Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
LindaL

Pattaya eller inte??? strand nära bangkok

Rekommendera Poster

Blir thailand en kortare sväng i februari. Vi kommer starta med Bangkok 2-3 nätter och sen 6 nätter på nån badort. Känner att det blir för kort tid för o dra till phuket som jag älskar....

Funderar på pattaya men är det usla stränder där? vill ha klart o fint vatten o inga vågor helst.

Var till Ban phe o koh samet förra året men tyckte ban phe var väldigt off på nåt vis och koh samet var ju fint det lilla vi såg ( var på stranden bara)  men såg väldigt öde ut där med...

Vart åker man??? Pattaya? hua Hin?? har alltid varit ett big NO för mig båda dessa men ni som varit både på phuket/krabi och pattaya o Hua hin vad tycker ni??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havsbadet på Pattaya är helkass, sämre än vid en svensk insjö. Men från Pattaya kan du ta båt/färja över till Koh Lan. Mycket folk men också fint bad, i mitt tycke bättre än vad någon beach på Phuket kan erbjuda.

Finns fler öar med finfina stränder utanför Pattaya, dock måste du då fixa båt själv.

Själv hade jag valt Pattaya, gillar kvällslivet, visserligen mycket med turister (ryssar) men stämningen är bättre på Pattaya än Phuket - i mitt tycke.

Dessutom får man mycket mer i Pataya för samma peng gentemot Phuket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havsbadet på Pattaya är helkass, sämre än vid en svensk insjö. Men från Pattaya kan du ta båt/färja över till Koh Lan. Mycket folk men också fint bad, i mitt tycke bättre än vad någon beach på Phuket kan erbjuda.

Finns fler öar med finfina stränder utanför Pattaya, dock måste du då fixa båt själv.

Själv hade jag valt Pattaya, gillar kvällslivet, visserligen mycket med turister (ryssar) men stämningen är bättre på Pattaya än Phuket - i mitt tycke.

Dessutom får man mycket mer i Pataya för samma peng gentemot Phuket.

Evert, vilka öar och stränder rekommenderar du i Pattayaområdet (förutom Koh Lan som jag tycker verkar vara för mycket folk på stränderna)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla stränder i Pattayaområdet(30°C året om) är bättre än en svensk insjö som håller 16°C. Sorry Evert, kunde inte låta bli.

Gillar ni att bo mitt i smeten så är ju Pattaya Beach alldeles utmärkt. Själv har jag aldrig badat där men tusentals andra gör det varje dag.

Själv gillar jag lite lugnare stränder.

Mina favoriter i stan är: Dongtan Beach(Jomtien), Wong Amat Beach(Naklua), Jomtien Beach.

Om man vill åka en liten bit: Na Jomtien(stranden vid The View), Ban Amphur Beach(Na Jomtien), Bang Sare Beach, Sai Kaew Beach(Bang Sare), Nang Ram Beach(Sattahip)

Båt till Koh Lan men undvik helgerna. Koh Samaesan utanför Sattahip bjuder på riktigt bra snorkling.

Vad det gäller ett "Big NO" för Pattaya så tänkte jag likadant tills jag blev strandsatt här i 3 veckor i samband med vulkanutbrotten på Island 2010. Jag är fortfarande kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ko Phai har jag tidigare besökt och då var stränderna utmärkta och mer eller mindre öde, kanske ändrats de senare åren.

Första gången jag besökte Pattaya badade jag på Dong Tarn beach, helt ok då, trots plastpåsar och annat skit som flöt förbi, men efter att varit på Koh Samui,Koh Samet och Koh Lipe har jag insett att mer eller mindre ALLA beacher som ligger på fastlandet hör till kategori 2 eller 3.

När siktdjupet understiger 50 cm vill jag kalla vattnet för grumligt, sanden bör helst inte vara grovkornig, i mitt tycke är korallsand att föredra.

Sedan måste jag "tyvärr" ge Chryzaliz kredit för vattentemperaturen, där ligger badet i Pattaya på topp - alltid lagom varmt. :angel

Till slut tror jag inte det är havsbadet som är turisternas huvudsyfte när de besöker Pattaya, finns där betydligt trevligare saker att hitta på och göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Älskar du Phuket så åk dit. Från Bangkok city till Don Muang airport 25-60 min med taxi. Inrikesflyg 1 Tim 20 min. Det tar två tre timmar till Hua Hin och Pattaya också.

ca 60 min till DM, minst 1h innan avgång, flygtid 1:20, vänttid baggage 25 min, taxi till strand 25-60 min = ca 4-5 h  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkar ju som att man kanske kan ge pattaya en chans då?

