Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
pelle77

Kambodja, here we come!

Rekommendera Poster

Men tänka sig, det blir en resa i vinter med! Vi startar med 3 nätter i Siem Reap så vi har tid att besöka Angkor Wat med omgivningar.

Två nätter är sen bokade i Phnom Penh.

Tar tacksamt emot tips på vilka tempel som är värda att besöka i Angkor och övrigt kul på vägen mellan Siem Reap och PP. Buss eller flyg eller flodtur däremellan?

Sen 10 nätter i Khao Lak innan vi avslutar med 4 nätter i Bkk  :party2:

Känns hur bra som helst och kul med ett nytt land!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inget besök i sihanoukville?

själv sugen på att besöka cambodja igen var där för 9 år sen

se upp man kan bli biten av ankor

hyr en motorcykel med sidovagn finns stora och lilla tempelturen

starta tidigt på morgonen ca 6,00 ,själv hyrde jag en vanlig cykel och trampade

blev ca 5 mil och klättrade upp på alla templen, gjorde en runda mittemellan lilla och stora tempelturen ,solen höll på att gå ner när jag hade några kilometer kvar och bena var som spagetti

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är inne på att åka till Kambodja/Vietnam till vintern. Thailand är vi färdiga med efter 16 resor. Militären har förstört Phuket, som var vårt favoritmål.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade Tony Tiger (om ni minns han) på Arlanda innan senaste resan.

Han berättade att han väljer Kambodja före Thailand numera.

Lika fina stränder, lite av det gamla Thailand innan massförstörelsen och mycket billigare. Kanonresmål enligt han.

Blir nog en bra resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska också testa Kambodja till vintern!! 2 nätter Siem Reap, 2 nätter Phnom Pehn o sen Sihanoukville på obestämd tid  ;)

Tips mottages!!! Bestämt är så klart Angkor wat & Killing Fields.

Funderar på att ta båten mellan Siem peap & phnom pehn, någon som gjort detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande att höra vad utlåtandet blir. När åker ni?

Ja kände att vi ville testa något nytt på den här resan. Burma gav mersmak så testar Kambodja nu så får vi se hur det är. Kul med ett nytt land.

Vi åker den 22 Nov och tar Kambodja först 5 nätter. Inget besök i Sihanoukville den här gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul,samma känsla som vi hade innan. Kom hem för 1,5 v sen.

Vi valde att åka till Siem Reap från BKK och var där i 4 nätter innan vi flög tillbaka till Bkk.

Vi hade planerat att göra både lila och stora turen och kanske nåt annat, men blev tempelist och ville inte se ett enda tempel till utan blev kvar solandes och badandes på hotellet. ;)

Vi Valde att se Angkor wat i soluppgången. Hade dagen innan gjort upp med en av moppe tuk- tukchaufförerna (utanför hotellet)att komma och hämta oss och bli vår chaufför under dagen.

Han hämtade oss kl 4,30 och sen iväg för att köpa biljett. 1 dag 20 dollar eller 3 dagar 40 dollar. Sen vidare till Angkor wat och det var fantastiskt. Lugnet och stillheten var enorm fast vi var massorav turister där för att se templet spegla sig i vattnet.

Kl 8 var vi tillbaka på hotellet för frukost. Morgonturen med tuktuk kostade 10 dollar. Efter 1 timmes frukost så åkte vi vidare för att se resten som var i "small cirkel" och nånstans där infann sig tristesen. Resten av templen var under renovering eller små och inte i så bra skick som angkor wat. Absolut bäst på turen var Ta Prohm ( efter Angkor wat) med sina underbara träd som växte på hus och murar. Valde därför att dagen efter hoppa över " stora turen" och genomförde inte den heller senare. Pris för lilla turen 15 dollar med tuk tuk. Vill man ha guide på dom olika templen så finns det att hyra. Tuktuken kör dig bara och följer inte med in på dom olika templen.

Siem Reap är en riktig turiststad där det känns som hela staden är involverad i templen. På väg till tempelkassan halv 5 så var folk ute och joggade och fick känslan att man rättar sig efter templens öppningstider dvs 5,30- 17,30. Alla otroligt vänliga och lugnet infann sig nästan omgående.

Middag åt vi på Pubstreet och efterföjande shopping blev på nightmarket och gatorna runt om. Inte jättemycket att shoppa och det som var är mest "elefantbyxor", t shirtar och div sovenirsaker.

