Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
qudos

Koh Chang i mitten av oktober

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och flickan min tänkte dra till Koh Chang runt den 11 oktober. Hur brukar vädret vara där den tiden på året? Tips på ställen att bo på för 2000-2500 tbh är välkommet, vill bo lugnt och riktigt BRA. Ska man boka hela vistelsen direkt i Sverige eller ska man ta ett par nätter och sen kika på dom andra ställena på plats?

Tacksam för svar från 2 förstagångsresenärer till Thailand!  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att ni som förstagångsresenärer väljer Koh Chang  :kla

Vädret är på uppåtgånde i oktober (efter monsunen) och ni bör kunna få en fin semester. Men vädergarantier finns ju inte nånstans...

Rekommendationen är att boka ett par nätter i början för att sen se er omkring. Det finns många stränder att välja mellan. Börja med White Sand och kolla sen runt vilken som passar er bäst. Ni kanske tom väljer att bo på ngn ö utanför ett tag. Kolla in olika saiter om Chang och läs gamla trådar här på forumet för mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NU har jag inte varit på Koh Chang unde roktober, men väl när lågsäsongen börjar och tyckte att det regnar lite mer där än på andra ställen och oktober månad är i regel lågsäsong och regnperiod över hela Thailand. Visst det regnar inte hela dagen i regel, men det kan göra det.

Först måste ni bestämma var ni skall bo, alltå vilken strand och även om den första stranden (White Sand Beach) är oftast ganska full i högsäsong och vissa avråder en, så anser jag att den skulle passa er bra i lågsäsong. Det finns en hel del olika bra boenden och i regler så är boenden över 2000 Baht billigare att boka på nätet än på plats, medan de som ligegr upp till 1500 Baht och inte finns på nätet kan man pruta hårt på i lågsäsong. De andra stränderna tror jag är helt öde under lågsäsongen och jag tror att man bara blir uttråkad om man väljer någon av dessa.

Om ni tar ett par nätter och sedan på plats bestämmer vad ni skall ha, så måste ni räkna med att ni kommer förmodligen billigast undan genom att beställa via internet på något internetcafé på plats. Det gjorde vi. Allting var dyrare på plats och vi boka på nätet.

Ett ställe som inte har bokning på nätet tror jag är Logans på White Sand Beach. Rent och prisvärt, men inga balkonger på rummen, vilket jag saknar. Dessutom saknade jag en buffefrukost, vilket de inte hade och många andra större hotell har. Annars finns det en hel del ställen längs stranden som har havsutsikt och är härliga. Finns både bungalows och vanliga hotellrum, vilket ni också måste bestämma är för.

Vi (jag egentligen, medan morsan satt, åt och väntade) gick runt en del för att allt var upptaget, eller bara ledigt delar av den tiden vi skull evara på Koh Chang och det fans många bra ställen med härliga bungalows. Min favorit (som inte hade rum för hela tiden) var KC Grande Resort som var rent och hade stora bungalows. Det var dyrare när vi var där, men unde rlågsäsong tycker jag det passar bra.

Koh Chang Kacha Resort ligger bra till på den stranden. När man kommer ut från hotelet har man allting till både vänster och höger. Stället är dock ett av de första på stranden och även om det har några år på nacken så brukar folk tycka om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Stället verkar vara precis det vi letar efter faktiskt. Men jag är lite orolig för vädret, är det mycket stabilare om man skulle åka 2-4 veckor senare? Vill inte punga ut 25-30k och så ösregnar det hela vistelsen. Men jag förstår att det inte finns nån regngaranti... Vill bara att det regnar så lite som möjligt.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hanna

Hejsan

Har själv varit i Thailand i oktober och jag hade bara regn MAX 1 timme dagligen (på kvällen) i NÅGRA dagar... Ön Koh Chang var bara så underbar och där regnade det knappt nåt så vi NJÖT för ön har en RIGTIGT härlig strand, bra dykning och snorkling och den är dessutom lite billigare än många av de andra öarna...

Ha en skön resa!!!

