Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
bkk

Klara sig en längre tid med 500.000:-

Rekommendera Poster

Jag planerar att lämna allt här hemma och dra till Thailand på obestämd tid.

Jag kommer ha 500.000SEK med mig och undrar hur jag på bästa sätt kan förvalta dessa pengar så jag håller mig på en stabil nivå. Att gå +/- 0 är helt okej.

Vad ska jag göra för att hålla mig flytande?

Saker som jag inte vill göra är:

Starta e-handel, exportfirma eller annan datorbaserad verksamhet, då jag inte kan nånting om det och har inte driv att lära mig det heller.

Starta bar/restaurang, då jag hört att det med största sannolikhet aldrig funkar bra.

Saker som jag är öppen för:

Delägare/investerare i hotell/hostel.

Jobba med nåt halvslappt, typ på hotell eller nåt liknande.

Skaffa thaifru och starta familj och investera i hennes verksamhet på plats.

Inget giftemål för att hon ska kunna komma till Sverige.

Vad har man störst chans att lyckas med?

Helst vill jag vara på nån schysst ö. Inte uppe i djungeln i norra Thailand eller i Bangkok nån längre period.

Så, hjälp mig komma på nåt sätt att starta upp ett nytt liv med 500.000SEK. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kommer med ett tråkigt svar

många har gjort som du skriver och blivit blåsta på sitt livs besparingar ganska snabbt och måste börja tigga på gatan

hur mycket har du varit i  Thailand hur gammal är du?

man ska nog börja med att vara i Thailand en lägre period 4-6 mån och känna efter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är drygt 30. Har varit i Thailand många gånger de senaste 11 åren. Flera gånger i månader i sträck. Jag känner mig trygg där, så därför kan jag tänka mig bo där en längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en del som håller sig flytande bara med att köpa och sälja aktier. Visst är du inte tillräckligt insatt är det busenkelt att förlora alltihop men....

Finns också svenskar som jobbar som dykinstruktörer, dessa håller sig delvis flytande eller engelskalärare, de om några står på fast mark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en del som håller sig flytande bara med att köpa och sälja aktier. Visst är du inte tillräckligt insatt är det busenkelt att förlora alltihop men....

Har också tänkt ge detta svar. Du bör fundera över hur stor din månadsbudget måste vara varje månad. Använd sedan hälften av ditt kapital på aktiemarknaden om finner det intressant. Räcker troligtvis att ha en avkastning runt 2-3% per månad för att täcka dina utgifter för boende och mat. 2-3% kan du på vissa aktier göra på en timme, sedan kan du slappa resten av månaden.  :D

Satsa på svenska bolag med starka ägare så riskerar du mindre.

Visserligen kan du även backa en del, men riskerna är säkert mindre än att satsa pengarna i någon annan lokal verksamhet som hotell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket förslag som är vettiga här så får komma med ett med.

Nu vet jag inte vad du jobbar med eller så men ta tjänsteledigt och plugga något halvår eller år på distans.

Under tiden du läser så ser du till att skaffa ett brett kontakt nät och kanske där finns lösningen för dig.

Nämn dock inget om att du har pengar och vill investera utan se mest om du hittar något att investera eller något jobb som kan leda någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan en egen rejäl arbetsinsats lär inte pengarna räcka värst länge!

Visst, börsspekulationer etc. som nämnts. Men det funkar ju inte i längden på 500k.

Du får nog räkna med att lägga ner en del egen arbetsinsats om du ska klara dig ett tag!

Nåt annat är ju rena fantasier!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag beräknar att din halva miljon räcker till 8 år i Thailand.

Vet inte hur du ska få detta att växa, men detta blir kanske dina

bästa år i livet? Lycka till, inte för mycket alkohol eller annan skit - för ditt eget bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag planerar att lämna allt här hemma och dra till Thailand på obestämd tid.

Jag kommer ha 500.000SEK med mig och undrar hur jag på bästa sätt kan förvalta dessa pengar så jag håller mig på en stabil nivå. Att gå +/- 0 är helt okej.

Vad ska jag göra för att hålla mig flytande?

Saker som jag inte vill göra är:

Starta e-handel, exportfirma eller annan datorbaserad verksamhet, då jag inte kan nånting om det och har inte driv att lära mig det heller.

Starta bar/restaurang, då jag hört att det med största sannolikhet aldrig funkar bra.

Saker som jag är öppen för:

Delägare/investerare i hotell/hostel.

Jobba med nåt halvslappt, typ på hotell eller nåt liknande.

Skaffa thaifru och starta familj och investera i hennes verksamhet på plats.

Inget giftemål för att hon ska kunna komma till Sverige.

Vad har man störst chans att lyckas med?

Helst vill jag vara på nån schysst ö. Inte uppe i djungeln i norra Thailand eller i Bangkok nån längre period.

