Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Leijona

Ni som stannar länge eller bor i Thailand?

Rekommendera Poster

Vet inte om ämnet ligger i rätt forumdel men bara o flytta isåfall.

Tänkte på er som stannar månader eller bor i Thailand. Är det hårt jobbande i Sverige med snålt liv o extremt sparande eller jobbar ni i Thailand? Ni som bor där, hur fungerar det med jobb och boende?

Har hört att lönerna är riktigt låga och att man jobbar 7 dagar i veckan för att bara kunna överleva. Vill gärna höra mer hur ni lever och hur ni har råd med dessa långresor :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många av oss är nog pensionister som har tiden och pensionen och besparingar som gör att vi kan vara längre tider. Har man dessutom investerat i ett eget boende som man kan hyra ut när vi själva inte är där så ger det ju lite pengar att leva för på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju olika svar för alla...

Själv sparar jag väldigt mycket varje månad vilket jag alltid har gjort... Har en billig hyra så inga dyra räkningar..

Hur får man arbetsgivarna o ge ledigt månader i stöten varje år?

Fårstör att om man är pensionär, skulle nog själv åka över vintrarna till Thailand. Pensionen lär räcka längre där än i sverige :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får man arbetsgivarna o ge ledigt månader i stöten varje år?

En stor fördel är ju naturligtvis att ha ett säsongsbetonat arbete där det mesta är stiltje under vinterhalvåret.

Att vara sin egen och köra som F-skattare inom entreprenad, åkeri, bygg- o anläggning, mm. är en lösning. Då kan man jobba arslet av sig under sommarhalvåret och sedan softa i Thailand under den mörka årstiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många turister drömmer om att bo i Thailand. Man glömmer dock bort att det blir en vardag även i Thailand.

Man måste ha försörjning och anpassa sig till ett vardagsliv. Att leva som under turistveckorna finns inte på kartan förutom när man far iväg lite på semester.

Är man inte pensionär eller sitter på en massa stålar så måste man knega för stålarna. De flesta yrken är inte tillåtna för utlänningar så det är inte helt enkelt. Har man någon specialkompetens så ökar ju möjligheten annars så är det till att starta något eget.

Är man inte entreprenör hemma så skall man ju inte tro att det är en dans på rosor att bli det i Thailand, konkurrensen är benhård och det gäller att göra något som ingen annan gör.

Jobba mot t.ex. Sverige via internet/telefon är ett annat alternativ. Finns en del callcenter i Thailand inom försäljning, rådgivning mm.

Ett tips är att dra ner på sin levnadsstandard hemma och minska utgifterna. Spara stenhårt under ett år, jobba extra om det går. Ta sedan ut all semester du försakat och all den övertid du stretat ihop tillsammans med några månader tjänstledigt så har du möjlighet att testa på att stanna en längre tid i Thailand.

Välj gärna att åka ner efter sommaren så får du känna på lågsäsong, regnsäsong och avsluta med högsäsong.

Räkna inte heller med att kunna bosätta dig på någon av dina semesterparadis. Möjligheten att få tag i ett jobb får styra i första hand.

Det finns inga generella lösningar, kanske med undantag av pensionärerna, de har ju både tid och inkomst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju olika svar för alla...

Själv sparar jag väldigt mycket varje månad vilket jag alltid har gjort... Har en billig hyra så inga dyra räkningar..

Hur får man arbetsgivarna o ge ledigt månader i stöten varje år?

Fårstör att om man är pensionär, skulle nog själv åka över vintrarna till Thailand. Pensionen lär räcka längre där än i sverige :)

Har aldrig varit några problem för mej att få ledigt 3 månader iaf... Men jag tar aldrig ledigt under semesterperioden så det underlättar ju för dom...

När jag var borta ett år var jag studieledig och det kan dom inte neka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte ledigt så lösningen blev att säga upp sig. Jobbar istället med tillfälliga vikariat sommar och höst. Hankar mej fram på det sättet.

Ja så kan man ju med göra... Varför inte plugga nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte ledigt så lösningen blev att säga upp sig. Jobbar istället med tillfälliga vikariat sommar och höst. Hankar mej fram på det sättet.

Ja så kan man ju med göra... Varför inte plugga nåt?

Hade tänkt läsa thai men har gett upp. Vill vara ledig. Sen får man väl inte plugga med OA visum antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte ledigt så lösningen blev att säga upp sig. Jobbar istället med tillfälliga vikariat sommar och höst. Hankar mej fram på det sättet.

Ja så kan man ju med göra... Varför inte plugga nåt?

Hade tänkt läsa thai men har gett upp. Vill vara ledig. Sen får man väl inte plugga med OA visum antar jag.