Mvh Hanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste precis på nån om dom tusentals sidorna(:o) jag har besökt om Koh Chang att det regnar 22 av 30 dagar i snitt i oktober. Det låter ju jättetrist om det stämmer...  ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man säger så här: KAN du skjuta fram semestern så gör det. Det är inte bara regnandet (som vi inte vet hur det är med just i år, det kan vara tvärtorrt) Det är även båttrafiken till grannöarna som inte kommer igång förrän november. Det finns båtar men inte lika många och det inte lika enkelt att fara runt på upptäcksfärd. Om man åker ut är det många gånger väldigt guppig färd... :P

Om ni inte kan ta semester senare, tja - ni är väl inte gjorda av sockervadd va?  ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste på ett annat thailandforum att vädret KAN vara bättre på Koh Samet i oktober, nåt med att Koh chang är mkt större och bergigare som gör att ev. regnväder stannar kvar längre över ön.  :th

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fullt möjligt. Ofta när man tittar på väder i april/maj på dessa öar så kan det vara hur fint som helst på Koh Samet, men regnar delvis på Koh Chang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wilma är (i stort sett bara) en översättning av Lonely Planet. Eftersom ni åker i oktober behöver ni inte bestämma nåt i förväg alls, då finns gott om rum. Samet är mysigt men inte för någon längre semester, ön är för liten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi stannar bara 1 vecka vart vi nu åker, finns inte tid för mer resande denna gången pga skola. Så 7-8 dygn på nån go ö och 2 dygn i Bangkok.

Fasen vad svårt det är att bestämma sig för resmål, alla verkar ju hur fina som helst. :cr

Speciellt för oss som åker första gången...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var för ca 5 år sedan i Phuket under tiden 20 oktober - 3 november och under den tiden så tror jag att det regnade 1 gång på dagen och 4 gånger på natten. Det var lite disigt men det var tur för de dagar som det var klarblå himmel så var det som att stå under en blåslampa. Kanske Phuket kan vara ett alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har ett tips om vart vi ska ta vägen i Thailand, ska boka resan imorgon...  :th

Om regn betyder ett par timmar regn på eftermiddagen så är det inga problem, är det däremot 6-7 timmar om dan känns det ju inte så roligt... :nau

Vi kan eventuellt flytta fram resan 2-3 veckor om det gör stor skillnad. Men då kanske även priserna går upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle helt klart valt Rayon-kusten eller Koh Chang om jag skulle åka i oktober, kolla nederbördskartan jag nämnde i ett tidigare inlägg.

Oktober:

http://www.thailandresor.se/weather/regn/oktober-s.gif

November:

http://www.thailandresor.se/weather/regn/november-s.gif

Man ser ju ganska tydligt att det fina vädret kommer norrifrån när högsäsongen närmar sig i november, eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag planerade vår första resa som gick i november 2005 var den ursprungliga tanken att vi skulle börjat nere i söder och jobbat oss uppåt och avsluta på Koh Samet. Två veckor innan avresan fick jag syn på väderkartorna jag länkade till  och vände på resan så vi började på Koh Samet och drog till söder istället och det blev hur bra som helst. Vi gjorde på samma sätt förra året.

Nu i november ska vi troligtvis bara hålla till på östsidan, börja på Chang och avsluta på Samet. Eventuellt en avstickare till Kambodja.. detaljplaneringen får vänta till början av oktober.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får bli antingen Chang eller Samet för oss. Vi åker nog ut runt den 18:e oktober och stannar totalt 10 dygn... Får helt enkelt hoppas på det bästa med vädret, men skulle det stänka lite så är det inte hela världen. Vi är ju trots allt i Thailand och inte hemma i ett grått, regnigt och blåsigt Göteborg.  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan berätta om förra året när vi åkte runt den 7 nov. Först till Koh Samet och stannade där 5 dagar, inte ett moln på himlen. Sen vidare till Khao Lak och där regnade det varje dag. Inte länge, 30-60 min per dag, övrig tid var det perfekt väder. Samma sak nere i Ao Nang, ett litet åskväder per dag. Sånt glömmer man ganska fort när det väl slutar regna...

Ha det så trevligt, jag tror ni kommer att få en underbar semester!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×