Visum sökte vi på flygplatsen för 30 dollar /pp, gick snabbt och smidigt. Fick betala 2 dollar för kopia av foto från pass också.

Grymt glad att varit där även om det var otroligt varmt och inte en enda vindpust som svalkade. Men känslan av att fått se allt detta blir bättre nu efteråt än just i stunden. :) :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en stor upplevelse att se ankor wat men samtidigt sorgligt att se alla dessa avhuggna huvuden på statyerna alla människor som saknade armar och ben

alla varningar man fick om kambodja men fina bagetter billigt boende cigg och sprit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul,samma känsla som vi hade innan. Kom hem för 1,5 v sen.

Vi valde att åka till Siem Reap från BKK och var där i 4 nätter innan vi flög tillbaka till Bkk.

Vi hade planerat att göra både lila och stora turen och kanske nåt annat, men blev tempelist och ville inte se ett enda tempel till utan blev kvar solandes och badandes på hotellet. ;)

Vi Valde att se Angkor wat i soluppgången. Hade dagen innan gjort upp med en av moppe tuk- tukchaufförerna (utanför hotellet)att komma och hämta oss och bli vår chaufför under dagen.

Han hämtade oss kl 4,30 och sen iväg för att köpa biljett. 1 dag 20 dollar eller 3 dagar 40 dollar. Sen vidare till Angkor wat och det var fantastiskt. Lugnet och stillheten var enorm fast vi var massorav turister där för att se templet spegla sig i vattnet.

Kl 8 var vi tillbaka på hotellet för frukost. Morgonturen med tuktuk kostade 10 dollar. Efter 1 timmes frukost så åkte vi vidare för att se resten som var i "small cirkel" och nånstans där infann sig tristesen. Resten av templen var under renovering eller små och inte i så bra skick som angkor wat. Absolut bäst på turen var Ta Prohm ( efter Angkor wat) med sina underbara träd som växte på hus och murar. Valde därför att dagen efter hoppa över " stora turen" och genomförde inte den heller senare. Pris för lilla turen 15 dollar med tuk tuk. Vill man ha guide på dom olika templen så finns det att hyra. Tuktuken kör dig bara och följer inte med in på dom olika templen.

Siem Reap är en riktig turiststad där det känns som hela staden är involverad i templen. På väg till tempelkassan halv 5 så var folk ute och joggade och fick känslan att man rättar sig efter templens öppningstider dvs 5,30- 17,30. Alla otroligt vänliga och lugnet infann sig nästan omgående.

Middag åt vi på Pubstreet och efterföjande shopping blev på nightmarket och gatorna runt om. Inte jättemycket att shoppa och det som var är mest "elefantbyxor", t shirtar och div sovenirsaker.

Visum sökte vi på flygplatsen för 30 dollar /pp, gick snabbt och smidigt. Fick betala 2 dollar för kopia av foto från pass också.

Grymt glad att varit där även om det var otroligt varmt och inte en enda vindpust som svalkade. Men känslan av att fått se allt detta blir bättre nu efteråt än just i stunden. :) :)

[/quote

Tusen tack för ett bra svar. Funderade på att söka visum hemifrån men det kanske är smidigt på plats. Hur är staden i övrigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inget besök i sihanoukville?

själv sugen på att besöka cambodja igen var där för 9 år sen

se upp man kan bli biten av ankor

hyr en motorcykel med sidovagn finns stora och lilla tempelturen

starta tidigt på morgonen ca 6,00 ,själv hyrde jag en vanlig cykel och trampade

blev ca 5 mil och klättrade upp på alla templen, gjorde en runda mittemellan lilla och stora tempelturen ,solen höll på att gå ner när jag hade några kilometer kvar och bena var som spagetti

Låter som en svettig tur  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tänka sig, det blir en resa i vinter med! Vi startar med 3 nätter i Siem Reap så vi har tid att besöka Angkor Wat med omgivningar.

Två nätter är sen bokade i Phnom Penh.

Tar tacksamt emot tips på vilka tempel som är värda att besöka i Angkor och övrigt kul på vägen mellan Siem Reap och PP. Buss eller flyg eller flodtur däremellan?

Sen 10 nätter i Khao Lak innan vi avslutar med 4 nätter i Bkk  :party2:

Känns hur bra som helst och kul med ett nytt land!

