Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Hannybun

Ao nang över nyår?!

Rekommendera Poster

Hej! Jag och min sambo drar till ao nang över nyår, är det något speciellt som hände då? Vårat hotell anordnar ingen nyårsfest.

Vi drar vidare till lanta sedan, vilka utflykter bör man göra och är det "moppevänligt " där?

Mvh Hanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag och min sambo drar till ao nang över nyår, är det något speciellt som hände då? Vårat hotell anordnar ingen nyårsfest.

Vi drar vidare till lanta sedan, vilka utflykter bör man göra och är det "moppevänligt " där?

Mvh Hanna

Lanta är moppe vänligt, ett tips är att ta er söderut på ön och utforska dom lite mindre stränderna. Ett annat utflyktsmål som alltid återkommer på våra besök på lanta och så även i vinter är snorkeltur till Koh Rok..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag och min sambo drar till ao nang över nyår, är det något speciellt som hände då? Vårat hotell anordnar ingen nyårsfest.

Vi drar vidare till lanta sedan, vilka utflykter bör man göra och är det "moppevänligt " där?

Mvh Hanna

Lanta är moppe vänligt, ett tips är att ta er söderut på ön och utforska dom lite mindre stränderna. Ett annat utflyktsmål som alltid återkommer på våra besök på lanta och så även i vinter är snorkeltur till Koh Rok..

Väldigt lite trafik men cementbilarna brukar inte direkt vara lätta på gasen så ta det lugnt å ha gärna ögon i nacken ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde denna resan 2009. Sjukt rolig resa bland de bästa jag gjort. Från Ao nang borde ni åka på utflykter då stranden i ao nang inte är tipp topp. Visst duger den men det finns så mycket vackrare stränder i Thailand. Åk till Poda, railay osv. Ta massage vid ao nangs strand massörer. Från koh Lanta är det bara åka moppe och utforska. Och som någon redan sagt Koh Rock for fuck sake!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi firade nyår i Ao Nang 2009 tror jag det var och det som utmärkte sig att det ar nyår var att många butiker stängdes sent på kvällen och butiksägarna dukade  upp middag med familj ute på trottoarerna ( hur mysigtt som helst) själva satt vi på stranden och såg fyrverkerier som syntes från phuket och phi phi. På stranden där vi satt nedanför affärsgatan släpptes det iväg hundrtals rislyktor upp i luften och det var så himla fint. Bättre nyår kunde vi inte få. Det finns ju en anledning till att iallafall vi åker iväg denna tid och det är ju att slippa allt ståohej kring just jul/nyår så att det inte blir firande som hemma passar oss perfekt. Njut istället an lugnet och sök inte upp firande för att få det som hemma är mitt råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ao nang har jag besökt ett flertal gånger och älskar alla öar. Men är rookie var gällande lanta, men ska definitivt hyra moppe

Så vi kan besöka lite stränder runt om lanta, vi bor på norra delen av long beach, finns det några bra restauranger i närheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ao nang har jag besökt ett flertal gånger och älskar alla öar. Men är rookie var gällande lanta, men ska definitivt hyra moppe

Så vi kan besöka lite stränder runt om lanta, vi bor på norra delen av long beach, finns det några bra restauranger i närheten?

I saladan bör ni testa Black Pearl. Vad gäller utflykter så får ni inte missa Emerald Cave. :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ao nang har jag besökt ett flertal gånger och älskar alla öar. Men är rookie var gällande lanta, men ska definitivt hyra moppe

Så vi kan besöka lite stränder runt om lanta, vi bor på norra delen av long beach, finns det några bra restauranger i närheten?

Jag håller alltid till på norra delen av long beach. Där kan jag rekommendera thai cat, somewhere else

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ao nang har jag besökt ett flertal gånger och älskar alla öar. Men är rookie var gällande lanta, men ska definitivt hyra moppe

Så vi kan besöka lite stränder runt om lanta, vi bor på norra delen av long beach, finns det några bra restauranger i närheten?

