Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ehawk

Thong Nai Pan Noi/Yai

Rekommendera Poster

Tänkte höra om någon hade lite erfarenheter från dessa båda stränder på Koh Phagnan.

Funderar på att sätta upp ett basläger här under någon vecka nästa vinter. Vi har förut mestadels parkerat på Haad Salad, men ville testa något nytt i år. Efter att ha läst om de båda stränderna så är det Noi som verkar passa vår profil bäst. Men vi finner de hotellen som passar våra behov och plånbok bäst på Yai.

Hur sker transport mellan de båda stränderna bäst, om man exkluderar egen moppe ur ekvationen? Går det Long Tails mellan stränderna och i så fall hur sent och ev. pris? Är det taxi annars? Google maps säger att det fort blir någon km att gå annars och med småbarn så är det begränsat när på dygnet och hur ofta man ev. orkar det.

Är det någon större kvalitetsskillnad på stränderna annars? Vilken strand har man t ex bäst möjlighet till skugga från t ex vegetationen?

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bodde på Yai 3 nätter förra sommaren på Havana som var ett fint hotell med trevlig personal. Maten sådär.

Så här i efterhand hade jag hellre bott på Noi där det finns lite restauranger och ett par affärer åtminstone.

Det tog 15-20 minuter med taxi mellan stränderna och jag hade aldrig gått den vägen med små barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bodde på Yai 3 nätter förra sommaren på Havana som var ett fint hotell med trevlig personal. Maten sådär.

Så här i efterhand hade jag hellre bott på Noi där det finns lite restauranger och ett par affärer åtminstone.

Det tog 15-20 minuter med taxi mellan stränderna och jag hade aldrig gått den vägen med små barn.

Det var det jag var rädd för och det är lite i de banorna vi tänker. Särksilt när vi ska vara där en stund. Det är faktiskt det samma hotellet som vi kikat på också. Men 15-20 min med taxi? Det lät extremt lång tid för de 2,5km som Google maps säger att det är från Hotellet till mitten av Thong Nai Pan Noi. Det springer jag ju snabbare än :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bodde på Yai 3 nätter förra sommaren på Havana som var ett fint hotell med trevlig personal. Maten sådär.

Så här i efterhand hade jag hellre bott på Noi där det finns lite restauranger och ett par affärer åtminstone.

Det tog 15-20 minuter med taxi mellan stränderna och jag hade aldrig gått den vägen med små barn.

Det var det jag var rädd för och det är lite i de banorna vi tänker. Särksilt när vi ska vara där en stund. Det är faktiskt det samma hotellet som vi kikat på också. Men 15-20 min med taxi? Det lät extremt lång tid för de 2,5km som Google maps säger att det är från Hotellet till mitten av Thong Nai Pan Noi. Det springer jag ju snabbare än :P

Hotellen är generellt lite billigare på Yai, mer laidback feeling.

Brukar bo på Longtail på Yai, enkelt men väldigt trevligt boende. På Yai är allt koncentrerat utmed stranden, på beachroad finns lite men är ganska dött.

På Noi en del hak utmed beachen men domineras av några stora hotell. Finns däremot en hel del uppåt beachroad!

Som strand så är Noi aningen finare tycker jag men man tar sig ju smidigt mellan de båda om man vill.

Har man råd så bor man väldigt fint på Buri Rasa på Noi!

Annars kan jag rekommendera Longtail Beach resort på Yai.

Går att ta en taxibåt när som helst, iaf så länge det är ljust. 100B.

Taxibil samma pris, Handsome Burgers på Noi är bra om man vill ta taxi.

Tar max 10 minuter...

Brukar ta en vecka på Haad Salad och en vecka på TNP. Båda är kanon men gillar Salad Beach aningen bättre faktiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstar på Noi helt klart då det finns ett mkt bättre utbud av restauranger längs bygatan. Stranden är finare också tycker jag. Har bott 2 ggr på Buri Rasa och rekommenderar det starkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bodde på Yai 3 nätter förra sommaren på Havana som var ett fint hotell med trevlig personal. Maten sådär.