Ska ge min syn på saken,

Trevligt place,men dock så turistiskt som det inte var för 15 år sedan,men det är som det är ,helt ok

räkna inte med att se allt, ta 1 eller 2 dagar max ,därefter blir ni trötta på det och sett det ni vill se

Angkor Wat naturligtvis, Angkor Thom ,The Bayon ,sen är det mer på personligt plan,dessa tar 1 dag

besökvisa för att komma in i tempelområdet $20-25/dag

hyr en moppe eller en tuktuk för ca $25 heldag,brukar ingå kallt vatten om chauffören e sjyst!

Mellan siem Reap och Pnom phen åk inte Buss,ni kommer ångra skiten tyvärr, dåliga bussar värdelösa chaufförer mm

Båt går men tar ca 4-5 timmar ,flyg rekommenderas

Phnom phen är det ju killing fields, och Tuel Sueng prison ,riktigt intressant men inte för blötmagade

Golden palace är väl åxå ok ,men ganska intetsägande om man sett templen i Bangkok

Har en bok om templena i Siem Reap ,riktigt bra om man ska dit (köpte den där men behöver de inte mer så),hör av dig om du är intresserad av den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul,samma känsla som vi hade innan. Kom hem för 1,5 v sen.

Vi valde att åka till Siem Reap från BKK och var där i 4 nätter innan vi flög tillbaka till Bkk.

Vi hade planerat att göra både lila och stora turen och kanske nåt annat, men blev tempelist och ville inte se ett enda tempel till utan blev kvar solandes och badandes på hotellet. ;)

Vi Valde att se Angkor wat i soluppgången. Hade dagen innan gjort upp med en av moppe tuk- tukchaufförerna (utanför hotellet)att komma och hämta oss och bli vår chaufför under dagen.

Han hämtade oss kl 4,30 och sen iväg för att köpa biljett. 1 dag 20 dollar eller 3 dagar 40 dollar. Sen vidare till Angkor wat och det var fantastiskt. Lugnet och stillheten var enorm fast vi var massorav turister där för att se templet spegla sig i vattnet.

Kl 8 var vi tillbaka på hotellet för frukost. Morgonturen med tuktuk kostade 10 dollar. Efter 1 timmes frukost så åkte vi vidare för att se resten som var i "small cirkel" och nånstans där infann sig tristesen. Resten av templen var under renovering eller små och inte i så bra skick som angkor wat. Absolut bäst på turen var Ta Prohm ( efter Angkor wat) med sina underbara träd som växte på hus och murar. Valde därför att dagen efter hoppa över " stora turen" och genomförde inte den heller senare. Pris för lilla turen 15 dollar med tuk tuk. Vill man ha guide på dom olika templen så finns det att hyra. Tuktuken kör dig bara och följer inte med in på dom olika templen.

Siem Reap är en riktig turiststad där det känns som hela staden är involverad i templen. På väg till tempelkassan halv 5 så var folk ute och joggade och fick känslan att man rättar sig efter templens öppningstider dvs 5,30- 17,30. Alla otroligt vänliga och lugnet infann sig nästan omgående.

Middag åt vi på Pubstreet och efterföjande shopping blev på nightmarket och gatorna runt om. Inte jättemycket att shoppa och det som var är mest "elefantbyxor", t shirtar och div sovenirsaker.

Visum sökte vi på flygplatsen för 30 dollar /pp, gick snabbt och smidigt. Fick betala 2 dollar för kopia av foto från pass också.

Grymt glad att varit där även om det var otroligt varmt och inte en enda vindpust som svalkade. Men känslan av att fått se allt detta blir bättre nu efteråt än just i stunden. :) :)

[/quote

Tusen tack för ett bra svar. Funderade på att söka visum hemifrån men det kanske är smidigt på plats. Hur är staden i övrigt?

Ja det var inga problem med visumet, gick hur smidigt som helst.

Liten liten turisstad där det mesta händer runt Pubstreet. Vi bodde nån km utanför pubstreet och åkte tuktuk in för 3 dollar varje kväll, såg på vägen in inget speciellt intressant som jag vill utforska närmare i stan.Mest gator och hus innan man kommer in till den lilla kommersen.

Vi var 4 nätter där och bodde på Angkor resort & Spa, så vi bodde bra, men hade räckt med 3 nätter eller varit mer inställd på att man ska dela upp turerna på flera moment.Då det till slut upplevdes som "samesame".

