Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Rille

Ensamt i Thailand

Rekommendera Poster

Har oftast ett leende på läpparna och gillar Thailändarna med deras glada bemötande

Hur vanligt är det tex bland Thailändarna runt Phuket att de kan lite engelska. Tänker på om man bor mer bland thailändare vilket jag gärna gjort. Vill ta del av lokalbefolkningen så att säga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju inte på något vis felfri eller drar till mig folk som flugor till skit :P

Tar gärna kontakt med allt från folk bor slummen till de som har det välställt. Man kan lära sig något av alla och framförallt uppleva olika erfarenheter

Det kommer att gå finfint i Thailand om du också är beredd på att vara ensam kortare eller längre perioder :)

Språket är inget problem. Thai/engelska dvs mix av enkla ord på thai och engelska funkar fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Trist att du från flera olika håll att bartjejer är lösningen. Finns ju hur många helt vanliga tjejer som helst att träffa om det är nu man vill göra. Du verkar ju dock inte vara den desperata typen.

2. Vad har du för intressen? Finns ju många intressegrupper även i Thailand. Spelar du tennis? schack? rider du? Samla på frimärken? Träna på gym? Kanske inte finns allt just i Phuket, men chansen är ju rätt stor. Rätt säker på att du kan hitta en sport/intressepartner.

3. Gå en kurs? Kan ju vara baserat på tidigare intresse eller att lära sig nått nytt. Foto, matlagning, dykning, paddla kanot, klättra.

4. Vill du gå ut och festa och träffa lite annat folk än bartejer så kanske du måste söka dig bort från Bangla Road och försöka hitta lite mer locals hangouts. I phuket town har det funnits en hel del bra vanliga barer thaiklubbar dr man kan festa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man inte lyckas hitta nån att snacka med i Thailand är en gåta för mig.

Vill man ha nån som kommer hem över natten eller stannar så länge du vill går väl att fixa på ett par minuter åxå.

Reser alltid iväg ensam, men blir inte ensam länge när jag kommer fram.

Märkligt att det kan vara så olika.

Har nog både med kön och ålder att göra  ;) Jag har många gånger önskat att jag vore man. Så jäkla enkelt...sätta sig i närmaste bar och hitta tio st att snacka och hänga med...Jo visst...en gåta för den som inte prövat...

På vilket sätt är det svårare för kvinnor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är det svårare för kvinnor?

Gå ut en kväll och kolla runt på restauranger, barer och musikställen. Hur många ensamma kvinnor ser du (inte thaitjejer)? Jämför sen med hur många ensamma män som sitter och hänger. Om man vill träffa någon ensamresande kvinna i mogen ålder så finns inga direkta mötesplatser. Dom går sällan ut ensamma. Om man har tur kan man träffa någon på stranden eller på hotellet. Jag bodde på samma hotell en gång där en ensamresande kvinna i min ålder också bodde. Det tog 3 veckor innan jag upptäckte henne, trots att stället bara hade 12 rum. Det säger en hel del. Många kvinnor är inte bekväma med att gå ut ensamma på kvällstid...tyvärr, så är det i samhället, inte bara i Thailand utan överallt. Dom går snabbt ut och äter och sen tillbaka till sitt rum om dom inte har något sällskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är det svårare för kvinnor?

Gå ut en kväll och kolla runt på restauranger, barer och musikställen. Hur många ensamma kvinnor ser du (inte thaitjejer)? Jämför sen med hur många ensamma män som sitter och hänger. Om man vill träffa någon ensamresande kvinna i mogen ålder så finns inga direkta mötesplatser. Dom går sällan ut ensamma. Om man har tur kan man träffa någon på stranden eller på hotellet. Jag bodde på samma hotell en gång där en ensamresande kvinna i min ålder också bodde. Det tog 3 veckor innan jag upptäckte henne, trots att stället bara hade 12 rum. Det säger en hel del. Många kvinnor är inte bekväma med att gå ut ensamma på kvällstid...tyvärr, så är det i samhället, inte bara i Thailand utan överallt. Dom går snabbt ut och äter och sen tillbaka till sitt rum om dom inte har något sällskap.

Ok förstår om det är ensamma kvinnor du vill träffa. Annars tror jag att det som kvinna generellt är ännu lättare att få kontakt om hon går ut ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog mycket enklare att vara ensam om man tillbringar tiden i t.ex. Jomtien/Pattaya.

Det finns massor att göra här och det finns många ställen där man kan träffa andra svenskar eller vilka man nu vill träffa på.

