Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
AnsoErlandsson

Hur länge reste ni med barnen?

Rekommendera Poster

Vi har rest 3-4 veckor från det att barnen var 6 och 8. Det är ju så olika hur lände folk reser, om man får ledigt, gäller både barn och oss föräldrar,ekonomi. Tidigare år har det inte varit några som helst problem med ledighet mitt i terminen, och har lagt det vid sport- och påsklov. Båda har fått uppgifter med sig och dottern har i stort sett all sin undervisning via datorn, går på Kunskapsskolan. I år har båda nationella prov så då är det nej nej, så åker 1 månad i sommar.Hade gärna stannat längre. Thailand är vårt andra hem, efter att rest runt mycket i andra länder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har varit mellan 17 dagar och 5 veckor med barnen i Thailand. Av resorna de har varit med på är det bara en av dem har de bott på samma hotell och det var den kortaste av deras resor.

Annars brukar vi resa runt lite, vi landar alltid i Bangkok och tar en natt där på Novotel @Suvarnabhumi AirPort innan vi reser vidare. Och inför hemresan avslutar vi med flera dagar i Bangkok på vårat favorit hotell.

Vi håller oss mest på västkusten med barnen och brukar under de längre resorna byta hotell efter en eller två veckor men sällan mer än 2-3 gånger då det inte ska bli för hattigt heller.

Våra barn är alltid med och planerar resorna då de har önskemål om hotell och vart vi reser numera, de har ju sina favoriter. Deras behov och önskemål kring resorna har hög prio, nöjda barn är alltid en höjdare ðŸ˜

De började resa till Thailand när de var ungefär 4 år och den yngsta  22 månader och nu är de 12 och 9 år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker 1 månad med mina som är 6 år och 2 år nästa januari.

Blir 2-3 olika boenden där nere.

Fan va tiden går. När vi sågs på Kalon låg ju 6-åringen i mammas mage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker 1 månad med mina som är 6 år och 2 år nästa januari.

Blir 2-3 olika boenden där nere.

Fan va tiden går. När vi sågs på Kalon låg ju 6-åringen i mammas mage.

Jajjemen det gör den.  dottern fyller 6 i höst så måste varit 5 år sedan iaf.

Hon har även lyckats trycka ut en fantasisk pojke som är 2 år sedan dess.

Själv undrar jag var fan tiden tar vägen och börjar bli tunnhårig haha  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker 1 månad med mina som är 6 år och 2 år nästa januari.

Blir 2-3 olika boenden där nere.

Fan va tiden går. När vi sågs på Kalon låg ju 6-åringen i mammas mage.

Jajjemen det gör den.  dottern fyller 6 i höst så måste varit 5 år sedan iaf.

Hon har även lyckats trycka ut en fantasisk pojke som är 2 år sedan dess.

Själv undrar jag var fan tiden tar vägen och börjar bli tunnhårig haha  :cr

Välkommen i klubben hehe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 veckors charter -01 med mina ungar när dom var i begynnande tonåren. Sen ville dom aldrig följa med mer. För varmt, solexem, mygg och bara en massa h-vete. Tror dom låg mest inne i bungalowen och såg på film. Ja, så blev det. Lyxsemester för mej varje år därefter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt en resa varje år sedan sommaren 2010 med två barn, de var 8 och 3,5 år år första resan. Det brukar bli mellan 2-3 veckor varje gång och vi brukar vara på 2-4 ställen, sällan mer är än 7 nätter i sträck på ett ställe.

Inget problem att förflytta sig sig i Thailand, enkelt med egen taxi, minibuss eller stor buss. Givetvis flyg vid längre avstånd om man inte gillar att åka tåg. Har bara åkt tåg en gång i Thailand, men det var en upplevelse, dock 20 år sedan vid reas mellan Bangkok och Surat Thani.

I juni åker vi igen.  :dan Blir Pattaya, Khao Lak, Phuket (Rawai) samt en natt i BKK i denna gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt en resa varje år sedan sommaren 2010 med två barn, de var 8 och 3,5 år år första resan. Det brukar bli mellan 2-3 veckor varje gång och vi brukar vara på 2-4 ställen, sällan mer är än 7 nätter i sträck på ett ställe.

Inget problem att förflytta sig sig i Thailand, enkelt med egen taxi, minibuss eller stor buss. Givetvis flyg vid längre avstånd om man inte gillar att åka tåg. Har bara åkt tåg en gång i Thailand, men det var en upplevelse, dock 20 år sedan vid reas mellan Bangkok och Surat Thani.

I juni åker vi igen.  :dan Blir Pattaya, Khao Lak, Phuket (Rawai) samt en natt i BKK i denna gång.

Vad ska ni hitta på med barnen en natt i Bangkok ???  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startade med lilleman när han var 8 månader. Han är snart 5 och det blir hans 6e tur till Thailand i vinter. Det är sällan vi bara gör Thailand dock. Vi kombinerar ofta med andra länder i närheten.

Genomsnittsresan ligger på mellan 4-5 veckor. och vi stannar som oftast ca veckan per plats. Nu i vinter blir det dock två ungar i baggaget och då blir det för det mesta lite längre besök per plats och färre ställen per resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehawk, är det nåt land omkring du kan rekommendera, är de liknande thailand på olika sätt?

Det beror lite på vad du är ute efter. Vill du ha ett alternativ till Bangkok där man också har möjlighet för bad så kan jag rekommendera både Hong Kong och Singapore. Även om jag älskar Bangkok så anser jag både de mer barnvänliga och har direktflighter från t ex Phuket.