Jag håller alltid till på norra delen av long beach. Där kan jag rekommendera thai cat, somewhere else

Suza hut är inte dumt på norra Long Beach heller, finns en uppsjö bra restauranger på Lanta enlig mig både längs stränderna, utmed vägen och inne i  Saladan. Kolla denna tråd.

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=23819.0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt!!

Vi åker charter, har första veckan i ao nang å sista på lanta. Hur ofta går färjorna? Vårat flyg går vid 11.30 hem till Kastrup och färjorna tar väl allt som allt två timmar? Vore tråkigt om vi sista natten blir tvungna att bo på hotell i krabi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt!!

Vi åker charter, har första veckan i ao nang å sista på lanta. Hur ofta går färjorna? Vårat flyg går vid 11.30 hem till Kastrup och färjorna tar väl allt som allt två timmar? Vore tråkigt om vi sista natten blir tvungna att bo på hotell i krabi.

Var inte ledsen om ni måste bo en natt i Krabi - vi gillar stan och bor alltid minst två nätter där på varje resa. Missa inte den stora matmarknaden på kvällstid nere vid Chaofa Pier.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt!!

Vi åker charter, har första veckan i ao nang å sista på lanta. Hur ofta går färjorna? Vårat flyg går vid 11.30 hem till Kastrup och färjorna tar väl allt som allt två timmar? Vore tråkigt om vi sista natten blir tvungna att bo på hotell i krabi.

Enklast är ju att boka en taxi hela vägen från resorten till flygplatsen. Tar ungefär 2.5 timma lite beroende på hur det klaffar med bilfärjor och trafik.

Kostar cirka 2500B beroende på var på Lanta ni bor.

Personfärjan funkar inte, den lämnar Lanta 08.30 och är i Krabi 10.30, sedan har ni en stund i taxi från piren.

Vill ni helgardera er så åker ni en dag tidigare och bor i Krabi en natt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har all transfer redan bokad med Fritidsresor, men dem har inte informerat oss om vi ev. Måste övernatta i krabi! Vet bara att vi har två färjor vi ska åka med!

Ja men då så! De 2 färjorna är bilfärjor.

Då blir ni sannolikt upphämtade på morgonen samma dag.

Trevlig resa! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilfärjorna mellan de två öarna Lanta Noi och Lanta Yai går hela tiden mellan kl 06.00 och 22.00

Du kommer att hinna åka på morgonen från Lanta. Se bara till att ni åker tidigt på morgonen ifall det är bilköer.

Det är väldigt enkelt med bilfärjorna. Bilen du åker i ställer sig i färjekön och kör upp på bilfärjan i turordning. När bilfärjan är full så startar den och åker över sundet. Mitt på sundet ungefär möter den färjan från andra sidan som snabbt lastar av när den kommer i land och nästa gäng bilar kör på.

Du kan sitta kvar i bilen hela tiden om du vill. Hur lång tid det tar att åka med bilfärjorna beror på hur många bilar som står i kö.

Nu byggs det en bro mellan de båda öarna, men den hinner nog inte bli färdig denna säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Var på Koh Lanta 3 veckor förra vintern med Fritidsresor. Vårat flyg gick från Krabi kl. 09.00 tror jag och vi åkte från Lanta samma morgon, dock väldigt tidigt. Blev upplockade på hotellet vid 04.30 tiden tror jag att det var. Det gick bra men visst var det tidigt. Vi gillade Klong Nin på Lanta, en väldigt fin strand. Var ska ni bo? Vilket hotell? Vi bodde två veckor på ett hotell som hette Ananda Lanta Resort (var inget vidare hotell) men det funkade eftersom vi gjorde utflykter på egen hand och var borta ett par nätter då och då. Vi besökte bla Kho Mook, Koh Ngai och Koh Kradan. Sista veckan var vi helt och hållet på Lanta och bodde på Blue Village där. Visserligen fint hotell men lite väl stort, inte så mycket thaikänsla över det. Båda hotellen på Lanta låg vid Klong Dao beach. Missa inte Papas och Black Pearl inne i Saladan. Vädigt god mat på båda ställena. Papas är ett svenskt pensionärspar som driver. Missa inte deras räkförrätt!! Väldigt trevliga och lättsamma och vi pratade en hel del med dem. Mycket svenskar dock men det gjorde inte oss något. På Black Pearl åt vi Hot Pan flera gånger till bra pris och väldigt gott!