Så, hjälp mig komma på nåt sätt att starta upp ett nytt liv med 500.000SEK. :)

Är man lat som du verkar vara så räcker inte pengarna så länge, inte många som kan softa sig till ett liv i Thailand utan det är hårt arbete som gäller.....men jag tror du är ett troll alternativt att du lever i en fantasivärld.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst det är billigt i Thailand men allt kostar.

Sjukförsäkring är inte gratis! Kanske låter trist men det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag planerar att lämna allt här hemma och dra till Thailand på obestämd tid.

Jag kommer ha 500.000SEK med mig och undrar hur jag på bästa sätt kan förvalta dessa pengar så jag håller mig på en stabil nivå. Att gå +/- 0 är helt okej.

Vad ska jag göra för att hålla mig flytande?

Saker som jag inte vill göra är:

Starta e-handel, exportfirma eller annan datorbaserad verksamhet, då jag inte kan nånting om det och har inte driv att lära mig det heller.

Starta bar/restaurang, då jag hört att det med största sannolikhet aldrig funkar bra.

Saker som jag är öppen för:

Delägare/investerare i hotell/hostel.

Jobba med nåt halvslappt, typ på hotell eller nåt liknande.

Skaffa thaifru och starta familj och investera i hennes verksamhet på plats.

Inget giftemål för att hon ska kunna komma till Sverige.

Vad har man störst chans att lyckas med?

Helst vill jag vara på nån schysst ö. Inte uppe i djungeln i norra Thailand eller i Bangkok nån längre period.

Så, hjälp mig komma på nåt sätt att starta upp ett nytt liv med 500.000SEK. :)

Tänk om! Thailand är inget drömland som en del tror. Och med en halv mille, har jag väldigt svårt att tro, att du skulle kunna starta upp ett nytt liv där. Ett alternativ är att du hyr ett billigt boende, långt från turistorterna, och tänker på utgifterna hela tiden. Då kan du säkert leva och bo där många år. Om du skulle tycka att det verkar v ;)ara ett bra liv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa alternativet är ändock att du skaffar en thaitjej, ge henne pengarna och be sedan att hon ser till dem och att de förräntas på bästa sätt.

Sköter du dig så har du säkert mat och boende ordnat för en obestämd framtid.

I alla fall så länge ditt visum varar - förhoppningsvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa alternativet är ändock att du skaffar en thaitjej, ge henne pengarna och be sedan att hon ser till dem och att de förräntas på bästa sätt.

Sköter du dig så har du säkert mat och boende ordnat för en obestämd framtid.

I alla fall så länge ditt visum varar - förhoppningsvis.

Evert, du skämtar, eller hur? Ge pengarna till en thaidam, speciellt en thaidam från issan., Du får inte lura thaioskulen så där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa alternativet är ändock att du skaffar en thaitjej, ge henne pengarna och be sedan att hon ser till dem och att de förräntas på bästa sätt.

Sköter du dig så har du säkert mat och boende ordnat för en obestämd framtid.

I alla fall så länge ditt visum varar - förhoppningsvis.

[/quote

haha kom att tänka på killen från England som träffade en thaidam ,sålde sitt hus i England och tyckte det var enklast att sätta in nån miljon på thaitjejen konto byggdes fint hus på tjejens föräldrars mark i isan

sen fick han varken ölpengar eller soppapeng till moppen, efter ett tag blev han utsparkad men till slut köpte i alla fall tjejen en flygbiljett hem till England åt honom ,film som gick på tv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns massor av falanger som sålt allt de ägt och flyttat ihop med en thailändska just i Thailand. Är endast ett ytterst fåtal som beklagat sig, m.a.o. måste denna lösning vara det optimala, icke minst för en ung handsome man som bkk troligtvis är.

Tyvärr står kronan just nu i lite dålig kurs, blir bara styvt 2 miljoner baht, kanske bättre att vänta något tills växelkursen förbättrats och

Bkk blivit torr bakom öronen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man än vrir sig så har man ändan bak, eller hur. 500.000:- är med dagens kurs runt 2 miljoner baht och om kronan skulle rusa upp i 5:- så är det 2 miljoner 500 tusen baht.

Jag lever i isaan, och lever man på runt 50.000 baht som ett exempel i månaden, så ser man med en jävuls klarsynthet, att komma med enbart 2.500.000 baht och tro att allting löser sig, så är man ute på hal is.

På det beloppet utan att ens köpa prylar, bara "klara" sig, så lever man på det beloppet alltså i; 4 år och 2 månader, och sedan är det dags att hissa nödflagg, och åka hem till en långsam död i västerlandet igen!!

Glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har varit så driftig o dragit ihop 500 papper o är runt 30 år o varit i Thailand många gånger borde du ju själv ha en hint om hur du ska kunna leva på dom.

Eller har du bara råkat "snubbla" över stålarna.....?  :th

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitintills 11 ggr i Thailand och ibland i flera månader, vart har killen hittat sina pengar - ärvt är min gissning.

Lätt fånget lika lätt förgånget.

Tror det är lugnast att be någon ekonom förvalta hans pengar och använda eventuell vinst till att besöka Thailand som turist = fortsätta att knega.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×