Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
jungfrun

Tappat lusten att åka till Phuket

Rekommendera Poster

Vi är på väg till Kata i Phuket i februari men efter allt jag hört , hur det är nu, med smutsiga stränder, inga solstolar så har jag ingen lust alls tt sitta där i två veckor. Vi åker med Vingresor och kan ännu ändra om vår resa gratis till annat ställe.

Funderar på om man borde ändra rutten till en vecka Ao Nang, andra veckan Phuket, eller rentav åka till Vietnam istället.

Mina föräldrar är på Kata just nu och de säger att dt är en besvikelse att inte kunna vara på stranden. De är äldre och fixar inte att ligga på marken utan solskydd.

Tips på vad man skulle kunna ändra resan till? Vill inte till Kanarieöarna iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Khao Lak, Chang, Samui eller Phangan.

Hoppas de inser vad de gör. Det handlar ju om mer än bara fina stränder. Diktaturen kommer skrämma bort många och intäkterna kommer minska. Ren idioti även om just en upprensning av stränderna i sak kan vara bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova Koh Phangan det är min absoluta favoritö,fina stränder runt hela ön som man kan upptäcka på egen hand och inte så mycket folk på stränderna.Ha en trevlig resa vart ni än åker. :l_sunny::Laie_44:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dit måste man åka först till Bangkok, sen till Samui, OM man har tur och får ett flyg samma dag, och sedan ännu båt va? såg att de hade ett hotell  Phanganburi resort, är det ett ok ställe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dit måste man åka först till Bangkok, sen till Samui, OM man har tur och får ett flyg samma dag, och sedan ännu båt va? såg att de hade ett hotell  Phanganburi resort, är det ett ok ställe?

Det går väl direktflyg till Samui från Phuket med Bangkokair.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samui och Koh Tao är ju toppen.

Annars kan ni kanske försöka boka hotell vid annan strand som har pool precis vid stranden så kan ni ju bada i havet så mycket ni vill ändå.

Då kanske ändå hotellet försöker hålla rent framför sitt eget tänker jag.

Koh Lanta hade inga rader med solstolar på stranden men där var ändå inte skitigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samui och Koh Tao är ju toppen.

Annars kan ni kanske försöka boka hotell vid annan strand som har pool precis vid stranden så kan ni ju bada i havet så mycket ni vill ändå.

Då kanske ändå hotellet försöker hålla rent framför sitt eget tänker jag.

Koh Lanta hade inga rader med solstolar på stranden men där var ändå inte skitigt.

Är det solstolar man behöver så är inte Koh Tao det bästa valet. För min del så älskar jag Koh Tao just för att stränderna är just stränder och inte en solstolsparkering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har valt bort Thailand i år efter 6 resor. Vi åker till Förenade Arab Emiraten i vinter. Uppskattar att där är användandet av parasoll och solstolar är något man kan välja själv. Sen är den kortare resvägen inte helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker bilda mej en egen uppfattning om hur jag tycker det är på Phuket denna vinter innan jag bestämmer mej för hur jag gör i framtiden. Medias rapportering ändras hela tiden så även militärens ageranden. Det ska bli spännande att komma dit och se med egna ögon hur det är där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Khao Lak, Koh Chang eller Södra Lanta?

Och på dessa ställen finns det solstolar?

Inte public kanske, men resorterna på stranden har det. I alla fall de flesta jag bott på.

Sedan beror det på säsong. Är man inte där mitt i peak rushen då brukar det hålla med att handla lite i baren för att få parkera på en annan resorts solsängar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Khao Lak, Koh Chang eller Södra Lanta?

Och på dessa ställen finns det solstolar?

Inte public kanske, men resorterna på stranden har det. I alla fall de flesta jag bott på.

Sedan beror det på säsong. Är man inte där mitt i peak rushen då brukar det hålla med att handla lite i baren för att få parkera på en annan resorts solsängar

Okej har aldrig varit på Lanta men på dem stränderna jag varit på Koh Chang eller Khao Lak har jag inte sett en enda solstol på stränderna. Vid strandkanten ja men inte i sanden som det var på Phuket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte åka till det riktiga Thailand ?  Jomtien har en bra strand med solstollar,

eller varför inte det norra Thailand? Nong Kai eller Udon Thani, Chiang Mai? Kanske inte så mycket sol och bad, men det genuina fina Thailand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte åka till det riktiga Thailand ?  Jomtien har en bra strand med solstollar,

eller varför inte det norra Thailand? Nong Kai eller Udon Thani, Chiang Mai? Kanske inte så mycket sol och bad, men det genuina fina Thailand

Håller med dig i stort. Men ta inte med Jomtien, eller pattis området som genuina Thailand.

Alla som vet något om Thailand, förstår att det blir helt fel. Pattis har den största prostitutionen i hela Thailand. ( finns även så klart mycket på vissa soier på sukhumvit road ). Därav att så många faranger, med bäst före datum trivs i pattis. Billigt uteliv med så kallade billiga barladies (horor)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där  ;) vi är ett medelålders latmask par som vill ta det lugnt och trivas på plats med bekvämligheter och en liten utfärd några gånger. vi behöver inte alltför mycket spänning och exotik. Det räcker med modernt snyggt hotell med fräscht poolområde , en snygg strand, lite solstolar och bra urval av restauranger på kvällen. Inge party och djungel, eller dykning på främmande haj o manetvatten, haha  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte åka till det riktiga Thailand ?  Jomtien har en bra strand med solstollar,

eller varför inte det norra Thailand? Nong Kai eller Udon Thani, Chiang Mai? Kanske inte så mycket sol och bad, men det genuina fina Thailand

Håller med dig i stort. Men ta inte med Jomtien, eller pattis området som genuina Thailand.