Dricka öl och umgås med damer klarar man sig alldeles utmärkt utan här.

Jag spenderar mycket tid ensam här då damen alltid jobbar när jag är ledig. Jag trivs alldeles utmärkt med att vara ensam på en tom strand med en god bok, åka på tur med motorcykeln och hitta nya ställen.

Sportfåne som jag är så blir det en del sådana aktiviteter, som åskådare alltså. T.ex. Fotboll, Motorsport, Rugby, Vindsurfing, Thaiboxning, t.o.m. hästpolo !

Det är mycket festivaler av alla de slag, i morgon startar den internationella fyrverkerifestivalen då hela Beach Road i Pattaya fylls med folk och massor av aktiviteter.

Så det är ganska enkelt att fördriva tiden när man är ensam här.

Hästpolo i Pattaya?! Det vill jag se, älskar nästan alla former av hästsport. Var och när kan man se hästpolo i Pattis?

Kolla in deras  hemsida så hittar du på spelschemat.

http://www.thai-polo-club.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är det svårare för kvinnor?

Gå ut en kväll och kolla runt på restauranger, barer och musikställen. Hur många ensamma kvinnor ser du (inte thaitjejer)? Jämför sen med hur många ensamma män som sitter och hänger. Om man vill träffa någon ensamresande kvinna i mogen ålder så finns inga direkta mötesplatser. Dom går sällan ut ensamma. Om man har tur kan man träffa någon på stranden eller på hotellet. Jag bodde på samma hotell en gång där en ensamresande kvinna i min ålder också bodde. Det tog 3 veckor innan jag upptäckte henne, trots att stället bara hade 12 rum. Det säger en hel del. Många kvinnor är inte bekväma med att gå ut ensamma på kvällstid...tyvärr, så är det i samhället, inte bara i Thailand utan överallt. Dom går snabbt ut och äter och sen tillbaka till sitt rum om dom inte har något sällskap.

Ok förstår om det är ensamma kvinnor du vill träffa. Annars tror jag att det som kvinna generellt är ännu lättare att få kontakt om hon går ut ensam.

Exakt! Kontakt med män utifrån ett visst syfte. Det är just såna trista erfarenheter när det gäller synen på ensamma kvinnor som gör att många kvinnor väljer att sitta hemma istället för att gå ut.

Fast detta är ju inte något som TS behöver bekymra sig över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev att du gillar motion, prova att köra en vecka på ett thaiboxningsgym.

Där kommer du möta en del folk som reser ensamma som gärna gör dig sällskap på middag, fika, strand mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chryzaliz:

Tack för info! De verkar spela 6-8 februari, då är jag i Pattaya. Är det inte alltför bökigt att ta sig dit så kommer jag att åka och kolla.

Det ligger en bit ut, ca. 25 km från centrala Pattaya så motorcykel eller bil är det som gäller.

Kolla in Google Map så ser du var det ligger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Thaiboxning gillar jag samt att jag sysslat lite med det här i Sverige förr. Lite sånt eller gymmande några dagar i veckan får man nog försöka göra.

På cykel eller moppe kan man väl utforska halvön bra länge också

Finns kanske nån typ av välgörenhet man kan hålla på med på Phuket också?

Evert. Det där med "vad jag skäms för" hängde jag inte riktigt med på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm är barnhemmen till för de som vill känna sig goda och gör ett par dar där som de sen kan skiva in i sin cv

tror barnen på barnhem behöver ha en trygghet samma personal varje dag

annars blir det som ett mänskligt zoo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm är barnhemmen till för de som vill känna sig goda och gör ett par dar där som de sen kan skiva in i sin cv

tror barnen på barnhem behöver ha en trygghet samma personal varje dag

annars blir det som ett mänskligt zoo

Kan nog tyvärr instämma i det som du skriver. Åtminstone vad det gäller barnhemmen i södra delarna av landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm är barnhemmen till för de som vill känna sig goda och gör ett par dar där som de sen kan skiva in i sin cv

tror barnen på barnhem behöver ha en trygghet samma personal varje dag

annars blir det som ett mänskligt zoo

Sure. Håller med att man får ju inte dyka om nån tro att man har hjälpt hela värdlen för sin CV. men TS frågade efter volontärjobb. Och han ska ju om jag minns rätt stanna flera månader. Och många söker volontärer. Han kanske kan fylla en lucka. De kanske behöver folk, kanske inte. Finns ju massor olika inriktningar och saker vad man kan göra eller hjäpa till med. Om man har rätt visum.

