Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ASSA

Thailand i maj

Rekommendera Poster

Hej,

Som det ser ut just nu kommer vi spendera maj månad i Thailand. Om jag förstår det rätt är det regnigt på de flesta platser (över 200 mm). Vi funderar just nu på Hua Hin / Cha Am. Vad säger forumets gemensamma intellekt om detta val? Finns det något bättre? Vi är också flexibla med land...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Som det ser ut just nu kommer vi spendera maj månad i Thailand. Om jag förstår det rätt är det regnigt på de flesta platser (över 200 mm). Vi funderar just nu på Hua Hin / Cha Am. Vad säger forumets gemensamma intellekt om detta val? Finns det något bättre? Vi är också flexibla med land...

Inte i Hua Hin men jag har varit på Phuket i maj för ett antal år sedan. Jätteskönt! Turisthopen hade åkt hem. Lugnt på gatorna. Monsunperiod, vilket innebar att det kom en rejäl regn och åskskur med stormvindar varje kväll men den var över på nån/några timmar. Stränderna var dock ganska skräpiga av allt som flöt in från havet. Inte alltid så badvänligt. Helt ok tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit på Samui och Phangan i slutet av maj och hela juni. Det var jättebra. Vi fick några skurar på kvällen. Väldigt varmt och fuktigt i luften dock! Vi ska dit nu igen. Åker 6 juni

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maj månad - självklart Samu/Phangan och Tao, visserligen varmt så in i hel**te, dock svalkar havet skönt, ca 30 grader i vattnet.

Förekommer lite då och då att vattnet intill strandkanten är så varmt att det bränns - man få ta ett stort steg ut.

Det är dock ingen s.k. mellansäsong utan mer eller mindre fullt med folk hela tiden. Förhållandevis lugnt väder = klart vatten, även sjöturer blir behagliga.

De eventuella regnskurar som kan förekomma är verkligen efterlängtade - trot om du vill eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanden något grövre, något grumligare vatten, hela området är inte lika mycket turistexploaterat, m.a.o. lite mer thaistuk. Matställen och shopping (något begränsat om man jämför med Samui) finns så det räcker och prisbilden betydligt mer human.

Hur man än gör är alltid vattnet klare och stränderna finare (vitare) ute på öarna.

Vädret är troligtvis ännu bättre = ännu varmare och något mindre med regnchanser.

Finns annars betydligt mer att göra i Hua Hin - hyr mc och åk runt, trafikintensiteten en är betydligt lägre.

Havsbadet blir betydligt bättre "några" km söder Hua Hin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanden något grövre, något grumligare vatten, hela området är inte lika mycket turistexploaterat, m.a.o. lite mer thaistuk. Matställen och shopping (något begränsat om man jämför med Samui) finns så det räcker och prisbilden betydligt mer human.

Hur man än gör är alltid vattnet klare och stränderna finare (vitare) ute på öarna.

Vädret är troligtvis ännu bättre = ännu varmare och något mindre med regnchanser.

Finns annars betydligt mer att göra i Hua Hin - hyr mc och åk runt, trafikintensiteten en är betydligt lägre.

Havsbadet blir betydligt bättre "några" km söder Hua Hin.

Schysst, tack för infon! Jag har hellre thaistuk än turiststuk. Det är ju just till Thailand vi åker. Hur är stranden i Cha Am jämfört med hua hin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit samma, avgörande kan vara var på stranden du befinner dig. Den är INTE dålig någonstans, bara inte lika fin som på öarna, även betydligt mindre med folk.

Dessutom betydligt billigare att ta sig till Hua Hin - egen taxi runt 2200 baht, annars går det buss.

Hua Hin är annars känt för sina hästar och hästskit, ska vara betydligt renare nu för tiden, framförallt på södra delen.

Onsdagar städdag = inga solstolar eller parasoll - ska i alla fall vara så, men Thailand???.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden som gör att jag skulle välja Hua Hin framför Cha Am är nog att Cha Am är ganska dött ... iallfall när vi var där för 2 år sedan och svårt att tro att det blivit mer fart i år .. ) stranden är helt ok hyffsat lång grunt och vi bodde på Golden Beach hotell tror jag det hette på beach road så bara kliva över gatan så hade man stranden där ... så slutade med att vi åkte in med taxi till Hua Hin och bokade om våra nätter till Hua hin lite tidigare för att kunan vara ute på kvällen och äta ( åkte med barnen till och med dom tyckte det var ensamt i Cha Am :)

post-109421-14768714244721_thumb.jpg

post-109421-14768714247381_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha funderat lite till så ligger nog Koh Samet bättre till. Visst, det är mer genomsnittligt regn i maj, lite färre soltimmar, men mer paradisstrand så vi får chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak du Assa bör vara medveten om att "normalturisten" inte stannar längre än 3 till 5 dagar på Koh Samet. Orsaken är att utbudet är minst sagt skralt.

Du har visserligen superfina stränder, relativt klart bad, mysig stämning, förhållandevis lugnt och god mat, men sedan. Är du nöjd med att krångla dig runt med en mc någon dag på de gropiga "vägarna", se någon (likadan) eldshow på kvällen accepterar att shoppingutbudet är minst sagt begränsat. Vill du bara slappa - sola, bada, promenera runt och äta gott är ön helt perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har med oss två barn under fem år så vårt utbud är aldrig skralt. Vi behöver inga andra för att hålla oss sysselsatta. Finns där bara god mat, schysst strand och pool så kan vi vara där hur länge som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns några boenden med pool, inte så vanligt på Koh Samet, för övrigt är dessa boenden relativt dyra.

Stränderna är fina dock är det inte så långgrunt, med det menar jag att det blir relativt snabbt knädjupt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×