Nej men risken att du skulle åka fast på det är la minimal.. Men å andra sidan skulle du ju då kunna fixa ED visa istället..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stort problem kan bli att en längre tid gå helt sysslolös. Är man van vid arbete t.o.m mycket arbete blir det ett väsensskilt sätt att leva. Några månader går väl ann, men sedan?

Tyvärr är det många som hemfallit sig åt sprit/ölkonsumtion.

Visst man kan åka runt och upptäcka Thailand men efter en tid blir man ändå ganska blasé, dessutom tråkigt att göra allt helt ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stort problem kan bli att en längre tid gå helt sysslolös. Är man van vid arbete t.o.m mycket arbete blir det ett väsensskilt sätt att leva. Några månader går väl ann, men sedan?

Tyvärr är det många som hemfallit sig åt sprit/ölkonsumtion.

Visst man kan åka runt och upptäcka Thailand men efter en tid blir man ändå ganska blasé, dessutom tråkigt att göra allt helt ensam.

Huvudet på spiken! Det är den biten som oroar mig, att falla in i tristess efter någon månad när barerna börjar bli tråkiga och kroppen kräver uppryckning. Här i Sverige har jag ett året-runt-intresse som inte finns i Thailand, så jag klurar på vad som skulle kunna roa mig istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge kan man vara i Thailand utan att bli "utförsäkrad" när det gäller sjukvård i Sverige?

Tänk på pensionen om du arbetar i Thailand!

Det är ju härligt att ha "råd" att vara här när man är äldre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora fara är just sysslolösheten. Det blir lätt några öl i brist på något vettigt att göra. Jag hade turen att bli erbjuden ett jobb och lever numera ett "svenssonliv" med 40 tim(nåja) arbetsvecka. Funkar bra för mig och skulle jag vilja gå ut och ta några öl efter jobbet så är det inga större problem då jag har svenska arbetstider(7-16).

I övrigt så fördriver jag tiden med träning, familjen och lite strandliv på helgerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge kan man vara i Thailand utan att bli "utförsäkrad" när det gäller sjukvård i Sverige?

Tror inte det är så länge i teorin men du har inget krav på att ändra folkbokföringen om du inte är borta 12 månader och hur skulle dom annars veta?

Har aldrig hört någon som blivit utskriven utan att själv tala om det för dom.

Även som boende utomlands har du rätt till akutvård i Sverige och till och med planerad sjukvård i det landsting du bodde i innan flytten.

Om man sen får skatta utomlands så tjänar men in en hel del slantar till en utländsk sjukförsäkring, trist nog får man fortfarande betala skatt (SINK) på en del inkomster i Sverige, till exempel statliga pensioner utan att få nåt för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge kan man vara i Thailand utan att bli "utförsäkrad" när det gäller sjukvård i Sverige?

Tror inte det är så länge i teorin men du har inget krav på att ändra folkbokföringen om du inte är borta 12 månader och hur skulle dom annars veta?

Har aldrig hört någon som blivit utskriven utan att själv tala om det för dom.

Även som boende utomlands har du rätt till akutvård i Sverige och till och med planerad sjukvård i det landsting du bodde i innan flytten.

Om man sen får skatta utomlands så tjänar men in en hel del slantar till en utländsk sjukförsäkring, trist nog får man fortfarande betala skatt (SINK) på en del inkomster i Sverige, till exempel statliga pensioner utan att få nåt för det.

Om man skattar SINK, som oftast är 20%, så verkar man ju ha ett stort skyddsnät. Man har rätt till akut och planerad sjukvård. Det är väl inte fy skam? Känner till så många som flyttat ut och skrivit sig i Thailand. Men när det börjar dra ihop sig, på ålderdomen och man behöver hjälp och läkarvård, är Sverige helt plötsligt fantastiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge kan man vara i Thailand utan att bli "utförsäkrad" när det gäller sjukvård i Sverige?

Tror inte det är så länge i teorin men du har inget krav på att ändra folkbokföringen om du inte är borta 12 månader och hur skulle dom annars veta?

Har aldrig hört någon som blivit utskriven utan att själv tala om det för dom.

Även som boende utomlands har du rätt till akutvård i Sverige och till och med planerad sjukvård i det landsting du bodde i innan flytten.

Om man sen får skatta utomlands så tjänar men in en hel del slantar till en utländsk sjukförsäkring, trist nog får man fortfarande betala skatt (SINK) på en del inkomster i Sverige, till exempel statliga pensioner utan att få nåt för det.

Om man skattar SINK, som oftast är 20%, så verkar man ju ha ett stort skyddsnät. Man har rätt till akut och planerad sjukvård. Det är väl inte fy skam? Känner till så många som flyttat ut och skrivit sig i Thailand. Men när det börjar dra ihop sig, på ålderdomen och man behöver hjälp och läkarvård, är Sverige helt plötsligt fantastiskt

Det är väl inget konstigt med det. Att bli gammal och sjuk i Thailand kan ju faktiskt kosta en hel del. De som flyttar till Thailand som pensionär har säkerligen jobbat och betalat skatt i Sverige. De bör självklart ha samma möjligheter till Fri sjukvård som alla andra svenskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge kan man vara i Thailand utan att bli "utförsäkrad" när det gäller sjukvård i Sverige?