Hoppas Ni får en fin resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Var på Koh Lanta 3 veckor förra vintern med Fritidsresor. Vårat flyg gick från Krabi kl. 09.00 tror jag och vi åkte från Lanta samma morgon, dock väldigt tidigt. Blev upplockade på hotellet vid 04.30 tiden tror jag att det var. Det gick bra men visst var det tidigt. Vi gillade Klong Nin på Lanta, en väldigt fin strand. Var ska ni bo? Vilket hotell? Vi bodde två veckor på ett hotell som hette Ananda Lanta Resort (var inget vidare hotell) men det funkade eftersom vi gjorde utflykter på egen hand och var borta ett par nätter då och då. Vi besökte bla Kho Mook, Koh Ngai och Koh Kradan. Sista veckan var vi helt och hållet på Lanta och bodde på Blue Village där. Visserligen fint hotell men lite väl stort, inte så mycket thaikänsla över det. Båda hotellen på Lanta låg vid Klong Dao beach. Missa inte Papas och Black Pearl inne i Saladan. Vädigt god mat på båda ställena. Papas är ett svenskt pensionärspar som driver. Missa inte deras räkförrätt!! Väldigt trevliga och lättsamma och vi pratade en hel del med dem. Mycket svenskar dock men det gjorde inte oss något. På Black Pearl åt vi Hot Pan flera gånger till bra pris och väldigt gott!

Hoppas Ni får en fin resa!

Vi ska bo på lanta resort som ligger på den norra delen av long beach. Vilka utflykter kan ni rekommendera? Gillar snorkling :cool

Har det blivit dyrt? Såg att en utflykt kunde kosta över 2000 baht för en person.

Tack för tipsen, vi längtar så! Å skönt att vi kan åka från hotellet samma dag  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gillar snorkling så är ett tips att ta en tur med "4 islands" - finns nog många olika arrangörer att välja på. Som någon skrev tidigare - missa inte emerald cave, det är en upplevelse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utflykterna har kostat 1200-1300 bht för vuxna och halva priset för barn i flera år. Skulle de ha chockhöjt nu, eller är det charterbolagens utflyktspris?

Om det är charterbolagets utflyktspris så kan du gå in till närmaste resebyrå "vid huvudvägen" eller inne i Saldan och boka en utflykt så blir det mycket billigare än om man bokar med charterbolagen.

Det är väldigt enkelt också, de hämtar vid ditt hotell. Stå bara utanför med biljetten i handen så kommer en bil med flak och hämtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Jag kan tyvärr inte hålla med om att Emerald Cave är så fantastiskt. När vi var där så var det flera hundra asiater (inget fel på det) där samtidigt som oss. När man väl skulle simma in i grottan var det sådant oväsen för alla asiater sjöng samma sång högt och om och om igen medan de höll i repet man skulle hålla för att ta sig in i grottan. Vi försökte att stämma upp i "Du gamla du fria" men blev kraftigt överröstande. Det var ett öronbedövande ljud. När vi väl kom in i grottan var det knappt att vi fick ståplats. Vi bestämde oss ganska snart för att ta oss ut igen men innan vi lyckades blev vi överfallna av asiaterna. Vi var två familjer som hade med varsin 6-åring med sig. Flickorna är väldigt ljusa i hyn och blonda. De ville fota flickorna, höll upp dem och var helt galna. Så ja det är mitt minne av Emerald Cave. Vi var där på en privat utflykt från Koh Mook och Charlies beach resort. När vi väl hade kommit ut igen låg det väl ett trettiotal longtail båtar och ett 15-tal stora båtar där. Ja, nog var det en turistfälla men nu har man varit där i alla fall. Tror inte jag kommer att komma dit igen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×