Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
JosefinJ

Hur gör du?

Rekommendera Poster

Har både och, inte så roligt att stå utanför en ATM maskin med ett kort som hux flux inte fungerar.

På Pattaya ger inte sällan växlingskontoren BÄTTRE (en del) kurs än Mastercardkursen. På Samui ger oftast växlingskontoren dock SÄMRE kurser än Mastercard. På Phuket är det lite hipp som happ.

Ang kort som inte funkar så har jag flera+att jag tar ut en buffert.

Men jag har upptäckt att man bör ha både visa och mastercard. Vissa hotell (det jag sitter i nu) kunde inte dra från mitt MC, men mitt VISA gick bra.

Tydligen skall det finnas sådana ATMer åxå. Tar det ena men inte det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, kan vara riskabelt men än så länge har det gått bra. Som jag ser det, det inte riskfritt med korten eller resecheckar heller. Om förlorar kontanter, jag vet vet hur mycket förlusten blir.

Förlorar du pengar på kortet så får du tillbaka pengarna av banken så länge du inte gjort något väldigt vårdslöst och dessutom talat om det för banken...

Med kontanter tar du en mycket större risk och får betala med sämre kurs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag vill undvika är skimning. Jag har för mig att det är krångligt och byrokratiskt att få pengar tillbaka från en utländsk bank. Kanske om jag skulle försöka leva på kort, jag skulle ändra mig men ett kortspel kan sluta illa. Skulder är något jag vill inte ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera kan man ju öppna och stänga korten i samband med uttag. Då ska väl inte gå att få ut nåt genom skimning heller?

Det borde ju inte gå.

Till er som inte vetat/tänkt på det, så gå in på er internetbank, tryck på kort och sen ändra (så gör man i alla fall på min bank). Kryssa i spärr på de områden du vill ha spärrat. På semestern kryssar vi i alla, och avmarkerar innan vi går till ATM och sen snarast spärrar igen. GLÖM inte att också spärra för internethandel. Och att avspärra när ni behöver kortet!

:cr Igår satt jag hela förmiddagen och försökte beställa färgpatroner till skrivaren och gör direktbetalning med kortnumret och fick varje gång, med försök från båda mina kort, meddelandet "ogiltig betalning". Så kom jag då på att jag hade spärrat för internethandel!!!

:id

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag vill undvika är skimning. Jag har för mig att det är krångligt och byrokratiskt att få pengar tillbaka från en utländsk bank. Kanske om jag skulle försöka leva på kort, jag skulle ändra mig men ett kortspel kan sluta illa. Skulder är något jag vill inte ha.

Är inte den utländska banken som du får tillbaka pengarna från utan din svenska bank.

Mitt kort utnyttjades nyligen för att köpa flygbiljetter via internet i Turkiet.

Jag upptäckte det hela 6 veckor senare när jag loggade in på ICA banken. Skickade in blanketten och några dagar senare var pengarna tillbaka på kontot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera kan man ju öppna och stänga korten i samband med uttag. Då ska väl inte gå att få ut nåt genom skimning heller?

Det borde ju inte gå.

Till er som inte vetat/tänkt på det, så gå in på er internetbank, tryck på kort och sen ändra (så gör man i alla fall på min bank). Kryssa i spärr på de områden du vill ha spärrat. På semestern kryssar vi i alla, och avmarkerar innan vi går till ATM och sen snarast spärrar igen. GLÖM inte att också spärra för internethandel. Och att avspärra när ni behöver kortet!

:cr Igår satt jag hela förmiddagen och försökte beställa färgpatroner till skrivaren och gör direktbetalning med kortnumret och fick varje gång, med försök från båda mina kort, meddelandet "ogiltig betalning". Så kom jag då på att jag hade spärrat för internethandel!!!

:id

Banken tackar er säkert för att ni är så omsorgsfulla med deras pengar...

ICA banken är värre, korten kommer spärrade för i princip allt och sen får man sitta och avspärra allt!

Max man kan avspärra är ett år, får väl se om dom skickar ut en påminnelse innan året går ut eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag vill undvika är skimning. Jag har för mig att det är krångligt och byrokratiskt att få pengar tillbaka från en utländsk bank. Kanske om jag skulle försöka leva på kort, jag skulle ändra mig men ett kortspel kan sluta illa. Skulder är något jag vill inte ha.

Jag blev skimmad och jag hade pengarna tillbaka inom 6 dagar av ICAbanken efter att jag skickat in reklamationen. Jag var in på thaibankens kontor SCB också eftersom bedrägeriet skett via dom. Dom sa att om det blev nåt krångel så hade dom också en försäkring som gällde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har (dumt att jag inte tänkt på det tidigare) löst ett mysterium jag haft:

Vissa gånger funkar ett kort andra gånger ett annat, jag har 3

Swedbank, OKQ8, ICA (och ett GE i nödfall).

Swedbank = Maestro

OKQ8 = VISA

ICA = Mastercard.