Tror inte det är så länge i teorin men du har inget krav på att ändra folkbokföringen om du inte är borta 12 månader och hur skulle dom annars veta?

Har aldrig hört någon som blivit utskriven utan att själv tala om det för dom.

Även som boende utomlands har du rätt till akutvård i Sverige och till och med planerad sjukvård i det landsting du bodde i innan flytten.

Om man sen får skatta utomlands så tjänar men in en hel del slantar till en utländsk sjukförsäkring, trist nog får man fortfarande betala skatt (SINK) på en del inkomster i Sverige, till exempel statliga pensioner utan att få nåt för det.

Om man skattar SINK, som oftast är 20%, så verkar man ju ha ett stort skyddsnät. Man har rätt till akut och planerad sjukvård. Det är väl inte fy skam? Känner till så många som flyttat ut och skrivit sig i Thailand. Men när det börjar dra ihop sig, på ålderdomen och man behöver hjälp och läkarvård, är Sverige helt plötsligt fantastiskt

Det är väl inget konstigt med det. Att bli gammal och sjuk i Thailand kan ju faktiskt kosta en hel del. De som flyttar till Thailand som pensionär har säkerligen jobbat och betalat skatt i Sverige. De bör självklart ha samma möjligheter till Fri sjukvård som alla andra svenskar.

Poängen var att SINK, som man betalar, när man är skriven i ett annat land, är ett bra bra skydd, när man kommer tillbaka till Sverige på ålderdomen, och vill nyttja t.ex sjukvården. Konstigare än så var inte mitt inlägg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge kan man vara i Thailand utan att bli "utförsäkrad" när det gäller sjukvård i Sverige?

Tror inte det är så länge i teorin men du har inget krav på att ändra folkbokföringen om du inte är borta 12 månader och hur skulle dom annars veta?

Har aldrig hört någon som blivit utskriven utan att själv tala om det för dom.

Även som boende utomlands har du rätt till akutvård i Sverige och till och med planerad sjukvård i det landsting du bodde i innan flytten.

Om man sen får skatta utomlands så tjänar men in en hel del slantar till en utländsk sjukförsäkring, trist nog får man fortfarande betala skatt (SINK) på en del inkomster i Sverige, till exempel statliga pensioner utan att få nåt för det.

Om man skattar SINK, som oftast är 20%, så verkar man ju ha ett stort skyddsnät. Man har rätt till akut och planerad sjukvård. Det är väl inte fy skam? Känner till så många som flyttat ut och skrivit sig i Thailand. Men när det börjar dra ihop sig, på ålderdomen och man behöver hjälp och läkarvård, är Sverige helt plötsligt fantastiskt

Att man som svensk får akut sjukvård när man besöker Sverige tycker jag inte är märkligt men att man faktiskt kan få planerad sjukvård tycker jag är jävligt märkligt och om jag fortfarande vart svensk skattebetalare så hade jag vart jädrigt irriterad över den möjligheten att smita!

Om man nu vill utnyttja möjligheten så gäller att man ska kunna ta sig till Sverige, om man är riktigt dålig så kan man inte ens gå på toa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man söker SINK-skatt får man inte äga någon form av boende i Sverige förutom sommarstuga.

Korrekt men å andra sidan så lönar det sig för många att begära att bli beskattad enligt inkomstskattelagen i stället för SINK...

Och det faktum att skattemyndigheten klassar någon som obegränsat skattskyldig i Sverige innebär inte att alla inkomster ska beskattas i Sverige för någon som bor i Thailand...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att tråden var väldigt gammal men svarar ändå. Jag jobbar som egenanställd ca 3-5 månader i Sverige per år och bor i Thailand.  Jag är utskriven från Sverige och ej skattepliktig där, så i och med det får jag ut nästan dubbelt så mycket i lön mot vad en normal svensk anställd får, och lever ganska bra på det då jag har billigt boende i Thailand och äter thaimat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Håkan49 säger:

Såg att tråden var väldigt gammal men svarar ändå. Jag jobbar som egenanställd ca 3-5 månader i Sverige per år och bor i Thailand.  Jag är utskriven från Sverige och ej skattepliktig där, så i och med det får jag ut nästan dubbelt så mycket i lön mot vad en normal svensk anställd får, och lever ganska bra på det då jag har billigt boende i Thailand och äter thaimat.

Intressant. Vad menar du med egenanställd? Har du företag? I så fall var, i Sverige eller Thailand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×