Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
L8

Bank eller ATM när man ska ta ut ca 80 000 baht?

Rekommendera Poster

Fick svar av ICA idag! Gränsen på deras Mastercard plus är 15 000 på en fyradagarsperiod & max 5000 kr/ uttag!

Får helt enkelt ta ut mindre pengar  :D

Gäller detta även köp? Eller bara uttag?

Det är (borde) bara uttag. Köp kan de inte ha någon annan begränsning än kortlimiten. Har aldrig hört om ngt kort som har något annat i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar av ICA idag! Gränsen på deras Mastercard plus är 15 000 på en fyradagarsperiod & max 5000 kr/ uttag!

Får helt enkelt ta ut mindre pengar  :D

Gäller detta även köp? Eller bara uttag?

Det är (borde) bara uttag. Köp kan de inte ha någon annan begränsning än kortlimiten. Har aldrig hört om ngt kort som har något annat i alla fall...

Finns även gränser för köp. Men detta är inte det vanligaste  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, någon som kan tala om hur jag tar ut på atm så att jag får frågan om conversion...har bara lyckats en gån, övriga gånger så har jag inte fått frågan...var gärna övertydlig... :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klicka Language: English. Frågan brukar komma upp automatiskt. Du ska svara JA på frågan: " Do you want to continoue without conversion".... Det kan också stå: Rate in SEK?  Då svarar du NEJ på den frågan. ( Hoppas jag minns rätt nu.. :-\ ? Annars rättar väl ngn annan mig  :nau:D

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Klicka Language: English. Frågan brukar komma upp automatiskt. Du ska svara JA på frågan: " Do you want to continoue without conversion".... Det kan också stå: Rate in SEK?  Då svarar du NEJ på den frågan. ( Hoppas jag minns rätt nu.. :-\ ? Annars rättar väl ngn annan mig  :nau:D

Mvh

Som jag minns det får man två val kopplat till varsin knapp:

Continue with Conversion

Continue without Conversion

Rätt val är då att välja "Continue without Conversion"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar av ICA idag! Gränsen på deras Mastercard plus är 15 000 på en fyradagarsperiod & max 5000 kr/ uttag!

Får helt enkelt ta ut mindre pengar  :D

Gäller detta även köp? Eller bara uttag?

Det är (borde) bara uttag. Köp kan de inte ha någon annan begränsning än kortlimiten. Har aldrig hört om ngt kort som har något annat i alla fall...

Finns även gränser för köp. Men detta är inte det vanligaste  :)

Nu är jag lite virrig, står säkert nånstans men i alla fall: uttag på bank (inte ATM), är det ett köp eller ett uttag?

Borde ju vara ett köp, annars gäller ju spärrarna. 5/15.000kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar av ICA idag! Gränsen på deras Mastercard plus är 15 000 på en fyradagarsperiod & max 5000 kr/ uttag!

Får helt enkelt ta ut mindre pengar  :D

Gäller detta även köp? Eller bara uttag?

Det är (borde) bara uttag. Köp kan de inte ha någon annan begränsning än kortlimiten. Har aldrig hört om ngt kort som har något annat i alla fall...

Finns även gränser för köp. Men detta är inte det vanligaste  :)

Nu är jag lite virrig, står säkert nånstans men i alla fall: uttag på bank (inte ATM), är det ett köp eller ett uttag?

Borde ju vara ett köp, annars gäller ju spärrarna. 5/15.000kr

Det har registrerats som köp när jag tagit ut inne på banken iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma gräns gällde för uttag i ATM, bank samt växlingskontor. Däremot no limit på kortköp, så länge du har kredit kvar gissar jag  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar av ICA idag! Gränsen på deras Mastercard plus är 15 000 på en fyradagarsperiod & max 5000 kr/ uttag!

Får helt enkelt ta ut mindre pengar  :D

Gäller detta även köp? Eller bara uttag?

Det är (borde) bara uttag. Köp kan de inte ha någon annan begränsning än kortlimiten. Har aldrig hört om ngt kort som har något annat i alla fall...

Finns även gränser för köp. Men detta är inte det vanligaste  :)

Nu är jag lite virrig, står säkert nånstans men i alla fall: uttag på bank (inte ATM), är det ett köp eller ett uttag?

Borde ju vara ett köp, annars gäller ju spärrarna. 5/15.000kr

Det har registrerats som köp när jag tagit ut inne på banken iaf.

Får hoppas det, med dagens kurs så blir det väl knappt 20.000 annars.

Är väl bara att nosa upp en bank då, såg ingen i pattis sist - men jag strosade inte vidare långt heller. Borde finnas en i BigC om nu naturlagarna stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar av ICA idag! Gränsen på deras Mastercard plus är 15 000 på en fyradagarsperiod & max 5000 kr/ uttag!

Får helt enkelt ta ut mindre pengar  :D

Gäller detta även köp? Eller bara uttag?

Det är (borde) bara uttag. Köp kan de inte ha någon annan begränsning än kortlimiten. Har aldrig hört om ngt kort som har något annat i alla fall...

Finns även gränser för köp. Men detta är inte det vanligaste  :)

Nu är jag lite virrig, står säkert nånstans men i alla fall: uttag på bank (inte ATM), är det ett köp eller ett uttag?