Grymt vänliga människor och god mat. Restaurangerna körde ofta hela rasket, Mexicanskt, Italienskt, European och Khmer. Matträtt från 4$ och öl från 0,5$, vin från 2$. Notan brukade sluta mellan 25-30$ för oss 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips, det är sånt som gör forumet så suveränt. Jag är såklart medveten om att det är turistigt och att det kommer att komma stora horder av kinesiska bussar fyllda med folk med kamerorna i högsta hugg men vill ju ändå uppleva tempelområdena.

Vi var ju i Bagan och vet hur det känns när man överdoserar kulturupplevelser så har bokat tre nätter där vi tänkte göra halvdagsutflykter bara så man inte tappar intresset helt.

Angkor, The Bayon och Ta Phrom kommer vi besöka. Har någon här varit vid Beng Mealea templet som ligger en bit bort? Har läst att det ska vara spektakulärt och lite som ett Indiana Jones tempel mitt i djungeln bortom turisthorderna?

FCC var ju ett guldtips. Blir garanterat en sundowner där.

Återstår att se hur vi gör med visum men är det så enkelt med VOA så kanske vi kör på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

<--->

Återstår att se hur vi gör med visum men är det så enkelt med VOA så kanske vi kör på det.

E-visa kanske kan vara nåt, https://www.evisa.gov.kh/?lang=Sve

Jag har inte testat - jag gillar att "köa" så man blir sådär lagom irriterad istället. Och nej, dom är inte bra på att "köa" där...

Håller med, kör alltid Evisa, lite kul att se folket stå där med diverse papper istället för att gå rakt igenom för några kronor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

<--->

Återstår att se hur vi gör med visum men är det så enkelt med VOA så kanske vi kör på det.

E-visa kanske kan vara nåt, https://www.evisa.gov.kh/?lang=Sve

Jag har inte testat - jag gillar att "köa" så man blir sådär lagom irriterad istället. Och nej, dom är inte bra på att "köa" där...

Håller med, kör alltid Evisa, lite kul att se folket stå där med diverse papper istället för att gå rakt igenom för några kronor

Det blir E-Visa. Vet med mig att väl på plats ångrar man sig grymt när man ser kön växa sig lång och att man hade kunnat slippa det genom att ha allt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i Kambodja många gånger sen första gången år 2000. Vid templen i Angkor-området år 2000 var det väldigt få turister, och endast nån enstaka bar som var öppen efter 22 inne i Siem Reap. Man kunde då hyra en egen motorcykel och köra runt och allt var väldigt laid back. Vi mitt besök 2002 körde jag runt i området under en vecka med motorcykel, flög med en helikopterservice över templen etc. Jag tyckte det var värt det. Några år senare förbjöds utlänningar att hyra och köra runt själv. 

Samma priser som nu på själva tempelpassen.

Sen tidigt 2000 har det blivit en extrem turistinvasion. Det var ju först 1998 som det blev hyfsat stabilt i landet.

Om man ska åka dit så tycker jag det är värt att lägga minst 3 aktiva dagar vid templen. Har man åkt så långt kan man väl fokusera på denna historiska plats som är så mycket mer en några stenhögar. Khemerriket var ju extremt stort på sin tid. Visst, mycket samesame men samtidigt finns ju väldigt fina detaljer bevarade. 

När Angkor var som störst bodde 750 000 människor där. När det enorma vattensystemt började vittra sönder så började hela Angkorriket rasa samman också.

Läs på innan om man kan. Finns flera bra böcker som beskriver historien och templen mycket väl. Jag ska se om jag kan hitta lite bilder och mer detaljerad info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också vilja tipsa om en bok man bör läsa innan man åker till Kambodja. Jag ångrar att jag inte läste den innan jag åkte dit.

Pol Pots leende av Peter Fröberg Idling

Väldigt intressant om Röda Khmererna. Handlar om när Jan Myrdals delegation åkte dit på 70-talet och kom hem till Sverige och beskrev den kommunistiska revolutionen som ett föredöme för andra länder osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bägge två för bra tips! Det är svårt att veta hur man lägger upp ett program för ett nytt besöksmål så alla inputs uppskattas. Jag läste lite på Tripadvisor om BengMealea och Phnom Kulen och tyckte det lät som en intressant komboutflykt men får se när vi väl är på plats.

Ska leta reda på den boken faktiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×