CamGus

Thailand,Indonesien och Malaysia 33 dagar sommaren 2016

24 inlägg i detta ämne

hej!

här planeras det i god tid ;)

sommaren 2016 tänkte jag ta med sonen(då 15)till följande ställen.

börjar med flyg Göteborg-Bangkok sen blir det följande:

Bangkok-Koh Lipe med Airasia islandtransfer

vi stannar 5 nätter på Koh Lipe o bara slappar,kanske tar nåt dyk.

sedan blir det vidare till Kuala Lumpur där vi stannar två nätter på nåt hyfsat lyxigt o centralt hotell.

Från KL flyger vi till Bali där sonen vill surfa,jag vill även ut till Gili öarna

och nån natt i Ubud.

totalt hade jag tänkt 10 dagar på Bali o Gili.

Efter Bali tar vi oss vidare till Koh Samui,där ska sonen träna thaiboxning en vecka minst så här stannar vi 14 dagar.kanske även ska försöka hinna med Koh Tao som vi inte hann förra gången.

slutligen blir det två nätter i Bangkok innan hemresa.

vad tycker ni,borde vi ta kortare eller längre tid nånstans?

är det för lite med 10 dagar bali o gili?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det hörs ut som ni har en bra plan :) Fördelen med att planera i god tid är att man kan hitta massor av saker man kan/vill se/hitta på osv så har man flera val väll framme på plats :)

Hoppas ni får en trevlig resa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut att bli väldigt många resdagar. Alltså förflyttning. Enligt mig på tok för många transporter, väntan, in- utcheckning, hållplatser, båtar, flygplatser, passkontroller osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som en fantastisk plan! Min chef är just nu i Bali efter ett bra tag på Gili.. Verkar som att hon längtar till Gili igen, så gillar ni surf och slappa dagar så ta många där....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta, ett djävla flackande, tänk om tänk rätt.

Koh Lipe - Juni - varför?

Satsa direkt på Bali för att senare se tiden an vart ni vill ta vägen.

Ex, Bali Gili Samui Bangkok mycket nog bara det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det låter underbart och Lipe går utmärkt under sommaren, bara man har koll på båttidtabellen och det har "Sierra". Vet att jag ofta tipsar om honom på reseguiden men han är bäst på info i den regionen, det han inte vet är inte värt att känna till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det värt i stort sett en hel vecka i resdagar när man ska vara borta i en månad? Ni hinner ju knappt se ställena ni vill uppleva pga allt resande och packande. Ta bort hälften av resmålen och njut av resterande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lite skilda åsikter om det var bra eller inte :)

blir nog så att vi istället kör följande

Flyg ner: Göteborg-Singapore

sen hemresan från Bangkok.

I Singapore passar vi på att se Universal studios och sen flyger vi Singapore-Bali

och där stannar vi så länge det känns kul.

lite stressad bara att det ska bli extremt dyrt att ta sig Bali-Koh Samui?

någon som har erfarenhet av att inte ha förbokat denna resa?

Jag antar att man måste flyga Bali-Kuala lumpur eller Bangkok och sedan flyg till surat thani?

kanske värt o boka biljett innan och ta en ombokningsbar?

så det blir inget Koh Lipe denna gången heller :( men känns som att det finns härliga paradis att hitta utanför Bali med..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter lite eftertanke och era kloka råd har vi bestämt oss för o ändra resrutt :)

håller med om att det blir ett jäkla flängande.

Det blir  vanlig tor Gbg-Bkk.

Flyger fortast möjligt(helst utan att ta en natt i bkk) Bangkok-Bali o stannar på Bali o Giliöarna så länge det känns kul,sedan tar vi flyget tillbaka från Bali till Bangkok och därifrån flyg till Surat thani o båten över till Samui.

alternativt flyg Bali-Kuala Lumpur o sedan därifrån till Surat Thani,lite beroende på flygpriser o vad vi känner för då.

vägen tillbaka till Bangkok blir det förmodligen nattåg Surat Thani-Bangkok

Någon som åkt tåg den sträckan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter lite eftertanke och era kloka råd har vi bestämt oss för o ändra resrutt :)

håller med om att det blir ett jäkla flängande.

Det blir  vanlig tor Gbg-Bkk.

Flyger fortast möjligt(helst utan att ta en natt i bkk) Bangkok-Bali o stannar på Bali o Giliöarna så länge det känns kul,sedan tar vi flyget tillbaka från Bali till Bangkok och därifrån flyg till Surat thani o båten över till Samui.

alternativt flyg Bali-Kuala Lumpur o sedan därifrån till Surat Thani,lite beroende på flygpriser o vad vi känner för då.

vägen tillbaka till Bangkok blir det förmodligen nattåg Surat Thani-Bangkok

Någon som åkt tåg den sträckan?