Jag har i min enfald alltid trott att swedbankkortet var ett mastercard, så fattade inte varför VISA fungerade men inte mitt "mastercard" när dom säger att dom tar bägge.

Ska snoka vidare på vad sjutton maestro är för nåt, loggan ser ut som mastercard i alla fall.

Ibland är jag mer än lovligt korkad  :C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera kan man ju öppna och stänga korten i samband med uttag. Då ska väl inte gå att få ut nåt genom skimning heller?

Det borde ju inte gå.

Till er som inte vetat/tänkt på det, så gå in på er internetbank, tryck på kort och sen ändra (så gör man i alla fall på min bank). Kryssa i spärr på de områden du vill ha spärrat. På semestern kryssar vi i alla, och avmarkerar innan vi går till ATM och sen snarast spärrar igen. GLÖM inte att också spärra för internethandel. Och att avspärra när ni behöver kortet!

:cr Igår satt jag hela förmiddagen och försökte beställa färgpatroner till skrivaren och gör direktbetalning med kortnumret och fick varje gång, med försök från båda mina kort, meddelandet "ogiltig betalning". Så kom jag då på att jag hade spärrat för internethandel!!!

:id

Banken tackar er säkert för att ni är så omsorgsfulla med deras pengar...

ICA banken är värre, korten kommer spärrade för i princip allt och sen får man sitta och avspärra allt!

Max man kan avspärra är ett år, får väl se om dom skickar ut en påminnelse innan året går ut eller inte.

Det är Ica-bankens pluskort jag använder. Kan inte minnas om det kommer spärrat eller ej. Men, so what? Det är ju bara att logga in på internetbanken och spärra/avspärra. Går på en minut! Man behöver inte ens sätta sig! ;)

Och spärrar man något i ett år så får man nog själv hålla reda på det! -Vilket jag ju hade missat innan jag till slut kom på det igår.

Det lilla omaket tar jag hellre än omaket med att spärra kortet och telefonsamtal och blanketter m.m. för att återfå stulna pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera kan man ju öppna och stänga korten i samband med uttag. Då ska väl inte gå att få ut nåt genom skimning heller?

Det borde ju inte gå.

Till er som inte vetat/tänkt på det, så gå in på er internetbank, tryck på kort och sen ändra (så gör man i alla fall på min bank). Kryssa i spärr på de områden du vill ha spärrat. På semestern kryssar vi i alla, och avmarkerar innan vi går till ATM och sen snarast spärrar igen. GLÖM inte att också spärra för internethandel. Och att avspärra när ni behöver kortet!

:cr Igår satt jag hela förmiddagen och försökte beställa färgpatroner till skrivaren och gör direktbetalning med kortnumret och fick varje gång, med försök från båda mina kort, meddelandet "ogiltig betalning". Så kom jag då på att jag hade spärrat för internethandel!!!

:id

Banken tackar er säkert för att ni är så omsorgsfulla med deras pengar...

ICA banken är värre, korten kommer spärrade för i princip allt och sen får man sitta och avspärra allt!

Max man kan avspärra är ett år, får väl se om dom skickar ut en påminnelse innan året går ut eller inte.

Det är Ica-bankens pluskort jag använder. Kan inte minnas om det kommer spärrat eller ej. Men, so what? Det är ju bara att logga in på internetbanken och spärra/avspärra. Går på en minut! Man behöver inte ens sätta sig! ;)

Och spärrar man något i ett år så får man nog själv hålla reda på det! -Vilket jag ju hade missat innan jag till slut kom på det igår.

Det lilla omaket tar jag hellre än omaket med att spärra kortet och telefonsamtal och blanketter m.m. för att återfå stulna pengar.

Spärra kortet tog ett meddelande på internet banken med påpekande att det var nåt fuffens, tillbaka kom ett meddelande med att det var spärrat och en länk till en blankett. Största tidsåtgången var nog att sitta och avspärra det nya kortet på alla olika områden för 12 månader och det ska man behöva göra om en gång om året!

Tur att jag inte använder det så ofta och har flera andra kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har (dumt att jag inte tänkt på det tidigare) löst ett mysterium jag haft:

Vissa gånger funkar ett kort andra gånger ett annat, jag har 3

Swedbank, OKQ8, ICA (och ett GE i nödfall).

Swedbank = Maestro

OKQ8 = VISA

ICA = Mastercard.

Jag har i min enfald alltid trott att swedbankkortet var ett mastercard, så fattade inte varför VISA fungerade men inte mitt "mastercard" när dom säger att dom tar bägge.

Ska snoka vidare på vad sjutton maestro är för nåt, loggan ser ut som mastercard i alla fall.

Ibland är jag mer än lovligt korkad  :C

Maestro är oftast ett kort utan kredit och det är det vanligaste man får som ungdom från banken, innan man tex har en (fastinkost)eller om man har en betalningsanmärkning kan man få ett maestro istället då man inte kan få MasterCard eller VISA och det fungerar inte överallt. Får se om detta hjälper dig lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×