Det barnhem jag tänkte på vill att man stannar fyra månader. Kanske passar TS kanske inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag funderar på att ta en längre period i Thailand och visst skulle det vara bra att ha nått att göra på dagarna ,har funderat på volontär på barnhem eller liknande men backar ur då jag läste att det är väldigt populärt bland pedofiler att jobba på barnhem eller att starta ett barnhem

hm ett alternativ för de som funderar på att jobba som volontär kanske kan vara att vara volontär och jobba med gamla och sjuka men det kanske inte är lika intressant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Thaiboxning gillar jag samt att jag sysslat lite med det här i Sverige förr. Lite sånt eller gymmande några dagar i veckan får man nog försöka göra.

På cykel eller moppe kan man väl utforska halvön bra länge också

Finns kanske nån typ av välgörenhet man kan hålla på med på Phuket också?

Evert. Det där med "vad jag skäms för" hängde jag inte riktigt med på?

Hörrö Rille! Den beskrivning vi fått av dig, har du ju absolut inget att oroa dig för.  Kör på med ditt sociala, trevliga sätt så löser det sig!!

::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det löser sig nog så länge man lyckas träffa lite longstays som vill göra mer än bara dricka :)

Ang barnhem så är det nog som flera av er säger bäst att samma personer tar hand om dem över längre tid men det måste ju finnas en del annat kring barnhemmen att göra utöver just ta hand om barnen?

Om man ändå tex cyklar omkring eller liknande så kunde man ju samla in pengar samtidigt. Också ett sätt att träffa människor

Och jobba varje dag är ju inte tanken direkt utan även njuta av Thailand och vädret  :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man inte lyckas hitta nån att snacka med i Thailand är en gåta för mig.

Vill man ha nån som kommer hem över natten eller stannar så länge du vill går väl att fixa på ett par minuter åxå.

Reser alltid iväg ensam, men blir inte ensam länge när jag kommer fram.

Märkligt att det kan vara så olika.

Har nog både med kön och ålder att göra  ;) Jag har många gånger önskat att jag vore man. Så jäkla enkelt...sätta sig i närmaste bar och hitta tio st att snacka och hänga med...Jo visst...en gåta för den som inte prövat...

Varit hem till familjer åxå och även om jag inte snackar mycket thai och mama inte snackar engelska så tar vi hjälp av en tolk eller bara sitter och pysslar lite tillsammans framför TVn, kanske med ungarna åxå.. Då får jag vara Engelska lärare ibland, Åt ungarna då. Mama och papa är inte så intresserade av det.

Sen är det ju alltid roligt att sitta vid ett stenbord eller på en bar och höra lite om vart andra varit och planerar att åka - oavsett kön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sen uppdatering

Blev som sagt en månad i Florida. Trivdes som alltid väldigt bra  :)

Köpte lite gamla amerikanare som jag skeppade hem som förhoppningsvis kommer betala för resan.

Kostar en rejäl slant att vara där trots billigt boende och leverne.

Blev en kombo mellan semester och jobb med att hitta och greja bilar. Hjälpte även några bekanta lite några enstaka dagar.

Även om jag inte umgicks med så många där borta så blev det ändå ett bra socialt liv. Träffade massor med folk när man åkte runt och kollade bilar mm. En del riktigt udda  :laugh:

Lärt känna en del nytt folk också

Gillar verkligen hur sociala folk är där. 9 gånger av 10 i tex mataffären så pratar men med folk. Likaså på stan eller vart man än är.

Bodde först en vecka på hostel vilket inte alls var som hostel brukar vara. Inget folk som reste runt utan här bodde folk som jobbade som säsong eller tillfälligt. Vissa hade bott där i månader och till och med år.

Hade sen turen att träffa en trevlig äldre herre som är svensk. Han hade just köpt ett 170kvm Penthouse på stranden som jag fick hyra väldigt billigt. Så vips så satt man i en lyxlägenhet för samma pengar som hostel. Knäppt  :P

Får hoppas att dollarn går ner så man kan göra liknande resa nästa vinter plus Cuba mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sen uppdatering

Blev som sagt en månad i Florida. Trivdes som alltid väldigt bra  :)

Köpte lite gamla amerikanare som jag skeppade hem som förhoppningsvis kommer betala för resan.

Kostar en rejäl slant att vara där trots billigt boende och leverne.

