Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Knappen

Thailand i maj?

Rekommendera Poster

Hej, var i Bkk-koh samui-phangan-Bkk i april till början av maj förra året.

Då hade vi lite regnskurar ibland, värst i koh tao och bbk på väg hem. men överlag inget som störde.

Nu kommer vi åka 25-25 april-maj om vi vill åka iår.

Hur är vädret då, och finns det andra öar än dessa vi kan åka till?

Orkar inte vänta tills nästa vinter så vill helst åka nu i maj, men vill såklart inte ha för mkt regn:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bott i Bangkok sedan 4 år, maj brukar vara väldigt varmt men inte mkt till regn, det kommer runt jun/juli så jag avråder inte Bangkok i maj om man ser tillbaka. Koh Samui var jag på för några år sedan i slutet av juni två veckor, inget regn alls då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, låter bra:)

Jag har bara varit utomlands en gång, och det var förra året i Thailand, så har inte så mkt att jämföra med:)

Men det skulle åtminstone vara kul att prova någon ny ö, vi ska definitivt tillbaka till Haad yao i Phangan iaf, men vill ju inte bara åka till de enda ställen jag varit på.

Förslag på ställen att åka till?

Vill ha det lugnt, men endå kunna åka iväg för o få lite mer liv o rörelse, mysiga restauranger, så lite turister som möjligt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för svar:)

Koh chang har jag fått för mig har rätt dåligt väder den tiden?

Blir nog att boka flyg till bkk och sen kolla vädret någon vecka innan så får vi se var vi hamnar:)

Tänkte ev om man ska ta en liten minisemester över till något land i närheten, någon som gjort de?

Kambodja har väl inte alls så bra väder i maj, fillipinerna är kanske lite långt, och man vill nog ha flera veckor där, singapore kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst väder den tiden har utan tvekan öarna Koh Samui/Phangan och Tao, de eventuella regnskurar som förekommer är verkligen efterlängtade, annars blir det nästan olidligt hett.

Koh Chang skulle jag verkligen avråda från, de dagar det INTE kommer någon regnskur är lätt räknade, däremot brukar Koh Samet klara sig bra men å andra sidan finns det inte mycket mer att göra än sola och bada.

Annars har du fastlandet runt och söder om Hua Hin dock är stränderna inte alls i klass med öarnas. Förhållandevis billigt och få turister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, koh tao och samui gillade jag inte så mycket, kanske lite väl länge att vara på phangan i 4 veckor, så måste komma på åtminstone ett mer ställe att åka till:)

Ska nog kolla till fastlandet lite då, och se om det finns något spännande där!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får väl backa på Koh Chang, har aldrig varit dit under maj.

Koh Samet är den torraste platsen i Thailand och har mindre regn än vi har i Jomtien där det kom regnskurar kanske 3-4 gånger i maj förra året. Varmt var det iaf, ofta 35-37°

Men å andra sidan, om man vill ha lite liv och rörelse ska man nog inte åka till Samet under lågsäsong, inte högsäsong heller för den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, koh tao och samui gillade jag inte så mycket, kanske lite väl länge att vara på phangan i 4 veckor, så måste komma på åtminstone ett mer ställe att åka till:)

Ska nog kolla till fastlandet lite då, och se om det finns något spännande där!

Går ju alldeles utmärkt att lämna det öppet och styra resan efter vädret när ni väl är på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tar man sig smidigast bkk-hua hin och hua hin-koh phangan?

Finns det fler platser att rek i maj?

Skulle gärna vilja se koh chang, phiphi, similan, koh lipe osv men inga av dom har väl spec bra väder då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smidigast Bkk - Hua Hin är taxi, ca 2200 baht

Från Hua Hin buss eller taxi till Chumphon vidare båt över till Koh Phangan, via Tao

Från Koh Phangan båt till Samui vidare flyg till U-Tapao (Pattaya) vidare taxi till dit du ska (Pattaya, Samet eller Koh Chang).

Billigare alternativ är annars att hålla sig till buss i stället för taxi - krävs något mer planering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir galen av detta velande!

Funderade på phiphi, lipe och sen phangan, men sen ångrade vi oss om phiphi, och kanske chang och phangan istället, men det är ju väldigt långt ifrån varann...

Nu funderar vi på koh lipe-phangan-bangkok eller så struntar vi i allt och åker till phangan direkt och stannar där:p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×