ehawk

Föräldraledigt

10 inlägg i detta ämne

Hej alla glada

Nyss hemkommen från semestern så är det dags att börja se framåt :)

Planerar att spendera 3 månader på resande fot nästa år i förbindelse med föräldraledighet.

Väldigt övergripande plan är första 2 veckorna i Chiang Mai och sista två veckorna i Sydkorea. Däremellan planerar vi att hyra hus i södra Thailand, gärna havsnära. Reseperiod är från runt måndagsskiftet Feb/Mars och framåt.

vi vill INTE hyra på/i Phuket, Pattaya eller Ao Nang. Är också väldigt skeptisk till Samui, men har inte sagt helt nej, även om vi snackar lotto-odds :P Utöver det är vi öppna för alla typer av förslag. Och kan tänka oss både att ha ett hus hela perioden, eller två olika hus på olika platser i en månad var. Vi är vana Thailandsresenärer, men hushyrandet är en ny aspekt för oss.

Tanken är att ha huset som basstation och därifrån göra korta och längre utflykter. Egen pool eller tillgång till Pool är stor fördel men inte ett absolut krav.

Vill gärna få tips både på platser, men också specifika hus om någon har fina erfarenheter.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kanske skall testa en annan rubrik?

Tex "Hyra hus i södra Thailand", då det är det du har frågor om.

Jag kickade in för att svara på frågor om föräldraledighet...

Hoppas ni får en fin tid tillsammans. Föräldraledigheten ger fantastiska möjligheter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Du kanske skall testa en annan rubrik?

Tex "Hyra hus i södra Thailand", då det är det du har frågor om.

Jag kickade in för att svara på frågor om föräldraledighet...

Hoppas ni får en fin tid tillsammans. Föräldraledigheten ger fantastiska möjligheter. 

Kom på det själv, men det var för sent att ändra. Eller jag hitta inget sätt att göra det på. Kanske bara får posta på nytt om alla gör som du :)

Oavsett, tack för lyckönskningen! Gjorde det samma förra gången, fast då backpackade vi i 3 månader. Var underbart! Men nu med två vill vi göra det lite enklare för oss själva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig så är det självklara barnvänliga stället Koh Lanta. Jag brukar tipsa om den uthyrare som vi använt oss av i flera år, men sist jag skrev det så blev mitt svar borttaget. Googla på hyra hus på Koh Lanta så får du nog upp två aktörer. Det finns både lägenheter och villor hos båda. Vi brukar hyra privatägd lägenhet på Southern Lanta som ligger mitt på Klong Dao stranden. Fantastiskt härlig strand med många restauranger längs stranden. Den är barnvagnsvänlig också, då den är hård och platt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Har kikat lite på airbnb. Problemet med Airbnb är att det mest är västerlänningar som tror att man kan få vilka priser som helst. Självklart vet jag att man inte får "lokala" priser när man bara hyr på en månad, men samtidigt vet jag ca vad en Thai betalar för ett strandnära hus med pool och då blir det i vissa fall nästan komiskt. Det gäller även när man ser på blocket och andra liknande forum där hus hyres ut. Det är dock en stor marknad utanför dessa kanaler och det var egentligen tips därifrån som var mest intressanta.

Koh Lanta har faktiskt inte varit med på vår list, särskilt då jag är skeptisk till det mesta ovanför Klong Nin. Har dock hittat ett boende i närheten av Kantiang Bay som är ganska intressant. Dels prismässigt, men också för att både frukost och städning ingår i priset.

De ställen jag ser på nu är:

Khao Lak området

- Ev. Övernattningsturer: Koh Phayam, Koh Kho Khao, Phuket (shopping endast), Koh Yao Yai/Noi

Södra Koh Lanta

- Ev. Övernattningsturer: Koh Bulone, Koh Lipe, Railey

Koh Chang

- Ev. Övernattningsturer: Koh Kut, Kambodja

Chumpon kusten (t ex Baan Krut)

- Ev. Övernattningsturer: Koh Tao, Koh Phagnan, Koh Phayam

En Joker jag har på "ska kolla listan" är Khanom kusten. Ett område som är helt nytt för oss.

Tar gärna emot tips kring de här områdena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du dela med dig av stället du har på lanta?

Letar själv i februari nästa r.

Pm går bra om du inte vill skriva här

Ska vara föräldrarledig med dock bara 30 dagar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna sida har ju en väldigt bra sammanställning på alla hotell på Koh Lanta. Titta på www.lanta.se finns länkar till hotellen med priser och bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du dela med dig av stället du har på lanta?

Letar själv i februari nästa r.

Pm går bra om du inte vill skriva här

Ska vara föräldrarledig med dock bara 30 dagar

Skickar på PM, så inte det blir helt bokat på våra datum ;)

Vi ska dock dit lite senare än er :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu