freddan531

Mellannamn

15 inlägg i detta ämne

Har bokat flygbiljetter från Stockholm till Bangkok med mellanlandning i Doha med Qatar Airways. Har bara skrivit in förnamn och efternamn på hela familjen dvs inte mellannamnen, hur hårda är Qatar på detta?

läser följande på deras hemsida

Försäkra dig om att du anger namnet på alla passagerare som de står angivna i passen. Detta kommer att undvika problem vid incheckningen eller immigration. Namnändringar är inte tillåtna efter det att bokningen har fullbordats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bokat flygbiljetter från Stockholm till Bangkok med mellanlandning i Doha med Qatar Airways. Har bara skrivit in förnamn och efternamn på hela familjen dvs inte mellannamnen, hur hårda är Qatar på detta?

läser följande på deras hemsida

Försäkra dig om att du anger namnet på alla passagerare som de står angivna i passen. Detta kommer att undvika problem vid incheckningen eller immigration. Namnändringar är inte tillåtna efter det att bokningen har fullbordats.

Har aldrig vid någon bokning uppgett alla namn. Tror inte ens att den möjligheten funnits?

Frågan har varit uppe förut på forumet flera gånger.

Det är bra om det uppgivna namnet är det första i passet oavsett om det är tilltalsnamnet.

Men har bokat lika många gånger med tilltalsnamnet som i mitt fall är 2:a namnet, aldrig haft problem.

Är det du skrivet korrekt stavat så bör det inte vara några problem! Är du orolig så kolla med Qatar för att få det bekräftat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du redan bokat och inte kan ändra, kolla inte med Qatar.

Det finns ingen anledning att oroa sig i onödan, det är inte de som sedan checkar in dig.

Jag gjorde misstaget och kollade med Turkish Airlines några dagar innan avfärd och fick svaret att jag inte skulle få flyga och inte ändra en ända bokstav på biljetten. Det finns en tråd om detta.

Jag hade som jag alltid gjort endast skrivit tilltalsnamnet ( som är mitt andra namn) och efternamnet.

Naturligtvis fick jag flyga utan att någon höjde ögonbrynet, men jag oroade mig ganska så ordentligt dagarna innan.

Hem kommer jag säkert också ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger som vanligt i den här frågan. Varför inte bara göra så som de anger så behöver man inte fundera på om det blir problem eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger som vanligt i den här frågan. Varför inte bara göra så som de anger så behöver man inte fundera på om det blir problem eller inte.

Jobbigt om man har många förnamn... :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det bara att fylla i en blankett om namnändring och lämna in till Skatteverket. Bort med alla onödiga namn så behöver man aldrig mer skriva dem igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det bara att fylla i en blankett om namnändring och lämna in till Skatteverket. Bort med alla onödiga namn så behöver man aldrig mer skriva dem igen.

Så du tycker att man ska behöva ändra sina namn för att det ska behaga nyckfulla flygbolag och inkompetent incheckningspersonal?

Har aldrig hört talas om någon som blivit nekad flygning oavsett vilket av förnamnen de skrivit förutsatt att det är rättstavat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ju inga tydliga regler heller vissa sidor skriver att man ska skriva endast ett förnamn (tilltalsnamnet) och andra skriver att måste skriva ALLA förnamn.

Jag har bara skriva mitt tilltalsnamn och det har alltid funkat bra med alla flygbolag jag åkt med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då jag bokat/letat på olika bokningssajter så står det

hos vissa första förnamnet o alla efternamn, hos andra

alla förnamn o alla efternamn, kan bli förvirrat om man inte

kolla på den sida man tänker boka :nau

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklast är väl att skriva som det står i passet oavsett vilket som är tilltalsnamnet, man ska ju inte inleda en bekantskap med kontrollanten 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du tycker att man ska behöva ändra sina namn för att det ska behaga nyckfulla flygbolag och inkompetent incheckningspersonal?

Har aldrig hört talas om någon som blivit nekad flygning oavsett vilket av förnamnen de skrivit förutsatt att det är rättstavat.

Om det skall vara så förbannat svårt att att skriva sitt namn så är mitt svar, ja.

Det är ju även lite onödigt mycket siffror i personnumret och passnumret. Då kunde man ju strunta i en del av siffrorna. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det skall vara så förbannat svårt att att skriva sitt namn så är mitt svar, ja.

Det är ju även lite onödigt mycket siffror i personnumret och passnumret. Då kunde man ju strunta i en del av siffrorna. ;)

Jag har aldrig påstått att det är svårt att skriva sitt namn! Det var ju du som föreslog att man skulle ändra sitt namn!

Jag har som sagt aldrig haft några problem att skriva mitt eget namn...

Jag skriver Ironman bara, flyger ju för egen maskin för det mesta. Men ibland så... ;)

Men jag förstår vad du menar!  :)

Tror dock inte det är något problem, är väl flygbolagen som vill ha både hängslen och livrem utifall det står någon dyslektiker och blir nekad incheckning för att de blandat ihop bokstäver!

Men som sagt ange namnet som så som flygbolaget anger så är man på den säkra sidan!

Skulle man inte gjort det så funkar det ändå förutsatt att de namn man angett finns med i passet och är stavade på samma sätt!

Jag har en arbetskompis som envist hävdar att han heter Pär-Olov.

Enligt folkbokföringem heter han Per Olov, och så även i passet naturligtvis!

Han har aldrig haft problem... (både ä och bindestreck som skiljer)

Så tom felstavningar verkar funka!?

(där skulle ju din rekommendation om namnbyte vara relevant) ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orkar inte tjorva, skriver det som står längst ner på pass-sidan efter SWE fast utan alla "<".

Dvs Ä blir AE osv. Bindestreck blir mellanslag, klagar dom på den stavningen så får dom väl ta upp det med dom som utfärdat passet.

Men, better safe  than sorry. Har väl provat skriva med svenska tecken nån gång - men då har webbsidorna jag bokat via klagat.

Aldrig haft ett problem, tja.... nån gång har det varit på gränsen i längd. Men heter man som pippi långstrump så kan det väl bli lite trassligt. "Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump" kanske inte ryms ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu