Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ve-licious

Flyg Koh samui?

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver lite hjälp på traven.

Vi ska till Koh samui..vilket flyg och resesträcka är då billigast/smidigast?

Är de vanligast att man åker först till bangkok och sedan därifrån tar sig vidare med flyg till Koh samui. Att man då bokar 2 billjetter, och via olika flyg? Läst lite att man också kan ta båt/buss/o.sv men känns enklast med flyg tror jag.

Sorry för lite dumma frågor, men är första gången vi reser dit  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska dit direkt så är det bäst att boka en hel biljett dit från Sverige. Byte i Bangkok. När jag åkte dit för några år sedan så var det med Thai/Bangkok airways. Sträckan Bangkok-Samui brukar vara ganska dyr men jag har inte koll på dagens priser. Visst kan man krångla med separata biljetter eller med färjor men vi tyckte det var toppen att komma dit snabbt och med minimal väntetid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska dit direkt så är det bäst att boka en hel biljett dit från Sverige. Byte i Bangkok. När jag åkte dit för några år sedan så var det med Thai/Bangkok airways. Sträckan Bangkok-Samui brukar vara ganska dyr men jag har inte koll på dagens priser. Visst kan man krångla med separata biljetter eller med färjor men vi tyckte det var toppen att komma dit snabbt och med minimal väntetid.

Ursäkta, men nej?

1. Vokar du hela vägen från Sverige låser su dig vid specifika flyg och MÅSTE använda dessa, dvs du kan inte laborera med tider och dagar om väder blir dåligt osv, du MÅSTE dessutom åka hem från Samui och kan Sånedes inte "hoppa på" biljetten i Bangkok exempelvis.

2. Du kan lika enkelt själv fixa "minimal" väntetid, bara att killa på Bangkok Airways hemsida och välja det flyget som passar bäst. Går väldigt mänga avgångar per dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är på koh samui just nu och jag skulle inte välja något annat färdsätt än flyg, smidigast men dyrast! kan också säga att vi bokade allt hemma! När vi landade i bangkok va det dra nåra bira sen flyget till Udon sen stannade vi där ett tag sen flög vi tilbaka till Bangkok och byte flyg till Koh Samui och imorgon drar vi flyget till Bangkok igen och stannar där 3 dagar för shopping sen åker vi hem! Bokade hotell och flyg hemma så vet man hur mycket man har att röra sig med! visst gillar jag samui men fan så mycket mer udon! allt är dubbla priser här och alla har bara en sak i huvudet! MONEY MONEY MONEY MONEY! Trevlig resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyger du till Bangkok med Thai kan du få biljetten Bkk - Koh Samui för ca 700 kronor(enkel)- om du köper dessa i samma paket. Flyg till Bkk med annat bolag får du betala MINST 4000 baht(enkel) Bangkok Airways.

Du kan även byta flygplats (Don Muang) och flyga med Air Asia. Gör du detta kommer du undan med ca halva beloppet, tar dock sin rundliga tid.

Transfer till Don Muang 1 timme

Går inte sedan så många flyg/dag

Buss och båtresa över till Lipa Noi (Koh Samui)

Minibuss till ert boende.

Totalt allt från 5 timmar till 8 tim.

Väljer du det dyrare alternativet tar flyget 1.15 tim = ca 2 timmar tills du är på ditt boende.

Ex vi flyger med Thais 13.30 flyg (från ARN eller CPH till Bkk och brukar vara incheckade på vårt boende på Samui kl 10.00 följande dag.

Avgörande är alltså om du vill vara sparsam med pengarna eller tiden - bara att välja.

Finns även bussalternativ dock INGET att rekommendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska dit direkt så är det bäst att boka en hel biljett dit från Sverige. Byte i Bangkok. När jag åkte dit för några år sedan så var det med Thai/Bangkok airways. Sträckan Bangkok-Samui brukar vara ganska dyr men jag har inte koll på dagens priser. Visst kan man krångla med separata biljetter eller med färjor men vi tyckte det var toppen att komma dit snabbt och med minimal väntetid.

Ursäkta, men nej?

1. Vokar du hela vägen från Sverige låser su dig vid specifika flyg och MÅSTE använda dessa, dvs du kan inte laborera med tider och dagar om väder blir dåligt osv, du MÅSTE dessutom åka hem från Samui och kan Sånedes inte "hoppa på" biljetten i Bangkok exempelvis.

2. Du kan lika enkelt själv fixa "minimal" väntetid, bara att killa på Bangkok Airways hemsida och välja det flyget som passar bäst. Går väldigt mänga avgångar per dag.

