Leijona

Kallare i Thailand?

6 inlägg i detta ämne

Har nu senaste 2 åren bakåt åkt till Thailand under December och Januari :-\. Har rört mig omkring Phuket o Krabi området. Tycker att det har vart kallare än det man har vart van med.Jag pratar om den där underbara hettan som man ska uppleva i Thailand. Speciellt på kvällarna har det vart kyligt när man kör vespa osv. Har inte behövt använda mig av långärmat tidigare resor ner men nu senaste 2 resor ner så har tröjan åkt fram vissa kvällar. Min bror kom hem från Koh chang och berätta att även där kändes det kallt på kvällarna.

Denna gång flytta vi fram resan till Mars istället för att ha större chans för riktigt thaivärme :cool

Pratade med ett par Thaivänner på plats och dessa tyckte att det enbart va behagligt att det var kyligare men att dom upplevt samma sak att den riktiga värmen har skjutits upp med en månad eller 2.

Hur upplever ni det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl precis som här hemma att det varierar mellan åren. Just nu har vi t.ex. ingen vinter i de mellersta delarna av Sverige - som vi brukar ha vid den här tiden på året. Men man kan nog vara ganska så säker på att man får uppleva en vinter igen (om man lever vill säga).

Förra vintern tillbringade jag på Thailands östkust söder om Hua Hin. Jag upplevde att det var rätt kyligt, blåsigt och regnigt i december och i början av januari. Men det brukar det ju vara så inget konstigt med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är den kalla årstiden nu så visst är det lite svalare när man åker motorcykel hem på kvällen.

På morgonen är det svalare i övriga huset än vad det är i sovrummet där ACn går på 28°C.

Tycker det var kallare förra året och året innan här i Jomtien Beach.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med tidigare inlägg. Det var kallare förra året än vad det är i år. Förra året var det så svalt i vattnet på Ko Samet i januari så jag badade inte. Låg väl runt 26-27 i vattentemp. Jag vill ha 29-30. Hittills i år har det varit perfekt väder. Har inte behövt köra AC ännu, räcker med fläkten. Billig strömräkning🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit på Koh Lanta under 3 veckor och har haft superväder runt 32 grader :cool. Absolut bästa vädret och då har Vi varit i Thailand de senaste 8 vintrarna, dock de 3 första i mars och resterande dec/Jan. Förra året regnade det varje em under de två första veckorna - detta året har det regnat hela 10 min under en em första veckan.

Klarblå himmel och en skön fläktande vind. Tror bara att Vi hade tuuuur detta året ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påverkan av El Nino, nu spånar jag troligtvis inte så lite men räkna med en riktigt varm försommar, i alla fall på Samui.

Annars är det många gånger luftfuktigheten som avgör om det känns varmt eller inte. Hög luftfuktighet = känns varmare än vad det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu