Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Tima

i juni-juli...hur är det då?

Rekommendera Poster

Hej alla! Nu är det ju så att barnen inte längre får ledigt från skolan  :nauoch jag kan minnas våra treveckors viselser i Thailand med längtan och...ja, vi funderade på sommaren, helt enkelt! Har sett att det går ju att åka dit då med, men vi hörde med folk på kamala, (Phuket) att det blåser mycket då och att det ej går att bada...!? Hur ser det ut där egentligen på Phuket och den sidan samt tex på Koh Samui mfl ställen? :cool :cool 

Dela med er av egna väderupplevelser så kanske man kan bilda sig en uppfattning!!

Hälsn Fatima

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla! Nu är det ju så att barnen inte längre får ledigt från skolan  :nauoch jag kan minnas våra treveckors viselser i Thailand med längtan och...ja, vi funderade på sommaren, helt enkelt! Har sett att det går ju att åka dit då med, men vi hörde med folk på kamala, (Phuket) att det blåser mycket då och att det ej går att bada...!? Hur ser det ut där egentligen på Phuket och den sidan samt tex på Koh Samui mfl ställen? :cool :cool 

Dela med er av egna väderupplevelser så kanske man kan bilda sig en uppfattning!!

Hälsn Fatima

Har man tur kan det vara fint runt stränderna på Phuket i jun, jul. Men oftast blåser det för mycket, och är röd flagg. Mitt tips är Koh Samui den tiden på året. Större chans till fint väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Samui= en svensk sommar när den är som bäst. Skillnaden är att det är från 28 grader (på morgonen) till ca 32 - 34 grader dagtid.

Kortvariga regnskurar (ca 10-20 minuter) var tredje dag i snitt.

Ytterst sällan klarblå himmel utan i stället lite disig, höga molnslöjor - perfekt semesterväder.

Hitintills har det i alla fall varit lite lagom med turister, dock börja det bli allt fler varje år. Snart är det rena högsäsongen just sommartid - troligtvis beroende på det perfekta vädret.

Koh Samui - sommartid = lågvatten. Bäst stränder just den tiden (för havsbad) är i följande ordning: mitten och södra delen av Chaweng beach, Lamai beach, Chaweng Noi.

Andra stränder lider av lågvattnet, är dock minst sagt badbara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med de andra.

Vi har själva varit till Koh Samui, Koh Tao och Koh Phangan av samma anledning som ni, och för att det är det bästa i Thailand hittills, i mitt tycke  :)

Förutom just Phangan då som var sådär. Stränderna i nordöst har minst lågvatten där sommartid, och där var lugnare än hemma i Laholm... Gillar när det finns lite valmöjligheter.

Nu ska vi göra som ni gjort tidigare då, prova Kamala (och Khao Lak) i vår. Det är det vi har kvar som vi inte varit till och som vi vill se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vicky, vad kul att ni ska till Kamala...vårt favoritresmål de senaste tre åren! Älskar strandpromenaden med de exotiska små ställena. Man stannar på ett ställe och tar nåt att dricka och pendlar mellan dessa små ställen och upptäcker snart att "Oj, på vilket ställe satte jag mina skor"? Alla ligger ju direkt på stranden...och det är så skönt att gå utan skor i sanden. Blir lätt att man glömmer var man satt dem ???  :o  Var ska ni bo? Vi har bott på Sunwing Resort två ggr och ett guesthouse precis på stranden, ägd av en svensk.

Men som sagt, känner att man vill se lite annat av Thailand, och tackar jättemycket för era tips om de andra ställena!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vicky, vad kul att ni ska till Kamala...vårt favoritresmål de senaste tre åren! Älskar strandpromenaden med de exotiska små ställena. Man stannar på ett ställe och tar nåt att dricka och pendlar mellan dessa små ställen och upptäcker snart att "Oj, på vilket ställe satte jag mina skor"? Alla ligger ju direkt på stranden...och det är så skönt att gå utan skor i sanden. Blir lätt att man glömmer var man satt dem ???  :o  Var ska ni bo? Vi har bott på Sunwing Resort två ggr och ett guesthouse precis på stranden, ägd av en svensk.

Men som sagt, känner att man vill se lite annat av Thailand, och tackar jättemycket för era tips om de andra ställena!!

Är inte alla dessa strandställen borta nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vicky, vad kul att ni ska till Kamala...vårt favoritresmål de senaste tre åren! Älskar strandpromenaden med de exotiska små ställena. Man stannar på ett ställe och tar nåt att dricka och pendlar mellan dessa små ställen och upptäcker snart att "Oj, på vilket ställe satte jag mina skor"? Alla ligger ju direkt på stranden...och det är så skönt att gå utan skor i sanden. Blir lätt att man glömmer var man satt dem ???  :o  Var ska ni bo? Vi har bott på Sunwing Resort två ggr och ett guesthouse precis på stranden, ägd av en svensk.

Men som sagt, känner att man vill se lite annat av Thailand, och tackar jättemycket för era tips om de andra ställena!!

Det låter finfint det. Ska försöka hålla reda på dojjorna :D

Vi ska bo på Kamala Dreams vid stranden.

På Samui har vi bott på Lamai(i mitten så man har nära till allt) som vi tycker är en lagom stor "stad".

Om ni åker ditåt får ni inte missa snorklingen på Koh Tao. Finns flera vackra stränder där som är värda ett besök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett restaurangtips,Vicky...bort från stranden och uppåt mot den större huvudgatan ligger en restaurang, enkel och ser ut så där typisk thailändsk med kungabilder och grejer överallt. Den är riktigt billig och har suverän mat, den heter Popeye´s. Där brukade vi luncha för att sen på kvällen käka nere vid stranden och lugnet!

Åh snorkling är så kul...ska komma ihåg ditt tips när (inte OM...)vi kommer dit..hehe ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vicky...har läst på lite om solstolar och lunchställen på stranden....visste inte att det var så som det var. Så du kanske får glömma det jag skrev om skorna på stranden. Det finns tydligen inga små mys-ställen att gå till på stranden...fattar ingenting!

Jimmieboy, läs mitt inlägg till dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för restaurangtipset. Ska prova Popeye´s.

Ang. de små, mysiga ställena vid stranden så blir det säkert bra ändå. Vi har ju inte varit där tidigare, och har inget att jämföra med.

Att det inte finns solstolar på stranden ,i lagom mängd, är trist, men vi har två halvvuxna ungar med oss och har valt hotell med pool nära stranden lite med tanke på det. Hoppas att stolarna där räcker till. Kan va skönt att ha en solsäng att ligga på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×