Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Valltomta

Koh Lipe- är transporten värd det?

Rekommendera Poster

Funderar på 4 nätter på Koh Lipe kommande vinter. Åker från Lanta dit. Har läst en del oroväckande saker om transporten dit. Är det värt det? Jag har dålig rygg och blir sjösjuk i en hammock... Rekommenderar ni kanske något annat på närmre håll?

Min man vill väldigt gärna dyka och jag vill snorkla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara dykning och snorkling som står på önskelistan kan ni sköta det i närheten av Koh Lanta. Koh Haa ska visst ha riktigt bra dykning.

http://www.kontiki-lanta.com/index.php/sv/dykutfaerder/koh-haa

Lipe är ju annars en trevlig ö, men om du lider av sjösjuka så kanske det inte är värt besväret. Finns ju visserligen piller att ta innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara dykning och snorkling som står på önskelistan kan ni sköta det i närheten av Koh Lanta. Koh Haa ska visst ha riktigt bra dykning.

http://www.kontiki-lanta.com/index.php/sv/dykutfaerder/koh-haa

Lipe är ju annars en trevlig ö, men om du lider av sjösjuka så kanske det inte är värt besväret. Finns ju visserligen piller att ta innan.

puderliknande stränder lockar också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är värt det.

Du/ni bör dock ta 1 vecka

Plugga bara i dig flera åksjuketabletter så löser det sig nog till det bästa.

Nu är det många år sedan jag sate min fot där men då (för över 10 år sedan) var det rena paradiset - utan överdrift.

Snorkla direkt från stranden (Pattaya beach) eller dyka/snorkla utanför Koh Adang.

Är vädret bra har du ett enastående siktdjup (väldigt klart vatten och inga trasiga koraller)

Många föredrar speedboat men med 1000 hk i en plastbalja kan och blir det VÄLDIGT stötigt.

Tyvärr är det några st som även får uppkastningar på snabbfärjan, luktar inte speciellt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Hille jag vet eller rättare sagt anar hur det blivit, ser ut snart sagt likadant vart man vänder sig i de s.k. paradisen.

Har man dock aldrig varit på Koh Lipe är det nog ändå en positiv upplevelse, framförallt sanden på vissa beacher, snorklingen men inte minst att dyka.

Nu lär det dock vara "lite" trängsel just den årstiden Valltomta eventuellt tänker besöka ön.

När jag/vi besökte Lipe låg det endast ett fåtal longtail utanför Pattaya beach.

Sunrice/Sunset beacher mer eller mindre helt öde.

Kanske lite konstigt men det verkar som det ALLTID var bäst FÖRSTA gången man besöker ett ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Hille jag vet eller rättare sagt anar hur det blivit, ser ut snart sagt likadant vart man vänder sig i de s.k. paradisen.

Har man dock aldrig varit på Koh Lipe är det nog ändå en positiv upplevelse, framförallt sanden på vissa beacher, snorklingen men inte minst att dyka.

Nu lär det dock vara "lite" trängsel just den årstiden Valltomta eventuellt tänker besöka ön.

När jag/vi besökte Lipe låg det endast ett fåtal longtail utanför Pattaya beach.

Sunrice/Sunset beacher mer eller mindre helt öde.

Kanske lite konstigt men det verkar som det ALLTID var bäst FÖRSTA gången man besöker ett ställe.

Ja, nog är det så  :'(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vi planerar åka dit precis efter nyår. Men det är som sagt resan som bekymrar mig pga min stelopererade rygg som aldrig är smärtfri...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va där i vintras för första gången och vi tyckte helt klart det var värt resan, dock som Evert säger minst en vecka tycker jag du ska lägga. Vi hade otroligt tur med vädret så det va väldigt lugnt på speedboaten vi åkte men ta färjan för säkerhets skull så slipper ni en skumpig färd..... Vill du snorkla från stranden hade jag valt Sunrise Beach istället för Pattaya....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du snorkla från stranden hade jag valt Sunrise Beach istället för Pattaya....

Annars är det ju väldigt lätt att byta strand på Lipe, tar ju knappt mer än 10 minuter att gå mellan två olika stränder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planerar också ett besök på Lipe i vinter och hoppas det är värt det - trots att det förmodligen ser heeeelt annorlunda ut mot 2003 när vi var där sist.

Är lite rädd för att bli besviken, så kommer inte lägga en vecka - men några dagar för att se hur det ser ut nu och för att få känna sanden och snorkla från stränderna.

Reser med två barn som jag inte vet sjösjukestatus på riktigt...

åkte speedboat när vi var där själva, minns inte den så jätteskumpig - men kanske bäst att ta färjan till Koh Lanta sen?

När vi reser dit kommer vi komma från Koh Bulone - vet inte vad det går för båtar där emellan..?

Någon som vet?

Brukar det finnas flytvästar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lipe är riktigt fint! Men glöm inte att boka boende innan!

Vi åkte med Tigerline, tog ett jäkla tag! Höll på o sjunka på vägen tillbaka till Lanta med färjan, men då var det nästan full storm!

Vi tycker inte det är värt att åka dit igen tyvärr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på 4 nätter på Koh Lipe kommande vinter. Åker från Lanta dit. Har läst en del oroväckande saker om transporten dit. Är det värt det? Jag har dålig rygg och blir sjösjuk i en hammock... Rekommenderar ni kanske något annat på närmre håll?

Min man vill väldigt gärna dyka och jag vill snorkla.

Det kan vara värt en del för att komma till Lipe. En av Thailands paradisöar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zooma på kartan, Evert. Då får du se vad det blivit av "paradiset"

http://www.travelpix.nu/Thailand/flygfoto.php?lon=6.4868166666667&lat=99.302494444444&z=15&bild=1&n=59

Ser ju mysigt ut ;) men så länge som turisterna vallfärdar till "paradisöarna" så fortsätter de att exploatera. Börjar likna Railay och Phi Phi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har varit på Lipe 2 ggr och under 5 veckor. Kan hålla med att ön har exploaterats väldigt snabbt på kort tid. Skräpigare, mer turister som hittat dit och börjat med taxi moppar på en så liten ö, förstår samtidigt att befolkningen måste få inkomster, men turismen äter upp mer och mer av ön på bekostnad av öborna som fortfarande bor i enkla plåtskjul. Allt beror ju vad man är ute efter, sol och bad och ett lite enklare boende på en lugnare strand tror jag fortfarande finns, var senast på ön 2014.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×