jag är ute efter ett ställe med mycket restauranger, massage, strand med lugnt vatten, dvs ej vågor o gärna varmt  ;) gillar phuket för där finns en del att göra och finns fina stränder. Om man jämför tex JOmtien o Patong beach är det stoooor skillnad???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkar ju som att man kanske kan ge pattaya en chans då?

jag är ute efter ett ställe med mycket restauranger, massage, strand med lugnt vatten, dvs ej vågor o gärna varmt  ;) gillar phuket för där finns en del att göra och finns fina stränder. Om man jämför tex JOmtien o Patong beach är det stoooor skillnad???

Patong Beach är ju bra mycket finare än Jomtien Beach...

Är jag i Pattaya så är det poolen som gäller om man inte åker till Koh Larn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok då är nog inte pattaya nåt bra alternativ ändå.....vi ska ju vara 3 dagar i bangkok först och sen har vi 5 nätter till nånstans och kanske är Koh samet bra alternativ??? Vill helst slippa flyga. Var på ban phe för 2 år sen och åkte då speedboat över till koh samet. Det var ju superfin strand där men verkade ju stendött....står man ut 5 nätter där ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkar ju som att man kanske kan ge pattaya en chans då?

jag är ute efter ett ställe med mycket restauranger, massage, strand med lugnt vatten, dvs ej vågor o gärna varmt  ;) gillar phuket för där finns en del att göra och finns fina stränder. Om man jämför tex JOmtien o Patong beach är det stoooor skillnad???

Håller med om att stränderna är överlag bättre på Phuket men jag trivs bättre på de lugna stränderna I Jomtien med omnejd.

Allt det andra ni vill ha finns i överflöd och till priser som slår Phuket med hästlängder.

Det ni inte hittar att göra i Pattaya, vill ni inte heller göra.

En hyfsat bra sida, lite ologisk kanske: http://www.pattayaconcierge.com/

Annars så är det bara att googla, läsa, kolla bilder och videos. Bilda er en egen uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 dygn på Koh Samet kan gå om man inte direkt lider av någon lappsjuka. Hyr en moppe och besök alla ständer = 2 dagsverk, sedan har du bara 3 dagar kvar att "förstöra".

Finns numera lite mer att se och göra om kvällarna - går åt fel eller rätt håll, lite olika på vem man frågar.

Stränderna är i alla fall en klass för sig själva, och vattnet klart, hur rent det sedan är kan man fundera över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir thailand en kortare sväng i februari. Vi kommer starta med Bangkok 2-3 nätter och sen 6 nätter på nån badort. Känner att det blir för kort tid för o dra till phuket som jag älskar....

Funderar på pattaya men är det usla stränder där? vill ha klart o fint vatten o inga vågor helst.

Var till Ban phe o koh samet förra året men tyckte ban phe var väldigt off på nåt vis och koh samet var ju fint det lilla vi såg ( var på stranden bara)  men såg väldigt öde ut där med...

Vart åker man??? Pattaya? hua Hin?? har alltid varit ett big NO för mig båda dessa men ni som varit både på phuket/krabi och pattaya o Hua hin vad tycker ni??

I

Pattis representerar Thailands sexindustri. Det finns så klart på de flesta ställena i landet. Skillnaden är att pattis är ökänt i hela världen! Gillar man barladies och inte har så stort krav på bra beacher är det absolut ett bra ställe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pattis kan också vara, god billig mat, bra turistshopping, bra boende till överkomliga priser.

Man behöver INTE vara sexfixerad eller festprisse för att trivas i Pattaya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar  :)  lutar nog åt att det blir Koh Samet trots allt....startar ju i Bangkok 3 nätter och ska bo på Rambuttri Village, ligger nära Khao san road...aldrig varit där men hoppas det är bättre än dom andra ställen i Bangkok vi varit på...Vill ha restauranger o shopping o liv o rörelse runt knuten o det verkar det ju finnas där.

Sen kanske det är skönt att vara på lugna samet 5 nätter...en av mina bästa vänner spenderar sina vintrar på ban phe också o då blir det nog en dag att hälsa på honom. Är ju bara 10 min med speedboat. Samed villa resort, någon som vet om det är ok??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ok boende, själv bott där vid de 3 senaste besöken. Finns inget att klaga på, allra minst maten - utsökt.

Enda negativa skulle i så fall vara bristen på solsängar, eller att gästerna paxar dessa tidigt på morgonen sedan är den solsängen upptagen resten av dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×