Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ehawk

Lägre THB framöver!?

Rekommendera Poster

Läste precis den här artikeln som är en glädjande nyhet för de som ska åka till Thailand närmaste året:

http://www.bangkokpost.com/business/news/580675/baht-the-new-mpc-focus

För den som inte orkar läsa hela, så konkluderar den med att 60-70% av BNP är relaterat till Export. För att få fart på den egna ekonomin och bli mer konkurenskraftig, så meddelande Thailändska riksbanken igår att man kommer sätta valutan under press, för att få ner värdet. Speciellt i förhållande till sina grannländer som producerar liknande varor för export.

Tyvärr var artikeln lite diffus och det står inget om exakta valutamål, men om bara kronan kan styrka sig lite i slutet av året så kan det bli bra...I alla fall som turist/besökare :)

Vad tror ni om chanserna för att de lyckas? Yea or Nay?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge man följer USD så lär det väl inte hända så mycket då den påverka hela regionen.

Vi får nog vackert vänta tills Löfvén och c/o kastar in handduken. Då först kommer Kronan att stärkas och vi får mera för pengarna på egen hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge man följer USD så lär det väl inte hända så mycket då den påverka hela regionen.

Vi får nog vackert vänta tills Löfvén och c/o kastar in handduken. Då först kommer Kronan att stärkas och vi får mera för pengarna på egen hand.

Dom (THB) är ju inte kopplade mot USD som tidigare men följer den fortfarande ganska bra om man kikar på XE.com , men finns det en vilja så finns det väl en väg att sänka THB på. Bara "trycka upp" mer pengar, verkar ju fungera i andra ekonomier i alla fall.

Styrräntan är ju ett annat styrmedel, fast pengarna är ju bara ettor och nollor i bankdatorerna så... Det borde ju en militärjunta kunna fixa ganska enkelt.

Utfärda ett kort med 100.000 THB till varje medborgare som bara kan användas för överföringar till ett annat konto i militärjuntans bank. Dvs kalle anka pengar.

Lär slå undan benen på förtroendet för THB i alla fall. Och den störtdyker antar jag. Sen att det skulle vara förödande för landet är ju en annan femma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

THBn sjunker till lägsta noteringen på 6 år jämfört med USD och de tror att den kommer falla ytterligare. Nu är varken Svenska (eller Norska) kronan en vackersyn, men SEKen har styrkt sig de sista par månaderna och har gått ifrån 0,27 (100SEK = 370THB) när det var som högst, till 0,25 (100SEK = 400THB) idag.

Nu kan vi bara hoppas att våra Nordiska kronor styrker sig utöver hösten och fram mot vintern, så kan det bli en riktigt fin semester nästa år :)

1084204.jpg

http://www.bangkokpost.com/travel/in-thailand/617516/baht-sinks-to-six-year-low-over-global-troubles

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

THBn sjunker till lägsta noteringen på 6 år jämfört med USD och de tror att den kommer falla ytterligare. Nu är varken Svenska (eller Norska) kronan en vackersyn, men SEKen har styrkt sig de sista par månaderna och har gått ifrån 0,27 (100SEK = 370THB) när det var som högst, till 0,25 (100SEK = 400THB) idag.

Nu kan vi bara hoppas att våra Nordiska kronor styrker sig utöver hösten och fram mot vintern, så kan det bli en riktigt fin semester nästa år :)

1084204.jpg

http://www.bangkokpost.com/travel/in-thailand/617516/baht-sinks-to-six-year-low-over-global-troubles

Så vansinnigt stort ras är det ju inte.

http://www.xe.com/currencycharts/?from=THB&to=USD&view=5Y

Vart sjutton tog bilden vägen ???

E: ahah... trodde jag skulle se den i texten..

post-89453-14768714264672_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

THBn sjunker till lägsta noteringen på 6 år jämfört med USD och de tror att den kommer falla ytterligare. Nu är varken Svenska (eller Norska) kronan en vackersyn, men SEKen har styrkt sig de sista par månaderna och har gått ifrån 0,27 (100SEK = 370THB) när det var som högst, till 0,25 (100SEK = 400THB) idag.

Nu kan vi bara hoppas att våra Nordiska kronor styrker sig utöver hösten och fram mot vintern, så kan det bli en riktigt fin semester nästa år :)

1084204.jpg

http://www.bangkokpost.com/travel/in-thailand/617516/baht-sinks-to-six-year-low-over-global-troubles

Så vansinnigt stort ras är det ju inte.

http://www.xe.com/currencycharts/?from=THB&to=USD&view=5Y

Vart sjutton tog bilden vägen ???

E: ahah... trodde jag skulle se den i texten..

Det är ju absolut ingen kollaps, men det påstod jag inte heller :) THBn är ned ca 16% sedan toppen i 2013 jämfört med USDn och det är ändå en del. Den är ju också inne i en fallande trend så man får se vart det tar stopp. Med tanken på situationen i landet och i regionen tror jag personligen att det kommer fortsätta en stund till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

De verkar ju lyckas någorlunda ivf. En eller flera oförutsägbara scenarion kan ju dock omkullkasta ambitionerna. Exempelvis en ny finanskris.

Jag handlar numer mest i dollar, så personligen ser jag gärna en svag THB kontra USD.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drar ner om ett par månader så för mig får gärna THB gå i kaklet eller under det om den vill.

SEK verkar ju inte stiga markant i alla fall, så då får jag hoppas på att THB sjunker. Får kina problem och börjar ta hem pengar så åker USD ner och då dyker THB åxå. Tja, det är ett scenario i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skriver vissa om att Thai bahten inte är styrd av dollarn eller inte följer dollarn?

sista 10 åren har den i princip följt dollarn med några få undantag

Tidigare var THB (till 1996 eller om det var 1997) kopplad/knuten till USD på nåt vis, nu följer den bara (varför vet jag inte) USD. 1995 var den i alla fall kopplad till USD.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skriver vissa om att Thai bahten inte är styrd av dollarn eller inte följer dollarn?

sista 10 åren har den i princip följt dollarn med några få undantag

Tidigare var THB (till 1996 eller om det var 1997) kopplad/knuten till USD på nåt vis, nu följer den bara (varför vet jag inte) USD. 1995 var den i alla fall kopplad till USD.

Hittade den här infon på wikipedia. Borde vara relativt sann...

From 1956 until 1973, the baht was pegged to the U.S. dollar at an exchange rate of 20.8 baht = one dollar and at 20 baht = 1 dollar until 1978.

A strengthening US economy caused Thailand to re-peg its currency at 25 to the dollar from 1984 until July 2, 1997, when the country was stung by the Asian financial crisis.

The baht was floated and halved in value, reaching its lowest rate of 56 to the dollar in January 1998.

Idag ligger den på 33,94

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som Bathen fortsätter att falla. För tre veckor sedan var den på det lägsta på 6 år jämfört med dollarn. Nu är det på det lägst på 8 år.

http://www.bangkokpost.com/business/news/633700/baht-sinks-past-35

Nu måste man betala 35.03THB för en dollar, jämförst med 33.94 (när det var 6års lägsta). Våra kära kronor går ju som dock känt är inte direkt som tåget, så all den glädjen för inte vi. Men Kronan har ändå hämtat in sig en hel del från toppen i April, då kursen låg på över 0,27. Just nu ligger den på 0,2463.

Om trenden fortsätter och våra Skandinaviska valutor kunde styra sig lite fram emot vintern så blir jag väldigt glad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×