Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
linda_hejsan

svenskar i Patttaya, se hit!

Rekommendera Poster

Hej alla svenskar i Pattis!

Jag heter Linda och jag skriver en bok om Pattaya. Jag vill jättegärna ha inputs från er svenskar som bor där. Liksom om kulturen och liknande. Det är så många som flyttar dit, och ja, en stor anledning e ju livsstilen och tjejerna såklart! Antingen kan ni ju skriva här, eller så får ni jättegärna maila mig på lin_da_andersson@hotmail.com. Skriv ert namn eller va anonyma, det får ni bestämma själva!!! Vore så tacksam för er tankar kring detta!

Kram Linda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bor du I pattaya

Förmodligen inte för då hade hon inte behövt skriva här för att komma i kontakt med andra svenskar.

Hehe men borde väl ha bott i Pattaya om man ska skriva en bok om livet i staden

men hon kanske inte ens varit i Thailand

och du linda du kan väl bjuda på ett smakprov ur  boken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bott i Bangkok,  och min halvbror bodde i pattaya i sex år. Då var jag liten men jag har varit där och hälsat på. Boken handlar lite om hans liv men tyvärr var han med om en motorcykelolycka. Ska åka till Pattaya snart.

Bor ni i pattaya?

Vill ni hjälpa mej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hva slags kultur er det du tenker på? Noen thai-kultur finnes knapt. Den eneste kulturen som finnes er en kultur konstruert for å underholde utlendinger med fyll og hor.

Jeg bodde 3 måneder i Pattaya for 15 år siden og fant ut at skulle jeg ende opp med å hate Thailand så var Pattaya stedet å bo så jeg fant meg en rolig liten landsby i Isaan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osminkat möjligen men sanningen ska man nog ta med en nypa salt när det gäller Norlund. Visst är Pattaya till stora delar kommersialiserat för turister men Thaikulturen finns i allra högsta grad där också. Thaikultur finns inte bara i byhålor där man bara ser risfält och en och annan buffel röv även om vissa tycks tro det. Nu är väl inte Walking street det första stället man tänker på när man söker efter genuin Thailändsk kultur, men vad man än tycker om denna gata så är den ju ändå fortfarande en del av Thailand. Och visst är det liknade ställen som syns mest i de Centrala delarna, men Pattaya är mycket mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill Du veta hur det var i Pattaya under 3 månader för 15 år sedan så är nog norlund rätt kontakt. Läs gärna lite av hans stundtals bittra och cyniska beskrivning av Thailand i hans inlägg så förstår du  nog att det inte gick så bra för honom.

Det finns säkert några här som bor eller har bott en längre tid i Pattaya med omnejd som kan dela med sig lite av både vardag och fest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tar gärna emot tips från alla ... Det behöver inte vara folk som bor i Pattaya, utan även folk som har kunskap om stan i största allmänhet. Vore så snällt.

Som sagt, maila på lin_da_andersson@hotmail.com

Då blir det enkelt. Det finns väldigt många som inte bor här eller ens har varit här och som anser sig ha god kunskap om Pattaya. ;)

Skämt åsido, ett tips är att du kollar på andra forum som t.ex. Maipanrai. Där är det många medlemmar som bor i Pattaya/Jomtien och ännu fler som flitigt besöker området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen vill jag inte vara negativ eller tro det värsta om någon men...

Det är förvånansvärt att i stort sett alla "författare", "reportrar" och journalister gömmer sig bakom en hotmailadress, inte kan uppge sin synopsis eller med vilka ögon man vill beskriva livet i Thailand.

Seriositet kräver förtroende och att gömma sig anonymt inger inte det.

Bara mina 10 cent i frågan.

Visst kan dina ambitioner vara seriösa men hur ska man veta det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar Lindas inlägg så vill hon ha:

"Liksom om kulturen och liknande". Ni som vet om kulturen och liknande kan väl helt enklet dela med er: musikscenen, teateruppsättningar, biografer, musikfester, hur och var thailändska högtider firas, konstutställningar, etc. Liknanade = kanske sportevenemang som faktiskt arrangeras regelbundet. Utflyktsmål i och rung Pattaya.

Sen kan det var lite bättre att få veta vilken typ av bok som ska skrivas såklart. Reportagebok om Lindas bror som råkade ut för en olycka och hans liv? Ren turistbok med sevärdheter? eller ännu en bok om hur turister köper sex i Thailand.

Bara mina små korta funderingar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla svenskar i Pattis!

Jag heter Linda ...

...och ja, en stor anledning e ju livsstilen och tjejerna såklart!...

Kram Linda

Och alltid kommer den lilla raden om tjejer med utan rimligt sammanhang vad jag vet i det övriga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boken, ja den har långt kvar, men den handlar om vår barndom men några kapitel ska va om hans liv pattaya/bangkok.

Han va blyg i skolan och jag tror han kände sig mer hemma i Thailand. Jag vill försöka förstå honom tror jag och kaske också veta varför han blev en annan där, för det blev han verkligen, i alla all va han förändrad när jag träffade honom sist.

Boken handlar också om min sorg/hur man hanterar förluster av nära. Det är svårt och man vill inte rikigt släppa, så mycket kan jag säga.

Jag e usk och jobbar med barn med autism så nej ingen journalist.

Jag vill jättegärna ha info om kultur/tempel osv. Jag vill egentligen veta hur det är att leva där som utlänning. Ja tycker ändå det verkar va en lite knäpp stad. men jag gissar att det e skillnad på turistlivet och varje daglivet.

Har jag råd ska jag åka dit i februari eller maj.

MVH Linda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boken, ja den har långt kvar, men den handlar om vår barndom men några kapitel ska va om hans liv pattaya/bangkok.

Han va blyg i skolan och jag tror han kände sig mer hemma i Thailand. Jag vill försöka förstå honom tror jag och kaske också veta varför han blev en annan där, för det blev han verkligen, i alla all va han förändrad när jag träffade honom sist.

Boken handlar också om min sorg/hur man hanterar förluster av nära. Det är svårt och man vill inte rikigt släppa, så mycket kan jag säga.

Jag e usk och jobbar med barn med autism så nej ingen journalist.

Jag vill jättegärna ha info om kultur/tempel osv. Jag vill egentligen veta hur det är att leva där som utlänning. Ja tycker ändå det verkar va en lite knäpp stad. men jag gissar att det e skillnad på turistlivet och varje daglivet.

Har jag råd ska jag åka dit i februari eller maj.

MVH Linda

Det är la egentligen ingen större skillnad på att bo i Pattaya/Bangkok eller bo på Phuket.

Beror ju lite på hur gammal man är om man jobbar eller pluggar eller bara har pension...

Man har ju olika intressen och gör ju olika saker beroende på vad man tycker om att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×