Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
fialisastina

Resa efter nyår, vilket resmål?

Rekommendera Poster

Hej!

Nyregistrerad på forumet men har läst ett tag :) Jag håller på och planera min allra första Thailandsresa och har hittat ett flyg (till Phuket) till bra pris den 31/12. Frågan är dock, vilka resmål i Thailand rekommenderas i januari? Jag har förstått att det skiljer sig lite åt vart regnperioderna börjar och slutar först, men jag har svårt att få en överblick. Har tänkt att vara på två olika ställen under resan på två veckor. Tips tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyger du till Phuket så har du hela sydvästkusten att välja på från Khao Lak ner till Lipe! Bara att välja och vraka.

Khao Lak med en trip till Similan hos Poseidon är inte fel!

Samui-Phangan-Tao är väl nästan enda stället som fortfarande kan vara risk för ordentligt med regn så det skulle jag undviket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med nya medlemmar!! Jag skulle fördela tiden på khao lak,Phi-Phi Kata noi med det är ju beroende på vad du söker? Party eller Lugn det är mitt i Hög säsong så kolla boende, lycka till att hitta dit favorit ställe!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet! Håller med Mr Ironman. Det flesta ställen i Thailand är ok men Samui, PhangNan området kan vara lite osäkert. Jag var där i januari för några år sedan och vi frös, mulet och kyligt. En del regn också. Satsa på Phuket och Khao Lak. Lätt att kombinera och inte så lång transfer emellan. Lycka till! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit på Samui feb, mars, april med kanonväder.🌞

Jag har även varit där i sept, okt, nov med bra väder. 🌞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyger du till Phuket så har du hela sydvästkusten att välja på från Khao Lak ner till Lipe! Bara att välja och vraka.

Khao Lak med en trip till Similan hos Poseidon är inte fel!

Samui-Phangan-Tao är väl nästan enda stället som fortfarande kan vara risk för ordentligt med regn så det skulle jag undviket!

Håller helt med. Khao Lak har riktigt fina stränder och är en personlig favorit. Välkommen hit till forumet  :crigon_04:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 veckor första gången du kanske ska ta den vanliga öluffen Phuket Krabi ao Nang

kanske stanna en natt på phi phi ska väl vara bra väder där då eller?

tjorva inte till det för mycket med långa resor i landet ,ta en natt eller två i Patong men bo centralt jag gillar ao nang i Krabi lugnt ställe med fina öar utanför vad gillar du fullt ös eller ligga på en öde strand?

hur mycket betalade du för resan ? vilket bolag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit på Samui feb, mars, april med kanonväder.🌞

Jag har även varit där i sept, okt, nov med bra väder. 🌞

Jo precis!

Men nu är det ju frågan om Januari!

Det KAN vara bra då också men det är ju extremt osäkert...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som rest i det område innan under denna tid, kan det vara svårt att boka hotell på plats? Är nere 5-19 jan. Tänkte bara boka första natten på Phuket, sen ta resten på öarna ( inte Phuket)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad söta ni är :) Har googlat nu på dessa ställen ni nämnt och förstår äntligen vilken sida av Thailand ni avser  :D man läser om öar och väder och olika kuster tills man blir knäpp, haha!

Jag åker med sambon och vi vill ha en vecka "hålligång" och en vecka lugn och ro. Stränder är viktigt och gärna snorkling för sambon. Har dock läst att det är lite ont om fisk? Jag tror att en av veckorna blir kata eller karon, eller kanske kamala, vilket är trevligast av dessa tycker ni personligen? Andra veckan funderar jag på krabi eller khao lak. Det verkar som att stranden i ao nang suger så det är väl båt ut till  öar som gäller där? Stränderna i khao lak ser vackra ut, men är det kanske lite öde? Jag menar om det blir otur med vädret så vill jag kunna göra annat ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska till Samui och Tao den 5-26 februari är vädret säkrare då eller är det fortfarande regnperiod? Ursäkta att jag lånar tråden.

Inga problem vid den tiden. Då har vädret stabiliserats. Naturligtvis kan man inte garantera att det inte kan komma en regnskur men i så fall endast kortvarigt.

Trevlig resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte för säker Marie, senast vi var nere stabiliserades inte vädret förrän just runt 10 februari, innan dess var det ganska mulet och inte minst blåsigt.

Tror att i vinter kommer El Nino spela en stor roll.

Senast det var en stark El Nino upphörde monsunen väldigt tidigt + att under April och Maj kom det inget regn alls = väldigt varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte för säker Marie, senast vi var nere stabiliserades inte vädret förrän just runt 10 februari, innan dess var det ganska mulet och inte minst blåsigt.

Tror att i vinter kommer El Nino spela en stor roll.

Senast det var en stark El Nino upphörde monsunen väldigt tidigt + att under April och Maj kom det inget regn alls = väldigt varmt.

Som sagt så kan man inte garantera vädret varken i Thailand eller Sverige oavsett tid på året. ;)  :rm:sun2:bli:dm:oser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska till Samui och Tao den 5-26 februari är vädret säkrare då eller är det fortfarande regnperiod? Ursäkta att jag lånar tråden.

Inga problem vid den tiden. Då har vädret stabiliserats. Naturligtvis kan man inte garantera att det inte kan komma en regnskur men i så fall endast kortvarigt.

Trevlig resa!

Tack! Ja någon garanti finns det inte någonstans. Idag Julafton är det 5+ i Skåne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×