Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
fajma

Thai pass

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja fråga angående men thailänska frus thaipass.Hade tänkt att åka till thailand mellan dec-jan o hennes pass går ut februari 2016 kan hon använda thaipasset då eller?Hon har ett svensk pass också om det går att använda det ner till thailand sen göra ett nytt thaipass i thailand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon kan använda vilket pass hon vill.

Många använder det svenska när de checkar in i Sverige. Det thailändska när de går igenom passkontrollen på Suvan och det omvända när de åker tillbaka.

Använder hon sitt Thaipass när hon går igenom passkontrollen på Suvan räknas hon som Thai men använder hon det svenska räknas hon som turist.

Sådan är lagen, ibland kan incheckningen vara "något" oförstående när hon lämnar Bkk på sitt Thaipass - hon har ju inget visum till Sverige, men då är det bara till att också visa sitt svenska pass - man får ha 2 pass (dubbelt medborgarskap) en del passkontrollanter ifrågasätter dock detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 månadersregeln är borttagen sedan 9 månader. Tror att all myndighetspersonal snart fattat detta.

Regel som idag gäller är att passet ska vara giltigt under hela resan.

Vilka regler som gäller Thailand och thailändska medborgares pass är jag okunnig om, tänkte bara på svenska pass och passregler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så han kan använda thaipasset som går ut i februari ?Sen göra ett nytt i bankok.Tänkte på 6 månads regeln som vi har

Reser du till Thailand som Thailändsk medborgare har det nog aldrig funnits någon regel på  6 månader. Om man åker hem till det land man är medborgare, räcker det nog alltid med att passet bara är giltigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 månadersregeln är borttagen sedan 9 månader. Tror att all myndighetspersonal snart fattat detta.

Regel som idag gäller är att passet ska vara giltigt under hela resan.

Vilka regler som gäller Thailand och thailändska medborgares pass är jag okunnig om, tänkte bara på svenska pass och passregler.

Har du någon tillförlitlig källa på att det stämmer. Thailändska ambassaden verkar själva publicera motstridiga uppgifter.

http://www.thaiembassy.se/en/visa/general-information

For swedish passport holder, and wish to stay in Thailand for no more than 30 days. Your passport must be valid during your stay in Thailand. But you shall also check with your airline for other requirment.

http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/42

You have the nationality of the above mentioned countries. Your passport must valid at least 6 months from the date that you enter to Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mao...

Åker du till Thailand utan visum räcker det att passet är giltigt under tiden du är i Thailand..

För att bli beviljat ett visum måste passet vara giltigt i minst 6 månader.

De var inte min tolkning när jag läser den andra länken

http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/42

To enter the Kingdom without visa you must provide that:

Your purpose of visit is only for tourism

You have the nationality of the above mentioned countries. Your passport must valid at least 6 months from the date that you enter to Thailand.

You must possess adequate finances for the duration of stay in Thailand (i.e., cash 10,000 Baht per person and 20,000 Baht per family)

You arrive in and depart Thailand by any means of transport (air, land,or sea) through immigration checkpoints, any confirmed tickets to leave Thailand from the arrival date at the port of entry in Thailand must be obtained.

You are required to obtain a visa if going to thailand for business, conference, research, study etc., or if you are planning to stay for more than 30 days for tourism.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mao...

Åker du till Thailand utan visum räcker det att passet är giltigt under tiden du är i Thailand..

För att bli beviljat ett visum måste passet vara giltigt i minst 6 månader.

De var inte min tolkning när jag läser den andra länken

http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/42

To enter the Kingdom without visa you must provide that:

Your purpose of visit is only for tourism

You have the nationality of the above mentioned countries. Your passport must valid at least 6 months from the date that you enter to Thailand.

You must possess adequate finances for the duration of stay in Thailand (i.e., cash 10,000 Baht per person and 20,000 Baht per family)

You arrive in and depart Thailand by any means of transport (air, land,or sea) through immigration checkpoints, any confirmed tickets to leave Thailand from the arrival date at the port of entry in Thailand must be obtained.

You are required to obtain a visa if going to thailand for business, conference, research, study etc., or if you are planning to stay for more than 30 days for tourism.

Aha.. ja då blir det ju lite knas vad som egentligen gäller.

NU senast när jag åkte i somras då dom nya reglerna skulla ha börjat gälla så började dom räkna mina dagar först i incheckningen och sen även i passkontrollen på Landvetter. Jag hade drygt 6 månader kvar men dom kände inte till att det skulle vara några nya regler så vad som hänt om ja bara hade 5 månader kvar vet ja inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×