Vi tillbringar just nu vår andra sommar på Bali. Denna gång var vi 6 dagar på grannön Lombok och det var fantastiskt. Från Lombok och stranden sengiggi är det ca en timme till Giliöarna. Visst var Gili vackert men aldrig mer Travang. Bara fylla och knark. Bättre då att ta Gili Air eller Gili Meno. Däremot fann vi vår pärla ca 1och 30 min söder om Sengiggi på Lombok. Där ligger ett par paradisöar med Gili Nanggu som huvudö. Trots högsäsong var vi i princip ensamma där. Fantastisk snorkling och billigt. Flyg mellan Bali och Lombok tog 30 min och kostade ca 300 kr t.o.r med Garuda. Efter Bali, Lombok och sedan Bali igen avslutar vi med en vecka i Pattaya och Bangkok. Grym sommarresa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sådär nu är det bokat o klart! :)

åker Gbg-Bali 17 juni o hem Bangkok-Göteborg 19 juli.Priset blev endast 3800:-/person!

Någonstans i mitten åker vi bali-bkk o tar nån natt där innan vi åker vidare till Koh Samui.

så det blev lite färre ställen än planerat från början :)

känns bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni vet vilket datum ni ska ta tåget från Surat till Bangkok så kan ni ju boka den direkt ni kommer till Bangkok första gången. Dels för att försäkra er om plats, dels för att få det korrekta priset om ni köper den utan mellanhänder (resebyrå), alltså köp biljetterna på Hua Lamphong om det nu är värt omvägen dit vill säga.

Tågresan är en trevlig rutt och jag har åkt den vid ett par tillfällen, både natt och dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej!

jag tror vi kommer ta tåget Bangkok-surat thani också o då kan vi ju köpa en tur o returbiljett.

det är ju skönt att ha det klart utan mellanhänder.

tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite sent att kommentera, men jag hade nog valt føljande:

1. Flyg till Bali

2. Singapore

3. Någon ö på Malaysias Östkust (Tioman, Redang, Perhentians). Alla öarna har riktigt bra dykning.

Från alla de öarna går det relativt smidigt att ta sig till Kuala Lumpur, som har direktflyg från Subang till Samui med Firefly för 400kr eller ngt sånt. Är man på t ex Perhentian kan man också ta sig över gränsen till Thailand och ta tåg norr ut. Tar lite längre tid, men antaglige betydligt billigare.

4. Samui

5. Bangkok

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ skulle kunna vara

1. Flyg till KL

2. Ö på östkusten

3. Singapore

4. Bali

5. Samui via Phuket (Air Asia flyger Denpasar - Phuket direkt). Där kan ni välja att ta landtransport eller Bangkok Airways direkt till Samui. Direktflygen mellan Phuket och Samui brukar vara ganska ok i pris, trots att det är Bangkok Airways.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Flyg till KL

2. Ö på östkusten

3. Singapore

4. Bali

5. Samui via Phuket (Air Asia flyger Denpasar - Phuket direkt). Där kan ni välja att ta landtransport eller Bangkok Airways direkt till Samui. Direktflygen mellan Phuket och Samui brukar vara ganska ok i pris, trots att det är Bangkok Airways.

hej!

vi kommer ta tre första nätterna i Kuta för sonen vill surfa.

sen drar vi oss nog ut mot Giliöarna och eventuellt Lembongan.

efter det blir det någon natt i Ubud innan vi flyger till Bangkok för vidare resa till Koh Samui.

kommer nog köra ung halva tiden Bali o halva koh samui

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Flyg till KL

2. Ö på östkusten

3. Singapore

4. Bali

hej!

vi kommer ta tre första nätterna i Kuta för sonen vill surfa.

sen drar vi oss nog ut mot Giliöarna och eventuellt Lembongan.

efter det blir det någon natt i Ubud innan vi flyger till Bangkok för vidare resa till Koh Samui.

kommer nog köra ung halva tiden Bali o halva koh samui

Måste nog hålla med ehawk att det vore smart att flyga via Kuala Lumpur för att komma till Koh Samui. Flyg från Bali till KL och sedan vidare mot Koh Samui. Om ni inte ska ha några dagar i BKK innan ni ska till Koh Samui. Kan kanske stanna några dagar i KL?

https://booking.fireflyz.com.my/CalendarSelect.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vi har allt funderat på både Kuala Lumpur och Singapore som mellandestination,men vi hoppar det o kör en natt eller två i Bangkok istället.

det är nåt med den stan som vi bara älskar :)

längtar redan dit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara meddela att även vi bokat likadan resa för sommaren 2016. Vi flyger ut veckan efter men flyger hem samma dag. Flyger hem med kvällsflyget för att undvika att komma hem mitt i natten.

16 400:- för hela familjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu