Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Elviralind

Koh Chang eller Koh Samet?

Rekommendera Poster

Första gången till Thailand och vi kommer till Bankok 9 jan och har 7 dagars stopp i Thailand. Tänker till Koh Chang eller Koh Samet. Vad tycker ni och har ni bra tips på boende på dessa ställen i så fall? Andra förslag på ställen mottages också gärna.

Vi är 2 vuxna och 2 barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveklöst Ko Chang. Nu har jag inte varit där på några år men det var en höjdare då.

Jag återvände till Ko Samet för två år sedan, vi stannade tre nätter bara och stack därifrån och lovade oss själva att aldrig mera återvända. Första besöket -96 så var Samet däremot paradiset.

Men lyssna inte för mycket på mig, många på forumet älskar Ko Samet, och kan säkert ge färskare tips på Ko Chang också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på vad ni föredrar. Var på båda öarna i julas. Blev förälskad i Koh Samet 😊 En väldigt mycket lugnare ö än Koh Chang. Om om ni vill ha ljuvliga stränder och lite lugnare så rekommenderar jag Samet. Mer liv o rörelse Koh Chang. Tyckte även om den ön. Vart ska ni sen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på vad ni föredrar. Var på båda öarna i julas. Blev förälskad i Koh Samet 😊 En väldigt mycket lugnare ö än Koh Chang. Om om ni vill ha ljuvliga stränder och lite lugnare så rekommenderar jag Samet. Mer liv o rörelse Koh Chang. Tyckte även om den ön. Vart ska ni sen?

Tack för svar. Vi "mellanlandar" på väg hem från Australien, så Thailand blir sista stoppet innan vi återvänder till Sverige igen.

På väg till Australien "mellanlandar" vi i Malaysia och där siktar vi på Langkawi. (hittar inte något bra forum för Malaysia.. tips?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på vad ni föredrar. Var på båda öarna i julas. Blev förälskad i Koh Samet 😊 En väldigt mycket lugnare ö än Koh Chang. Om om ni vill ha ljuvliga stränder och lite lugnare så rekommenderar jag Samet. Mer liv o rörelse Koh Chang. Tyckte även om den ön. Vart ska ni sen?

Tack för svar. Vi "mellanlandar" på väg hem från Australien, så Thailand blir sista stoppet innan vi återvänder till Sverige igen.

På väg till Australien "mellanlandar" vi i Malaysia och där siktar vi på Langkawi. (hittar inte något bra forum för Malaysia.. tips?).

Det är ju även en bit närmare till koh Samet än Koh Chang. Kanske skönt när ni redan rest såpass. Testa reseguiden. De har ett forum med beresta människor :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på vad ni föredrar. Var på båda öarna i julas. Blev förälskad i Koh Samet 😊 En väldigt mycket lugnare ö än Koh Chang. Om om ni vill ha ljuvliga stränder och lite lugnare så rekommenderar jag Samet. Mer liv o rörelse Koh Chang. Tyckte även om den ön. Vart ska ni sen?

Tack för svar. Vi "mellanlandar" på väg hem från Australien, så Thailand blir sista stoppet innan vi återvänder till Sverige igen.

På väg till Australien "mellanlandar" vi i Malaysia och där siktar vi på Langkawi. (hittar inte något bra forum för Malaysia.. tips?).

Kolla på Tripadvisors forumdel angående Langkawi och Malaysia.

Var några år sedan vi var på Samet och Koh Chang, gillade absolut Samet bäst. Men det kan ju ha hänt en hel del i negativ bemärkelse.

Koh Chang fastnade vi inte alls för men det kan bero på att det hela började med magsjuka för hela familjen, halvdåligt väder etc.

De flesta gillar ju Koh Chang och i teorin borde vi ha gjort det också... ;)

Var till Koh Kood också, då fick man ett leende på läpparna igen!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle avråda er starkt från att åka till Koh Samet. Vi var där 2009 och tyckte att det var underbart, två år senare åkte vi tillbaka och blev förskräckta över hur exploaterat ön hade blivit. Så välj Koh Chang vilken dag som helst. Koh Samui kan jag också starkt rekommendera (båda dessa öar är i och för sig också väldigt exploaterade, men då vi inte har varit där medan de var relativt orörda så har vi sluppit förfäras över förändringen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så olika man är...läs så mycket du kan för att bilda dig en egen uppfattning istället :) En avråder starkt och jag rekommenderar varmt koh Samet... beror ju helt på vad man vill ha. Hur vill nu tillbringa era dagar i Thailand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Koh Chang och åker gärna tillbaks till den ön. Bodde senast på Panviman vid Klong Prao som var dint men ligger lite ödsligt till. Nästa gång kommer vi bo på Gajapuri eller The Emerald Cove vid Kai Bae. Besökte bägge o de är jättefina hotell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit på Koh Chang men planerar att åka dit i februari. Var en vecka på Koh Samet 2006. Vi hade ett litet barn med oss och njöt av lugnet på paradisstranden Ao Phrao i nordväst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveklöst Ko Chang. Nu har jag inte varit där på några år men det var en höjdare då.

Jag återvände till Ko Samet för två år sedan, vi stannade tre nätter bara och stack därifrån och lovade oss själva att aldrig mera återvända. Första besöket -96 så var Samet däremot paradiset.

Men lyssna inte för mycket på mig, många på forumet älskar Ko Samet, och kan säkert ge färskare tips på Ko Chang också.

Håller med. Vi resonerade som så att Samet ligger bra mkt. närmare Bangkok. Men efter det besöket sa vi precis som du, inget mer Samet.

Så i år blir det Chang igen, i dubbel bemärkelse  :Dnu  ;).

Men som sagt alla är vi olika men det var vår reflektion som är ett par 40+.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju lägga till prisbilden, är ju avsevärt dyrare på KO Samet.

Sa stopp för ett antal år sedan på grund av skenande priser på framför alt på hotell.

Försöker man undvika Wait Sand, som har en liten högre pris bild än övriga Ko Chang så kommer du nog ner till priser som är 20% lägre än Ko Samet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×