Borde ju vara ett köp, annars gäller ju spärrarna. 5/15.000kr

Det har registrerats som köp när jag tagit ut inne på banken iaf.

Får hoppas det, med dagens kurs så blir det väl knappt 20.000 annars.

Är väl bara att nosa upp en bank då, såg ingen i pattis sist - men jag strosade inte vidare långt heller. Borde finnas en i BigC om nu naturlagarna stämmer.

Typ dom flesta bankerna finns inne i Central Festival :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar av ICA idag! Gränsen på deras Mastercard plus är 15 000 på en fyradagarsperiod & max 5000 kr/ uttag!

Får helt enkelt ta ut mindre pengar  :D

Gäller detta även köp? Eller bara uttag?

Det är (borde) bara uttag. Köp kan de inte ha någon annan begränsning än kortlimiten. Har aldrig hört om ngt kort som har något annat i alla fall...

Finns även gränser för köp. Men detta är inte det vanligaste  :)

Nu är jag lite virrig, står säkert nånstans men i alla fall: uttag på bank (inte ATM), är det ett köp eller ett uttag?

Borde ju vara ett köp, annars gäller ju spärrarna. 5/15.000kr

Det har registrerats som köp när jag tagit ut inne på banken iaf.

Med risk för att uppfattas som helt ovetande (galen!) utifrån denna långa tråd trots att jag läst den...

Om jag går in på banken och gör ett sk valutaköp med mitt ICAbanken + kort på en större summa pengar. Innebär då inte detta att jag får 2% i avgift? Detta pga att fakturakontot belastas och inte direktkontot? Det kan väl bli ganska dyrt, eller? Om man t ex tar ut 20 000 bht i ATM så borde det bli billigare? Tänker jag helt fel här? Flera skriver att det inte blir några avgifter inne på banken.  ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt Plexus! Med 2% i avgift som Icabanken tar vid uttag i bank så blir det dyrare än att göra fyra uttag i ATM där du "bara" får betala 150 baht/ uttag.  Dessutom gäller samma gräns (15 000 på en fyra dagars period) på banken som i ATM. Så summan av kardemumman enkigt mig är att det är ATM som gäller även vid större uttag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt Plexus! Med 2% i avgift som Icabanken tar vid uttag i bank så blir det dyrare än att göra fyra uttag i ATM där du "bara" får betala 150 baht/ uttag.  Dessutom gäller samma gräns (15 000 på en fyra dagars period) på banken som i ATM. Så summan av kardemumman enkigt mig är att det är ATM som gäller även vid större uttag!

Gäller detta bara utomlands?

Eller kan man aldrig göra köp över 15000? Ganska så värdelöst kort i sånna fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utomlands! samma uttagsregler utomlands både på bank o ATM var svaret jag fick....så min gissning är att gränserna gäller rena penga uttag. Köp obegränsat tills krediten är slut  :dan

Jag använder bara ICA kortet vid resor utomlands, mest för att det inte kostar att ta ut något i ATM samt att det är kredit på vilket är bra att ha när man reser 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utomlands! samma uttagsregler utomlands både på bank o ATM var svaret jag fick....så min gissning är att gränserna gäller rena penga uttag. Köp obegränsat tills krediten är slut  :dan

Jag använder bara ICA kortet vid resor utomlands, mest för att det inte kostar att ta ut något i ATM samt att det är kredit på vilket är bra att ha när man reser 😊

Okej.. Jag har ju ett vanligt visakort från Swedbank utan kredit och jag har tagit ut 100 000 baht inna på banken vid ett tillfälle...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran till er med ICA+ kort. Jag gick in på banken för att ta ut 20 000bht över disk. Det gick inte! Endast 15 000 bht godkändes. Varför? Har ju kredit på fakturakontot med 20 000 SEK och det dras från fakturakontot vid valutaköp. Hade inte gjort några uttag på flera veckor. Kan det ha att göra med nån uttagsgräns? Provade inte t ex 18 000. Underligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns ju nästan som om det var nåt thaibank problem? Ont om cash kanske ðŸ˜

Annars är ju gränsen 15000 KR på fyra dagar enl ICA banken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns ju nästan som om det var nåt thaibank problem? Ont om cash kanske 

Annars är ju gränsen 15000 KR på fyra dagar enl ICA banken!

Eller kan det ha att göra med hur mycket man har på fakturakontot? Man kanske inte kan göra valutauttag på kredit?

Jag har skrivit till banken och frågat så jag får väl veta tids nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt säker på att om man drar kortet så är det alltid fakturakontot som belastas!

Menar du hur mycket du har på Direktkontot? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns inte som att ICA Kortet är så bra iaf...

Iaf inte om man ska ta ut större belopp...

Är faktiskt döless på allt tjafs med uttag här. Skimning , avgifter och elände. Lika bra att skaffa ett thaikonto. Jag tänkte Krungsri bank som ligger nära där jag bor. Har du nåt tips på vilken typ av konto/kort man ska välja? Finns ju en massa alternativ. Ska man ha två konton och ett kort och flytta emellan vid kortuttag? Minskar ju risken för skimning. Har också hört att thaikort är mindre utsatta rör skimning. Vet ej om det är sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×