bajenmases

Visum

32 inlägg i detta ämne

Ok, jag förtydligar lite. Antar att personen i fråga reser en sväng till Malaysia för att kunna stanna längre i Thailand. Jag föreslår då som alternativ att han förlänger sitt uppehållstillstånd(OBS! inte visum)med 30 dagar i stället.

Nå tror jeg du misforstår helt angående et 30-dagers visumfritt opphold og muligheten til å forlenge det med nye 30 dager. Dersom han forlenger sitt 30-dagers visumfrie opphold med nye 30 dager FØR han forlater Thailand så MISTER han ALLE DAGENE i det øyeblikket han forlater Thailand. Så når han står på grenseovergangen tilbake til Thailand er det opp til tjenestemannen å avgjøre om dette er å betrakte som et visa run eller ikke. Dersom tjenestemannen bestemmer at dette er i strid med loven kan man vel si at han har pådratt seg et aldri så lite problem. Derfor råder jeg han til å søke om et ordentlig visum hvor man har muligheten til å søke om et re-entry visa.   

Du förstår visst inte vad jag skriver. Jag menar att OM det är så att han åker till Malaysia för att kunna stanna längre än 30 dagar i Thailand så är det en både bättre och billigare idé att förlänga uppehållstillståndet I STÄLLET för att åka ut. Hoppas du förstår med den förklaringen.

Dersom hensikten med å dra til Malaysia var å slippe å søke om et turistvisum så ville han vel ikke oppholdt seg der i 3 dager. Men dersom det var hensikten så er jeg enig i at det i utgangspunktet hadde vært lettere å søke om en forlengelse av det visumfrie oppholdet med 30 dager.

Jeg personlig hadde søkt om et turistvisum uansett fordi på flyplassen i Oslo så er min erfaring at ved innsjekkingen så er kunnskapsnivået vedrørende visum til Thailand noe vel lavt. Og jeg tror at denne muligheten med å utvide sitt 30-dagers visumfrie opphold med nye 30 dager er lite kjent. Og man kan risikere å bli nektet ombordstigning. Noe som man kanskje også kan bli på flyplassene i Sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hända har de bättre kunskaper på svenska flygplatser. Åtminstone att döma av den mängd svenskar som jag träffade på immigrationen i Hua Hin i vintras som var där för att förlänga sitt 30-dagars uppehållstillstånd  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan hända har de bättre kunskaper på svenska flygplatser. Åtminstone att döma av den mängd svenskar som jag träffade på immigrationen i Hua Hin i vintras som var där för att förlänga sitt 30-dagars uppehållstillstånd  :)

Men då kommer min fråga, främst till dig hille, visst är det väl bättre att söka ett 60 dagars turistvisum här i Sverige innan vi reser?

Tänker så främst eftersom vi har nära till Göteborg och gott om tid att söka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast - söka turistvisum i förväg (eftersom ni bor nära Göteborg och dessutom slipper ni betala en större summa till ett ombud)

Billigast - söka förlängning (förutsatt att ni har nära till ett immigrationskontor)

Dyrast och mest tidsödande - ta en tripp till Malaysia     

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju också på hur stor familj man är som reser, prisskillnaden mellan att förlänga och att söka genom ombud är ca 300 SEK/person

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att ge trådskaparen ett enkelt svar:

Du behöver inget turistvisum.

Njut av din semester....................

Kan du garantere TS om at han slipper inn i Thailand igjen etter et besøk i Malaysia UTEN et visum/re-entry visum? Dersom vedkommende blir stoppet så kan han kanskje vise til ditt innlegg?

Man bør ikke spre uriktige opplysninger på et forum som dette. Husk at det finnes medlemmer med en minimal kunnskap om Thailand og som kanskje følger dårlige råd basert på uvitenhet. Noe som i noen tilfeller kan få store konsekvenser for den enkelte. Og i dette tilfelle så kan vedkommende bli nektet innreise til Thailand fra Malaysia. Noe som betyr at vedkommende må finne en thailandsk ambassade eller konsulat for å søke om et turistvisum. 

Vilka uppgifter är det som är oriktiga?

Eftersom det inte handlar om ett visarun för att maximera sin vistelse i Thailand utan ett vanligt besök i Malaysia så ska det inte vara några problem.

TS åker ut från Thailand efter ca halva resan och en person som maxar sin vistelse gör inte det.

TS har även en biljett hem som visar att hans totala vistelse i Thailand inte är speciellt många dagar om dom är rädda för att han ska jobba.

Om du har läst tidningsartiklen du länkade till så är det personer som gör många visaruns och där dom kan misstänkas göra det för att kunna jobba kan det bli problem.

Jag gjorde själv 2 visaruns denna vintern, en flygresa till KL där jag och min sambo satt och tog en fika på flygplatsen för att flyga hem 5 timmar efter vi landat samt en bussresa till Burma där vi var 10 minuter i Burma för att sedan åka hem igen.

Du målar gärna fan på väggen men detta helt i onödan................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast - söka turistvisum i förväg (eftersom ni bor nära Göteborg och dessutom slipper ni betala en större summa till ett ombud)

Billigast - söka förlängning (förutsatt att ni har nära till ett immigrationskontor)

Dyrast och mest tidsödande - ta en tripp till Malaysia     

:)

Tack hille!

Vi söker troligen ett 60-dagars innan även om vi kommer att vara i Hua Hin den mesta tiden. Känns skönt att ha det avklarat. Vi är bara 2 personer så kostnaden blir inte så farlig. :laugh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu