Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Phille

Viktigt inför din Bangkokvistelse

Rekommendera Poster

Inte för att skrämmas men dessvärre verkar Tetsakit, dvs. den lokala "Polisen" (är inte poliser utan uniformerade personer som ser till att de lokala reglerna sköts) i det sista börjat stoppa turister för diverse kontroller.

1: Enligt lag skall man som turist alltid bära passen med sig när man vistas utanför hotellen. Eftersom detta är en värdehandling så har många ambassader gått ut med rekommendationen att ha en papperskopia alternativt ett foto på passet i mobilen. I vissa fall har inte heller kopia varit giltig, men det kanske man får gamla lite med. Om man inte visar upp ett giltigt pass så riskerar man böter på plats eller som i några fall få åka med till polisstationen. Detta är en helt sjuk utveckling och de absolut flesta aktioner verkar ske vid Sukhumvit/Asoke. Då vissa av Tetsakit gärna tar pengar under bordet har detta utvecklats till en scam som har till syfte att dryga ut plånboken. Dock är Tetsakit INTE poliser, vilket betyder att de inte har rätt att visitera er. Om detta sker skall ni under inga omständigheter skriva på några som helst papper utan omedelbart kontakta ambassaden.

2: Rökare! Tänk på att rökning endast är tillåten på utmärkta platser och att nedskräpning är strängt förbjudet. Även här har Tetsaktit hittat en chans att utöka inkomsten genom att ha "spejare" ute på gatan som letar efter rökande turister för att sedan hotas med bot men där det som oftast slutar med ett par hundra baht till Tetsakit istället och ingen rapport.

3: Du kan bli stoppad för ett urinprov och att de vill gå igenom dina kläder och väska. Säg alltid nej till muddringen då Tetsakit inte har lov att genomföra detta. Finns nämligen rapporter om att de "plötsligt" funnit små ihopknglade lappar med vitt pulver som de påstår är kokain. De säger då att för 5000 baht glömmer vi det hela....

Finns väldigt mycket att läsa på https://twitter.com/RichardBarrow kring detta de sista 24 timmarna.

Tipesen är iaf:

-ha en kopia på passet med er

-rök enbart där rökning är tillåten

-även om Bangkokbor röker och fimpar på gatan, tänk efter om du verkligen behöver den där ciggen och fimpa för guds skull inte på gatan eller i en brunn.

-skriv aldrig på papper

-Låt inte Tetsakit gå igenom dina väskor eller muddra dig

Tyvärr verkar inte det lönt att tillkalla en polis i närheten heller då dessa numera även är med på "scamen".

EDIT Det verkar som om att Immigration Police gått ut med att det skall räcka med kopia på passet. Motsäger polisen detta skall man hänvisa till Immigration Police. Dessutom är det bara Immigration Police som har rätt att kontrollera passen. Ge aldrig passen till någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så verkar Thailand ha utvecklats till ett skitland som inte är något att besöka.

Det man läser ovan, alla solstolar borta, skitiga stränder osv.

Undrar varför jag kom att tänka på Hemvändare när jag läste detta ..........

Och ramaskriet som uppstod här på forumet när bärplockarna råkade illa ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krav att ha på sig passet har väl alltid funnits? Ibland har det räckt med kopia, ibland inte. Vilken ambassad har gått ut med att det räcker med kopia?

Bötfälla personer som slänger fimpar har dom gjort länge, hoppas dom fortsätter med det och att det sprider sig till fler länder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om någon ambassad gått ut med att det räcker med kopia, men Bangkok Immigration Commander har sagt "Deputy Commander Voravat confirmed that foreign tourists and expats do not need to carry their passports with them at all times. He said that tourists can of course leave their passports locked in their hotel safe and enjoy their holiday in Thailand without worrying about the need to carry their original passport. Det är väl baserat på detta som sedan rekommendationen att det kan vara bra att ha en kopia med sig.

Håller med dig om att bötfällningen av nedskräpning/fimpar etc. är skitbra. Däremot tycker jag att det som beskrivs här http://www.gooo.se/YN och här http://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/447770/heading-for-a-police-statetillsammans med flertalet berättelser om mutor etc. inte är ok. Läste nyss även att den brittiske ambassadören skulle undersöka frågan närmare.

Kanske en bagatell för de flesta här men själv tycker jag ändå att det var ett relevant tips/varning för oss som kommer hänga i BKK kommande dagar/veckor.

Peace out!   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så verkar Thailand ha utvecklats till ett skitland som inte är något att besöka.

Det man läser ovan, alla solstolar borta, skitiga stränder osv.

Undrar varför jag kom att tänka på Hemvändare när jag läste detta ..........

Och ramaskriet som uppstod här på forumet när bärplockarna råkade illa ut.

Känner nog samma sak. Vi tillbringar långa perioder i Thailand. Men det Thailand jag älskade en gång i tiden, finns inte längre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en självklarhet att man vill kunna styrka sin identitet och även nationalitet, för mig är det en självklarhet.

Varför rekommendera en kopia på passet, det går väl lika bra att ha passet med sig. Hur klarar sig folk hemma att bära med sig körkort, kontokort, arbetsplats-ID, osv.?

Nu är jag inge rökare längre men att kasta fimpar på marken i BKK är något jag passat mig för. Det borde vara en självklarhet att inte kasta fimpar någonstans.