Om du vill ha alternativ till Thailand så finns det många sådanna, men Thailand är ett lätt och vänligt land att resa i. De andra länderna har absolut pärlor, men kan vara lite mer omständigt att ta sig dit.

I Malaysia så gillade jag Perhentian Island. Men det ligger på östsidan, så gäller att kolla säsong. Det finns också flera andra öar i närheten som jag inte varit på än. Någon av dem vet jag Robinson har spelats in på. Mitt emellena Perhentian Islands och Kuala Lumpur har du också Cameron Highlands, som är ett väldigt speciellt ställe, som jag ändå gillade. Höglandsjungel med Svenska sommartemeraturer, te-, frukt- och grönsaksodlingar, engelska gårdar och massa god indisk mat. Trotts att det är i Malaysia så är malaysier en minoritet här. Indier och kineser utgör långt över hälften av invånarantalet.

Vietnam var också trevligt. Hoi An (strax söder om Danang), är en lite stad som erbjuder en del aktiviteter, gott om resturanger och framförallt skräddare. Du har en gigantisk strand, men kanske inte väldigt vänligt för de minsta. Det finns även en hel del utflykter att göra.

Bedan Vietnam (i alla fall södra) är relativt likt Thailand, så är Cambodia märkbart annorlunda. Att kombinera Angkor Wat med bad i Shianoukville eller på Koh Rong med ett ev. stopp i Phnom Penh är absolut värt en resa det också.

Ett land som står för dörren nästa resa är Laos. Har i stort sett bara hört bra saker. Enda nackdelen är bristen på hav (som många vill ha på sin semester), men har man det som en kombination med t ex Thailand, så spelar det mindre roll.

Har även varit i Filippinerna, Indonesien (bali), Japan och Kina. Dock var filippinerna utan barn. Men ser inget problem med det :) Japan kan också absolut rekommenderas. Ett underbart land att resa i. Har varit där två gånger och kommer säkerligen tillbaka igen.

Det är oavsett många faktorer som spelar in på vad som passar bra för er. Vad vill ni ha ut av er semester, hur resvana är ni, ev. ålder på barn, etc. Jag berättar gärna mer om det är ngt du vill höra mer om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehawk, tack så jättemycket för trevlig läsning!! Finns charter till dessa resmål eller fixar man sina egna resor? Är typ två veckor i vietnam nåt att rekommendera eller bör man kombinera två av dessa du nämnde? Våra barn...ungdomar.. är nu 12 och 14, märket att det är inte lika lätt nu att underhålla dem, trots att det är ju faktiskt semester. Blir väl ibland uttråkade som vem som helst. Rest en del men inte längre än tre v i streck pga skola och jobb. Nu får de ju inte ens ledigt några dagar från skolan. Därför testar vi thailand på sommaren!! Hur är priserna,  är det i regel samma som thailand,  själva resan dit? Är sugen på något av länderna omkring som du beskriver och återkommer gärna om jag Undrar mera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi söker sol, bad, gärna en-dagsutflykter, lite fiske ( enkelt sådant), barnen gillar shower på hotellen, shopping och gärna lite lugn och ro! (Läs också det övre inlägget av mig... ;) , Ehawk)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi söker sol, bad, gärna en-dagsutflykter, lite fiske ( enkelt sådant), barnen gillar shower på hotellen, shopping och gärna lite lugn och ro! (Läs också det övre inlägget av mig... ;) , Ehawk)

Om ni väljer Vietnam med barn i den åldern så vill jag gärna tipsa om nöjesparken/vattenlandet "Vinpearl" som ligger i Nha Trang. Ligger på en ö med en lång linbana över vattnet.

Mycket prisvärt och trevligt för en dag. :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt, hade skrivit ytterligare en liten uppsats och blev utloggad och texten försvann...  :cr

Om ni ska resa på sommarlovet. Är två veckor en begränsning ni har, eller är det mer begränsningen som uppkommer i charterkatalogen? Tror jag åkt på 4 charter-resor i mitt liv. Varav en inom de sista 20 åren. Så är inte helt bevandrad på det fältet, mer än jag brukar hjälpa vänner att sy ihop sina asien-resor billigare än vad katalogerna kan :)

Åker ni på sommaren är ni något begränsad vad gäller destinationer om ni vill ha garnaterat bra väder. Reslängden kan också vara en begränsande faktor.

De platser och länder som normalt har dry season under våran sommar är:

Thailand

----------

- Koh samui

- Koh phagnan

- Koh Tao

Malaysia

--------

Östsidan inkl.

- Perhentian Islands

- Tioman

- Redang

- etc

Kan kombineras med Kuala Lumpur, Cameroon Highlands, Singapore

Vietnam

--------

De allra östra delarna inkl

- Danag

- Hue

- Nah Trang

Japan är också ett alldels ypperlig sommardestination. Men är lite dyrare än ovan, även om det inte behöver vara så dyrt som många tror..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog sommaren vi får åka på så länge barnen följer med och då finns nöjligheten till att vara borta i tre veckor. Husvagnen får vänta på oss...visste egentligen inte att man kunde åka till vietnam och Malaysia på sommaren men borde anat eftersom man kan åka till Thailand.  Tack så jättemycket för tipsen om platserna med dry season!! De ska jag kolla upp och läsa på lite om ....och att man kan fara till Japan,  var ju nytt...ska kolla även det! Jag vet hur det käns när man skrivit massor och datorn bara lägger av eller har man skrivit för länge så sessionen är stängd....ggggrrrrrr ::)  hoppas inte på förmånga stavfel här i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×