Blev en kombo mellan semester och jobb med att hitta och greja bilar. Hjälpte även några bekanta lite några enstaka dagar.

Även om jag inte umgicks med så många där borta så blev det ändå ett bra socialt liv. Träffade massor med folk när man åkte runt och kollade bilar mm. En del riktigt udda  :laugh:

Lärt känna en del nytt folk också

Gillar verkligen hur sociala folk är där. 9 gånger av 10 i tex mataffären så pratar men med folk. Likaså på stan eller vart man än är.

Bodde först en vecka på hostel vilket inte alls var som hostel brukar vara. Inget folk som reste runt utan här bodde folk som jobbade som säsong eller tillfälligt. Vissa hade bott där i månader och till och med år.

Hade sen turen att träffa en trevlig äldre herre som är svensk. Han hade just köpt ett 170kvm Penthouse på stranden som jag fick hyra väldigt billigt. Så vips så satt man i en lyxlägenhet för samma pengar som hostel. Knäppt  :P

Får hoppas att dollarn går ner så man kan göra liknande resa nästa vinter plus Cuba mm

Nyfiken fråga, vad köpte du för jänkare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sen uppdatering

Blev som sagt en månad i Florida. Trivdes som alltid väldigt bra  :)

Köpte lite gamla amerikanare som jag skeppade hem som förhoppningsvis kommer betala för resan.

Kostar en rejäl slant att vara där trots billigt boende och leverne.

Blev en kombo mellan semester och jobb med att hitta och greja bilar. Hjälpte även några bekanta lite några enstaka dagar.

Även om jag inte umgicks med så många där borta så blev det ändå ett bra socialt liv. Träffade massor med folk när man åkte runt och kollade bilar mm. En del riktigt udda  :laugh:

Lärt känna en del nytt folk också

Gillar verkligen hur sociala folk är där. 9 gånger av 10 i tex mataffären så pratar men med folk. Likaså på stan eller vart man än är.

Bodde först en vecka på hostel vilket inte alls var som hostel brukar vara. Inget folk som reste runt utan här bodde folk som jobbade som säsong eller tillfälligt. Vissa hade bott där i månader och till och med år.

Hade sen turen att träffa en trevlig äldre herre som är svensk. Han hade just köpt ett 170kvm Penthouse på stranden som jag fick hyra väldigt billigt. Så vips så satt man i en lyxlägenhet för samma pengar som hostel. Knäppt  :P

Får hoppas att dollarn går ner så man kan göra liknande resa nästa vinter plus Cuba mm

Nyfiken fråga, vad köpte du för jänkare?

Det blev en 1965 Chrylser Newport

En 1971 Ford F250 Camper Special

En 1966 Dodge Charger. Blir nog att behålla denna då den är ovanlig. Pickisen är också cool men ja kan inte spara på allt  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sen uppdatering

Blev som sagt en månad i Florida. Trivdes som alltid väldigt bra  :)

Köpte lite gamla amerikanare som jag skeppade hem som förhoppningsvis kommer betala för resan.

Kostar en rejäl slant att vara där trots billigt boende och leverne.

Blev en kombo mellan semester och jobb med att hitta och greja bilar. Hjälpte även några bekanta lite några enstaka dagar.

Även om jag inte umgicks med så många där borta så blev det ändå ett bra socialt liv. Träffade massor med folk när man åkte runt och kollade bilar mm. En del riktigt udda  :laugh:

Lärt känna en del nytt folk också

Gillar verkligen hur sociala folk är där. 9 gånger av 10 i tex mataffären så pratar men med folk. Likaså på stan eller vart man än är.

Bodde först en vecka på hostel vilket inte alls var som hostel brukar vara. Inget folk som reste runt utan här bodde folk som jobbade som säsong eller tillfälligt. Vissa hade bott där i månader och till och med år.

Hade sen turen att träffa en trevlig äldre herre som är svensk. Han hade just köpt ett 170kvm Penthouse på stranden som jag fick hyra väldigt billigt. Så vips så satt man i en lyxlägenhet för samma pengar som hostel. Knäppt  :P

Får hoppas att dollarn går ner så man kan göra liknande resa nästa vinter plus Cuba mm

Nyfiken fråga, vad köpte du för jänkare?

Det blev en 1965 Chrylser Newport

En 1971 Ford F250 Camper Special

En 1966 Dodge Charger. Blir nog att behålla denna då den är ovanlig. Pickisen är också cool men ja kan inte spara på allt  :D

Chargern låter ju rolig. Motor? Skick?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×