Alla som vet något om Thailand, förstår att det blir helt fel. Pattis har den största prostitutionen i hela Thailand. ( finns även så klart mycket på vissa soier på sukhumvit road ). Därav att så många faranger, med bäst före datum trivs i pattis. Billigt uteliv med så kallade billiga barladies (****)

Det finns stor prostitution i precis hela Thailand så det blir nog till att räkna bort alla ställen.

Är det dina självupplevda händelser som är orsak till dina hjärnspöken angående prostitution och bilden du målar upp av farangen i Pattaya är ett självporträtt.

Ps. Det är nog mest Pattisgubbar som kallar Pattaya för just Pattis ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte åka till det riktiga Thailand ?  Jomtien har en bra strand med solstollar,

eller varför inte det norra Thailand? Nong Kai eller Udon Thani, Chiang Mai? Kanske inte så mycket sol och bad, men det genuina fina Thailand

Håller med dig i stort. Men ta inte med Jomtien, eller pattis området som genuina Thailand.

Alla som vet något om Thailand, förstår att det blir helt fel. Pattis har den största prostitutionen i hela Thailand. ( finns även så klart mycket på vissa soier på sukhumvit road ). Därav att så många faranger, med bäst före datum trivs i pattis. Billigt uteliv med så kallade billiga barladies (****)

Som du kanske ser så skrev jag Jomtien och menade Jomtien, har inte ens tänkt tanken att rekommendera dom till Pattaya, men allt är inte lekstuga i Pattaya, det finns lite geniunt Thailand där också.

Ja det är skillnad på Jomtien och Pattaya, även om det ligger granngårds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart finns det genuina i Pattaya? Kom ihåg Pattaya på mitten av 70 talet, när man svängt av "motorvägen" och började närma sig havet via north Pattay rd kändes lukten av tran, grusväg fram till den s.k. Walking street, fanns några nybyggda hotell längsmed nuvarande beach road, fiskebåtar låg längsmed strandkanten, bland fiskebåtarna låg också en restaurang.

Walking street där fanns bland alla skräddare några restauranger, bland annat en tysk ingift med en ettrig thailändska + ett total barer där Marine och Simon var de största. Gick en liten krokig gränd mellan nuvarande Walking street till Second R.D. mitt på låg en liten bar där det var självbetjäning, du fick hämta det du behövde i en iskyl, satt en gammal gumma och hade stenkoll, bara till att betala när man lämnade stället - detta var det genuina Pattaya, nu helt borta..

På insidan av Second rd fanns det i princip bara natur + där och var en hydda.

Tog ca 25 minuter att gå från södra delen till den norra - från ende till ende.

Då var det en liten fiskeby som redan började få växtvärk, sedan har det bara fortsatt i accelererande tempo.

På den tiden gick det att hyra en fiskebåt över dagen för att göra turer Koh Phai, fint fiske och klarblått vatten - det var livet det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evert, mycket av det du beskriver finns fortfarande även om det har förändrats. Man måste våga sig bort från turistgatorna bara.

Det finns fiskelägen nu också men de ligger inte kvar på Pattaya Beach.

Det finns små gator och gränder, barer med självbetjäning, barer med ölpriser man bara kan drömma om men då måste man bort från Walking Street.

Det går fortfarande att hyra en båt över dagen och vattnet är fortfarande väldigt klarblått ute vid Koh Phai.

Växtvärken sitter i med råge och mycket av det gamla får ge plats åt det som turisterna tros vilja ha i parti och minut.

Själv är jag en rookie här med 4,5 år men det har förändrats massor under den tiden.

Jag åker runt mycket när jag är ledig och det finns så mycket av det genuina Thailand häromkring om man bara vill upptäcka det. Dock tror jag att det inte är den största anledningen till att man turistar i Jomtien/Pattaya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt Chryzaliz, allt finns men INTE i gamla Pattaya det är där allt är förändrat. Jag menar att det gamla rätta Pattaya är helt borta nu är det ett nytt och annorlunda. Vill man finna en fiskebåt som kör en långt ut i ingenstans hittar man den inte utanför Beach Road, du hittar heller ingen självservering i gamla Pattaya o.s.v.

Pattaya var en liten trivsam fiskehåla men hade full kontroll över, i dag är Pattaya en storstad på runt 100 000 invånare.

Och där nere där du bor och söderut fanns på 70 talet ingenting - helt öde strand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt Chryzaliz, allt finns men INTE i gamla Pattaya det är där allt är förändrat. Jag menar att det gamla rätta Pattaya är helt borta nu är det ett nytt och annorlunda. Vill man finna en fiskebåt som kör en långt ut i ingenstans hittar man den inte utanför Beach Road, du hittar heller ingen självservering i gamla Pattaya o.s.v.

Pattaya var en liten trivsam fiskehåla men hade full kontroll över, i dag är Pattaya en storstad på runt 100 000 invånare.

Och där nere där du bor och söderut fanns på 70 talet ingenting - helt öde strand.

Ca. 110.000 registrerade innvånare men väldigt många som arbetar här är skrivna i sina hemkommuner.

Mellan 200.000 och 300.000 är det troliga antalet och under den stundande peaken så räknar man med uppåt 500.000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×