Så här i efterhand hade jag hellre bott på Noi där det finns lite restauranger och ett par affärer åtminstone.

Det tog 15-20 minuter med taxi mellan stränderna och jag hade aldrig gått den vägen med små barn.

Det var det jag var rädd för och det är lite i de banorna vi tänker. Särksilt när vi ska vara där en stund. Det är faktiskt det samma hotellet som vi kikat på också. Men 15-20 min med taxi? Det lät extremt lång tid för de 2,5km som Google maps säger att det är från Hotellet till mitten av Thong Nai Pan Noi. Det springer jag ju snabbare än :P

Du får ta familjen på ryggen och kuta med pannlampa :D

Vägen är slingrig som sjutton. Är väl därför det tar lite tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gillar Haad Salad väldigt gott också, men har hört mycket bra om Thong Nai Pan stränderna, så ville testa dem också. Har faktiskt aldrig varit över på den sidan av ön. En av de stora plusen, om de stämmer är att de inte påverkas så mycket av tidvattnet.

Hade gärna bott på Buri Rasa, men ska vara på resa ett par månader nästa år. Då är prislappen lite för hög. Men jag ska hålla ögonen öppna. Har man lite tur kan det komma något bra erbjudande.

Ironman, hade varit kul att höra varför du gillar Salad bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gillar Haad Salad väldigt gott också, men har hört mycket bra om Thong Nai Pan stränderna, så ville testa dem också. Har faktiskt aldrig varit över på den sidan av ön. En av de stora plusen, om de stämmer är att de inte påverkas så mycket av tidvattnet.

Hade gärna bott på Buri Rasa, men ska vara på resa ett par månader nästa år. Då är prislappen lite för hög. Men jag ska hålla ögonen öppna. Har man lite tur kan det komma något bra erbjudande.

Ironman, hade varit kul att höra varför du gillar Salad bättre...

TNP är jättebra, men som sagt tycker jag det är "mysigare" på Salad!?

Svårt att direkt sätta fingret på varför...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på både stränderna i vintras för reka lite för jag kommer nog tillbringa några dagar där i vinter. Båda stränderna tyckte jag var jätte mysiga dock tyckte jag restaurang utbudet och så var bättre på noi. östra sidan är ön känns mindre exploaterat. det är krångligare att ta sig därifrån om man ska in till thongsala eller något för shoppa eller annat.

men jag personligen gillar också salad beach där jag gillar sitta på "my way" på kvällen och lyssna på 50 baht som spelar och är en underbar människa:) eller ännu bättre mae haad som är min favorit strand på phangan. bodde i en trevlig bungalow 20 meter från stranden och betalade typ 1000 baht i vintras efter strul med bokning på hotellet på salad beach resort som jag checkade in på ändå 5 dagar senare. dock kommer det mycket folk under dagen för vistas på den mae haad vilket jag inte bryr mig om. dom åker vidare på eftermiddagen till sitt ändå. men en massage på stranden i solnedgången var något tjejen och jag tog varje kväll med en GT inte långt ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara bott på Yai och vi älskade det. Lugnt och skönt och jättefin strand. Vi var också nöjda med boendet på Starlight. Dock litet restaurangutbud då (2010). Finns nog lite mer på Noi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska till Thong nai pan noi i sommar från Koh samui. Hur tar man sig bäst dit ? Hur lång tid tar det att åka mellan Tongsala och Thong nai pan med taxi? Eller åker man båt? Kan man åka direkt med tex speedboat från Koh samui?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska till Thong nai pan noi i sommar från Koh samui. Hur tar man sig bäst dit ? Hur lång tid tar det att åka mellan Tongsala och Thong nai pan med taxi? Eller åker man båt? Kan man åka direkt med tex speedboat från Koh samui?

Du bokar en transport med stället du ska bo på, de har säkert nån!

Annars tar det 30-40 min till TNP från Thong Sala!

Finns båt från Samui direkt till boende på TNP, har aldrig åkt den så jag vet inte när och hur...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×