Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Smelly

Koh Chang eller södra Thailand?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag med familj planerar att resa till Thailand under december 2016. Sist vi var i Thailand(2014)var vi i södra Thailand, Koh lanta, Koh lipe och Ao nang. Vi tyckte den resrutten var jättebra men det är ju alltid spännande att se något nytt. Jag har tittat lite på Koh Chang och Koh kood som resmål men efter att ha googlat och tittat på videoklipp så blir jag tveksam om nämnda ställen är lika fina som Krabiområdet!?

Vad tycker ni som både har varit i Krabi samt runt Koh Changområdet? Vilket är bäst?

/ Smelly

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är svårt att svara på då det är en fråga om smak. Själv gillade jag Koh Chang och Koh Kood. Värt att veta att koh kood är väldigt dött jämfört med de andra öarna i fråga. Visst är alla ställen fina men Koh Lipe, Koh lanta och skärgården utanför Ao Nang går inte att jämföra i "finhet" mot de andra södern. De är mycket finare i södern. Med det sagt är det inte vackert på Chang heller men för mig inte alls lika fint.

Fördelarna med Koh Chang och Koh Kood är att priserna är lägre, mindre turister och vänligare folk. Koh Chang och Koh Kood är väldigt fint de med och jag ångrar inte alls att jag åkte dit men skulle jag få välja idag skulle jag hellre åka till södra Thailand eller Öarna kring Koh samui

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det finns flera ställen som jag jag hellre åker till än till Koh Chang/Koh Kood så skulle jag välja dem före både Krabi, Koh Lanta och Koh Lipe. Spelar ingen roll hur vita stränderna är för överexploaterade turistorter i söder är bland det tristaste jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast just Koh Chang har ju blivit sjukt över exploaterat. Varit där 2006, 2009 och nu senast jan 2015. Kommer aldrig åka ditt igen. Föredrar då mycket hellre öarna i söder eller i gulfen. Har dock inte varit i gulfen (Samui, Tao o Pha Ngan) sen 2011 så vet inte hur det utvecklat sig där senaste åren.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast just Koh Chang har ju blivit sjukt över exploaterat. Varit där 2006, 2009 och nu senast jan 2015. Kommer aldrig åka ditt igen. Föredrar då mycket hellre öarna i söder eller i gulfen. Har dock inte varit i gulfen (Samui, Tao o Pha Ngan) sen 2011 så vet inte hur det utvecklat sig där senaste åren.

Mvh

Gäller det alla stränder eller finns det fortfarande lite lugnare delar? Vi var där senast 2013.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast just Koh Chang har ju blivit sjukt över exploaterat. Varit där 2006, 2009 och nu senast jan 2015. Kommer aldrig åka ditt igen. Föredrar då mycket hellre öarna i söder eller i gulfen. Har dock inte varit i gulfen (Samui, Tao o Pha Ngan) sen 2011 så vet inte hur det utvecklat sig där senaste åren.

Mvh

Ja, visst har Koh Chang också blivit väldigt exploaterat (särskilt sen den tiden man fick hoppa i vattnet och vada iland). Men det går inte att jämföra med små, totalt överexploaterade och överbefolkade öar som ex Koh Lipe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Phangan är finare än Koh Chang och där finns fortfarande stränder som INTE är överexploaterade.

Samma sak gäller även vissa delar av Khao Lak, avgörande är vad man väljer att bosätta sig.

Rent omöjligt att både äta kakan och ha den kvar.

Vill man ha lite runt service får man också räkna med att det finns fler turister - det ena ger det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Phangan är finare än Koh Chang och där finns fortfarande stränder som INTE är överexploaterade.

Samma sak gäller även vissa delar av Khao Lak, avgörande är vad man väljer att bosätta sig.

Rent omöjligt att både äta kakan och ha den kvar.

Vill man ha lite runt service får man också räkna med att det finns fler turister - det ena ger det andra.

Ja, Koh Phangan är inte så dumt det heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Phangan är finare än Koh Chang och där finns fortfarande stränder som INTE är överexploaterade.

Samma sak gäller även vissa delar av Khao Lak, avgörande är vad man väljer att bosätta sig.

Rent omöjligt att både äta kakan och ha den kvar.

Vill man ha lite runt service får man också räkna med att det finns fler turister - det ena ger det andra.

Ja, Koh Phangan är inte så dumt det heller

Ja Phangan är faktist kanon. Dock ska man alltid hålla sig borta från Haad Rin. Allt kretsar kring Full Moon Party, Black Moon Party osv osv..

Rekomenderar hela norra delen av ön. Kanske mest nord västra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Phangan är finare än Koh Chang och där finns fortfarande stränder som INTE är överexploaterade.

Samma sak gäller även vissa delar av Khao Lak, avgörande är vad man väljer att bosätta sig.

Rent omöjligt att både äta kakan och ha den kvar.

Vill man ha lite runt service får man också räkna med att det finns fler turister - det ena ger det andra.

Lånar tråden lite, vilka delar av Khao Lak rekommenderar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vackrast är nog Pak Weep, lugnast är Bang Sak. I princip alla ständer är lugna om man jämför med Phukets.

Blir lätt "lite" långa promenadavstånd till centrum - kvällslivet.

Betänk att stranden är över 2 mil och de flesta turisterna hamnar till syvende och sist vid poolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Phangan är finare än Koh Chang och där finns fortfarande stränder som INTE är överexploaterade.

Samma sak gäller även vissa delar av Khao Lak, avgörande är vad man väljer att bosätta sig.

Rent omöjligt att både äta kakan och ha den kvar.

Vill man ha lite runt service får man också räkna med att det finns fler turister - det ena ger det andra.

Lånar tråden lite, vilka delar av Khao Lak rekommenderar du?

Håller med Evert, Pak Weep är finaste stranden i Khao Lak. Den ligger en bit utanför Bang Niang, 10-15 minuter med bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×