Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
JJ66

Visumfråga 85 dagar + en utflykt

Rekommendera Poster

Hej, jag skulle behöva er hjälp och rutin med att förstå visumreglerna som jag inte riktigt greppar. Jag o familjen åker till Lanta i vinter och lämnar swe 4/1 2015 och reser hem 30/3. Det blir totalt 85 dagar i Thailand. Vi kommer att stanna på Lanta eftersom vår dotter ska gå i skolan där. Men vi skulle vilja ha möjligheten att göra en avstickare till exempelvis Malaysia t/r några dagar under vår resa. Vad behöver vi för visum för detta?

Försvårar avstickaren till annat land det hela?

Tacksam för era tips,råd och varianter, måste fixa visumet snart känns det som... ???

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett Double Entry(60+60). De kan begära att ni skall ha ut- och inresan till Malaysia bokad i förväg.

Kör ni med Single Entry(60), så får ni åka ut senast dag 60 och komma tillbaka från Malaysia tidigast dag 71 om ni åker landvägen.

Om ni flyger så måste ni vara tillbaka tidigast dag 56.

Ni får 15 nya dagar landvägen och 30 dagar med flyg.

DE är klart bäst, då kan ni åka ut när som helst mellan dag 25 0ch dag 60 och få 60 nya dagar när ni kommer tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era snabba svar!

Nu är vi ju inte alls säkra på att vi kommer göra en avstickare, och isf till just Malaysia. Därför blir det ju svårt att visa några ut- och inresehandlingar...

Jag tänkte mest att det vore ju bra att ha möjligheten att kunna besöka något grannland under dessa 3 månader. Men vi får väl chansa med Double Entry och hoppas att de inte begär att få se resehandlingar till annat land.

Så om man väljer Single Entry är det omöjligt att kunna göra en avstickare och sedan återvända?     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dubbelt turistvisa och när jag sökte det så hade jag en biljett för 6 månader och sen skrev jag bara en lapp där jag sa att jag kommer på plats förlänga två ggr och att jag sen ska bila över till Laos och då stämpla in det andra turistvisa Inga problem Hon sa att det duger med det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du kan söka 60 dgr (30+30) singel entry, innan du åker och förlänger sen med 30 dgr på Immigration i Krabi.

single entry är 60 + 30 dagar

60 dagar får man direkt vid ankomst som man sen kan förlänga med 30 så de blir 90 dagar totalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok..så egentligen skulle ett single entry räcka för våra 85 dagar, om vi bara kunde bestämma oss för att INTE lämna landet under hela resan. Vill vi däremot ha möjligheten att t ex besöka Malaysia så är det double entry som gäller. Rätt uppfattat va?

Men vid single entry måste hela familjen besöka Krabi efter 60 dagar om jag förstod rätt när jag läste annan tråd? Detta för att få förlängning med 30 dagar alltså. Hette det "Immigrations" eller liknande? Är det en polisstation typ eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du åker till Malaysia så du kommer tillbaka till Thailand tidigast dag 70 så räcker det med single entry..

Det kräver dock att du gör en förlängning på immigration i krabi innan dag 60 eller att du åker till malaysia innan dag 60 och stannar där minst 10 dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan förlänga på Immigration när som helst innan det gått 60 dgr. Immigration-kontoret ligger mot hamnen i Krabitown. Ni kommer säkert att ha ärenden dit under er vistelse

Trevlig resa, vi kanske ses på Lanta :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att förlängningen på Immigration har tidigare kostat 1900 bht + 200 bht för foto och passkopia. De tar foto på dig och kopierar när du är på plats.

Det jag beskrivit ang visumreglerna är det som jag vet gällde innan militärkuppen. Förändringar är gjorda, men jag har inte lyckats läsa mig till att det ska vara annorlunda just nu.

Jag vet att man numera kan få 30+30 vid ankomst till Thailand, men har inte testat det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får inte 30+30 vid ankomsten, men får söka förlängningen med 30 på immigration och det kostar 1900 bath. Träffade nyss på några som gjort det, så det bör fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får inte 30+30 vid ankomsten, men får söka förlängningen med 30 på immigration och det kostar 1900 bath. Träffade nyss på några som gjort det, så det bör fungera.

Så är det nog, tack Hille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×