Bara för att man åker direkt till Samui behöver man ju inte flyga hem därifrån. Går jättebra att boka hel biljett med hemresa från annan ort fast det förutsätter förstås att man bestämt sig från vilken ort man vill flyga hem ifrån. Man låser sig vid det snabbaste alternativet och om man blir försenad så blir man ombokad till nästa flyg. Jag trodde TS ville komma fram snabbt och säkert. Fast jag håller med dej om att det finns en mängd andra alternativ som kan bli billigare men riskerna blir också större med t ex missade flyg, färjor mm. Valfriheten blir naturligtvis större också. Just kombinationen billigast/smidigast är lite svår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska dit direkt så är det bäst att boka en hel biljett dit från Sverige. Byte i Bangkok. När jag åkte dit för några år sedan så var det med Thai/Bangkok airways. Sträckan Bangkok-Samui brukar vara ganska dyr men jag har inte koll på dagens priser. Visst kan man krångla med separata biljetter eller med färjor men vi tyckte det var toppen att komma dit snabbt och med minimal väntetid.

Ursäkta, men nej?

1. Vokar du hela vägen från Sverige låser su dig vid specifika flyg och MÅSTE använda dessa, dvs du kan inte laborera med tider och dagar om väder blir dåligt osv, du MÅSTE dessutom åka hem från Samui och kan Sånedes inte "hoppa på" biljetten i Bangkok exempelvis.

2. Du kan lika enkelt själv fixa "minimal" väntetid, bara att killa på Bangkok Airways hemsida och välja det flyget som passar bäst. Går väldigt mänga avgångar per dag.

Bara för att man åker direkt till Samui behöver man ju inte flyga hem därifrån. Går jättebra att boka hel biljett med hemresa från annan ort fast det förutsätter förstås att man bestämt sig från vilken ort man vill flyga hem ifrån. Man låser sig vid det snabbaste alternativet och om man blir försenad så blir man ombokad till nästa flyg. Jag trodde TS ville komma fram snabbt och säkert. Fast jag håller med dej om att det finns en mängd andra alternativ som kan bli billigare men riskerna blir också större med t ex missade flyg, färjor mm. Valfriheten blir naturligtvis större också. Just kombinationen billigast/smidigast är lite svår.

Visst kan man köra open-jaw, men inte alltid det lönar sig ekonomiskt heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack hörrni! :) de blir så att vi bokar flyg sthlm-bkk och flyger sen från bkk-koh samui. Vet inte vilket flyg än bara ::) Bokar iaf flyg och boende hemma hade vi tänkt.

Jo en fråga till er thaiproffs här..Är sawadee en bra sida att boka boende på egentligen? Kollade med en kompis som också ska dit men hon tyckte hemsidan såg lite jaa för "oseriös" ut? Men har kikat runt här på thaiforumet och de är nog en toppen sida vad gäller ombokningar, betalning och bra kundservice...kikat lite på agoda men gillar nog sawadees bättre ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack hörrni! :) de blir så att vi bokar flyg sthlm-bkk och flyger sen från bkk-koh samui. Vet inte vilket flyg än bara ::) Bokar iaf flyg och boende hemma hade vi tänkt.

Jo en fråga till er thaiproffs här..Är sawadee en bra sida att boka boende på egentligen? Kollade med en kompis som också ska dit men hon tyckte hemsidan såg lite jaa för "oseriös" ut? Men har kikat runt här på thaiforumet och de är nog en toppen sida vad gäller ombokningar, betalning och bra kundservice...kikat lite på agoda men gillar nog sawadees bättre ;)

Har bokat mycket via Sawadee, funkar hur bra som helst. Inga problem när man behövt avboka eller göra förändringar.

Agoda, Booking och Hotels.com är ju också stora beprövade aktörer som jag använt många gånger också helt utan problem.

Bara att kolla samma hotell på de sidorna och välja den som har bäst pris/villkor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack hörrni! :) de blir så att vi bokar flyg sthlm-bkk och flyger sen från bkk-koh samui. Vet inte vilket flyg än bara ::) Bokar iaf flyg och boende hemma hade vi tänkt.

Jo en fråga till er thaiproffs här..Är sawadee en bra sida att boka boende på egentligen? Kollade med en kompis som också ska dit men hon tyckte hemsidan såg lite jaa för "oseriös" ut? Men har kikat runt här på thaiforumet och de är nog en toppen sida vad gäller ombokningar, betalning och bra kundservice...kikat lite på agoda men gillar nog sawadees bättre ;)

Har bokat mycket via Sawadee, funkar hur bra som helst. Inga problem när man behövt avboka eller göra förändringar.

Agoda, Booking och Hotels.com är ju också stora beprövade aktörer som jag använt många gånger också helt utan problem.

Bara att kolla samma hotell på de sidorna och välja den som har bäst pris/villkor.

Jag har under ca 4 år bokat alla mina hotell i Thailand med Agoda, har blivit säkert ett 30-tal bokningar, har alltid fungerat klockrent, aldrig några problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×