Ett bra tips kan vara att lägga in turistpolisens nummer i mobilen, 1155, fungerar i hela Thailand. Inga riktiga poliser men de har ändå respekt hos de vanliga poliserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa grabbar som utger sig för vara polis men som inte är det precis som TS skriver har härjat i flera i bkk. Har hängt på plattformen utanför MBk till och från och väntat in sina offer.

De har varit runt på sukhumvit i flera år också. De har hängt utanför Chuvit Park (nära soi 10).

De har tidigare bara attackerat turister som förvirrade ut eller som ut som de verkligen är helt nya i stan. Om så är fallet nu också vet jag inte, men jag skulle tro det av det lilla jag har hunnit läsa om detta.

Jag har under alla mina år aldrig blivit stoppad av dessa.

Däremot har jag fått göra pissprov på nattklubbar flera gånger. Ruskigt skönt att vara drogfri så man slipper extra strul med detta.

Hoppas denna trend slutat snart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att man skall vara källkritisk. För egen del var Barrows rapportering av Bangkok Shutdown ovärderlig förra året när jag och min familj var på plats. Visst mikrobloggar han extremt brett, ibland skevt och ofta helt utanför det som intresserar mig, men samtidigt är han en röst utanför det Thailändska mediaetablissemanget.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tar jag allt som Richard Barrow skriver med en jättes nypa salt.

Nu vet jag inte vad du har upptäckt hos honom som gör att du inte kan ta honom så seriöst men jag tycker att han beskriver en rättvis och bra bild av den riktiga Thailand. Du får gärna komma med dina invändningar som du har mot honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista nytt är att Storbritanniens ambassadör haft ett möte med turistministern angående dessa kontroller av turister. Ministern skall undersöka frågan eftersom det inte finns sanktionerat från regeringen kring dessa kontroller etc. Ni finner mer läsning på ambassadörens twitter https://twitter.com/KentBKK, den på forumet mytomspunne mr Barrows twitter https://twitter.com/RichardBarrow samt i denna artikel http://asiancorrespondent.com/128988/bangkok-shakedown-tourists-report-increased-harassment-by-police/.

Må väl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft problem i bkk under de gånger jag besökt staden, men när man läser låter det som vardagsmat, som att var och varannan turist blir blåst eller utsatt.

Har det blivit värre under senare år, eller vadå?

Å andra sidan varken röker eller skitar jag ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stone

Jag har aldrig haft problem i bkk under de gånger jag besökt staden, men när man läser låter det som vardagsmat, som att var och varannan turist blir blåst eller utsatt.

Har det blivit värre under senare år, eller vadå?

Å andra sidan varken röker eller skitar jag ner.

Har tydligen varit ett problem, i synnerhet runt Asok.

Nu har det kommit ut med ett meddelande om vilka rättigheter man har gentemot polisen.

http://www.richardbarrow.com/2014/12/know-your-rights-if-a-policeman-stops-you-in-bangkok/

Tydligen har någon högre upp tagit någon i örat.  :)

Vet inte vad som triggar poliserna att kolla folk, men personligen har jag aldrig råkat ut för något sånt.  :angel:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni sett Serien "Scam City" ?

Den serien tog av sig att åka runt i olika storstäder och bli lurade, Bangkok var nog den staden med "oskyldigaste" lurerier i den serien...

http://www.travelandescape.ca/2012/08/behind-the-scenes-in-bangkok-with-scam-city/

Ett litet klipp från episoden:

För övrigt kan hela episoden lastas ned sesong 1 episod 10

Men kallt man blir lurade över allt i världen, finns sånt folk över allt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni sett Serien "Scam City" ?

Den serien tog av sig att åka runt i olika storstäder och bli lurade, Bangkok var nog den staden med "oskyldigaste" lurerier i den serien...

http://www.travelandescape.ca/2012/08/behind-the-scenes-in-bangkok-with-scam-city/

Ett litet klipp från episoden:

För övrigt kan hela episoden lastas ned sesong 1 episod 10

Men kallt man blir lurade över allt i världen, finns sånt folk över allt :)

Jag har sett några avsnitt, bl.a. Bangkok häromdagen. Roliga program. Var lugnare där än i mitt favoresmål Rio.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni sett Serien "Scam City" ?

Den serien tog av sig att åka runt i olika storstäder och bli lurade, Bangkok var nog den staden med "oskyldigaste" lurerier i den serien...

http://www.travelandescape.ca/2012/08/behind-the-scenes-in-bangkok-with-scam-city/

Ett litet klipp från episoden:

För övrigt kan hela episoden lastas ned sesong 1 episod 10

Men kallt man blir lurade över allt i världen, finns sånt folk över allt :)

Jag har sett några avsnitt, bl.a. Bangkok häromdagen. Roliga program. Var lugnare där än i mitt favoresmål Rio.

Rio var galet ju! :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni sett Serien "Scam City" ?

Den serien tog av sig att åka runt i olika storstäder och bli lurade, Bangkok var nog den staden med "oskyldigaste" lurerier i den serien...

http://www.travelandescape.ca/2012/08/behind-the-scenes-in-bangkok-with-scam-city/

Ett litet klipp från episoden:

För övrigt kan hela episoden lastas ned sesong 1 episod 10

Men kallt man blir lurade över allt i världen, finns sånt folk över allt :)

Jag har sett några avsnitt, bl.a. Bangkok häromdagen. Roliga program. Var lugnare där än i mitt favoresmål Rio.

Rio var galet ju! :o

Det lustiga var att det var precis lika som det var 85, 87 och 90. Verkar funka fortfarande hehe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×