambassador Hotel Bangkok. 6 nätter för 2,869kr :)

Finns inga kort där du kan åka obegränsat.. Dock kan du köpa ett visst antal resor men om duoftast åker korta sträckor förlorar man på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett endagskort där man kan åka hur många resos man vill på en dag. 

Och visst om man köper ett kort med ett anatl resor så tar en rak avgift per resa. Åker man längre än 4 stopp så blir det jämt ut eller billigare. Men det man spar är ju stå i dessa långa köer vid framför allt högtrafik. Jag skulle kört på ett sånt kort (finns olika valörer på de) för att slippa tänka på det om man nu ska åka mycket BTS...Vilket kan vara smart om man nu ska bo på Ambassadör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×