L8

Är Hat Yai nåt att lägga mer än en natt på?

32 inlägg i detta ämne

Vi kommer vara på Lipe med omnejd luff i tre veckor. Flyg till o från Hat Yai, funderar nu på om det kanske är värt mer än en transfernatt? Det är ju den enda stad vi kommer besöka denna gång  ;)

Vad säger ni som varit där? Ska man stanna fler nätter eller är det en riktig trist stad? Kommer ju säkerligen vara lite shopping på listan  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättebra och billig shopping, stanna en natt till om ni kan

Billigare än Bangkok var det när vi var där, vi ångrade att vi inte stannade en natt till. Annars en genuin thaistad, god mat i motstånden på gatan. Många hotell i centrum. Vi gick runt och kollade rummen på plats innan vi bestämde oss. Fanns gott om rum då. HatYai ligger dock i det södra området som man avråder att resa till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju som om det passar oss! Men just det, har inte tänkt på att avrådan gäller  där :o

Hur ska man ställa sig till det? Hur är det med försäkring om nåt händer? Får man " skylla sig själv" om man åkt till plats UD avråder från?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hat Yai är underskattat! ingen vacker stad men trevlig och dom har riktigt bra mat!

Visst har staden drabbats av några bombdåd men inget man behöver gå och oroa sig för. Däremot bör man ha försäkringsfrågan i bakhuvudet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kolla upp detta med försäkringen! Intressant att veta faktiskt.

Jag är ingen orolig människa heller så det blir nog ett par nätter i Hat Yai då!  ;)

Hotelltips någon? Har spanat på två Centara Hotell Hat Yai & PB Grand Hotel. Det sistnämnda har jag bokat en natt på nervägen, 1700 baht för två rum! Centara ser bra ut om man nu vill stanna ett par nätter o ha tillgång till pool o " lite lyx" efter tre veckor på öluff  :laugh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hotelltips någon? Har spanat på två Centara Hotell Hat Yai & PB Grand Hotel. Det sistnämnda har jag bokat en natt på nervägen, 1700 baht för två rum! Centara ser bra ut om man nu vill stanna ett par nätter o ha tillgång till pool o " lite lyx" efter tre veckor på öluff  :laugh:

Kolla bara så att ni hamnar i centrum, nära shoppingen. Som jag skrev tidigare fanns det gott om hotell att välja på. En del ser ju fina ut på bild, men luktade mögel och var allmänt sunkiga när man kom dit.

Välj ut några och så åker ni och kollar på plats innan ni bestämmer er är mitt tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kolla upp detta med försäkringen! Intressant att veta faktiskt.

Berätta vad försäkringsbolaget anser när du fått svar. Viktigt att veta vad som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tillbringat mycket tid i Hat Yai och områdena runt omkring. Väldigt billigt att leva där, och mycket att se. Åker man ner till Thale Noi t.ex så finns det otroliga naturupplevelser. Att åka båt bland träskmarkerna på Songkhla sea, är något alldeles extra.

Vilket djurliv! Finns allt, från färggranna ormar till vattenbufflar.

Visst är det lite oroligt i regionen. Men aldrig något jag märkt av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tillbringat mycket tid i Hat Yai och områdena runt omkring. Väldigt billigt att leva där, och mycket att se. Åker man ner till Thale Noi t.ex så finns det otroliga naturupplevelser. Att åka båt bland träskmarkerna på Songkhla sea, är något alldeles extra.

Vettigt sätt att ta sig dit? jag hade tänkt ta nåt (buss/tåg) från BKK till Surat Thani och över till Khao Lak via (nån natt) nån nationalpark som ligger mitt emellan. Men jag antar att det är buss eller kanske tåg som gäller söderut.

Fast jag vet inte riktigt, vill iväg och kika på Samui åxå. Eller jag vill mycket men det är en bit kvar tills jag behöver börja fundera på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vettigt sätt att ta sig dit? jag hade tänkt ta nåt (buss/tåg) från BKK till Surat Thani och över till Khao Lak via (nån natt) nån nationalpark som ligger mitt emellan. Men jag antar att det är buss eller kanske tåg som gäller söderut.

Fast jag vet inte riktigt, vill iväg och kika på Samui åxå. Eller jag vill mycket men det är en bit kvar tills jag behöver börja fundera på det.

Thai, Nok och Asia flyger från BKK till både Hat Yai och Trang. Annars är det buss, eller tåg. Måste dock säga att dom flesta tågen jag sett som går söderut, inte verkar vara någon höjdare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Songkhla Lake som det heter är helt klart värt en omväg! helt unikt område i hela sydopstasien!

Bör gå massvis med organiserade resor från songkhla town. (även hat yai)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill också lägga till, att åker man ner till Hat Yai och omnejd, så ser man knappt några faranger alls. Kan vara på gott och ont, beroende på smak. Mig passar det utmärkt!

Som sagt var är prisnivån väldigt låg.

Prisnivå i Thale Noi:

Bra hotellrum, 30 kvadrat med alla bekvämligheter, 80 skr per natt

Tvätta håret, klippning och fotvård, för två personer, 60 skr

Fotmassage en timme för två personer, 40 skr

En riktigt bra lunch på restaurang, 15 skr per person

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Songkhla Lake som det heter är helt klart värt en omväg! helt unikt område i hela sydopstasien!

Bör gå massvis med organiserade resor från songkhla town. (även hat yai)

Ja, men nästan alla turister, kommer från andra Asiatiska länder. Väldigt mycket Bangkokbor

också, som kommer över weekend

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj nu kanske man ska lägga tre nätter?!?! Låter ju spännande! Jag tycker det är så kul att kolla in annat än stränder också.

Det lär vi få nog av ändå. Tycker allt ni skrivit om låter spännande! Älskar att gå på stan o äta från moppeköken.

Ska ringa ang försäkring i morgon, både till mitt försäkringsbolag samt till Icabanken eftersom jag betalar med deras kort o har reseförsäkring där också.Kan vara bra att veta hur det ligger till. Återkommer  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skriver UD.

Avrådan

Avrådan från resor till de sydligaste provinserna i Thailand

Med anledning av säkerhetsläget avråder UD från icke nödvändiga resor till de fyra södra provinserna Narathiwat, Yala, Pattani och Songkhla. Beslut om avrådan togs den 18 september 2006. Avrådan gäller tills vidare.

Provinsen Satun omfattas inte av UD:s avrådan, därmed inte heller landgränsen mellan Thailand och Malaysia i provinsen Satun. Dock gäller avrådan fortfarande alla tågresor över gränsen, eftersom järnvägslinjen leder genom provinser som omfattas av avrådan. Ambassaden uppmanar till försiktighet vid samtliga resor över landgränsen mellan Thailand och Malaysia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När UD avråder resande till vissa provinser i Thailand, så gäller oftast inte reseförsäkringen fullt ut, när det gäller terrorrelaterade händelser. Däremot fungerar den som vanligt, vid s.k. vanliga händelser. Eftersom jag tillbringar mycket tid i dessa provinser, har jag kollat upp detta ett antal gånger genom åren, med mitt försäkringsbolag, som är Trygg Hansa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill också lägga till, att åker man ner till Hat Yai och omnejd, så ser man knappt några faranger alls. Kan vara på gott och ont, beroende på smak. Mig passar det utmärkt!

Prisnivå i Thale Noi:

Det är ju Pattayapriser även om vi betalar med THB här ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prisnivå i Thale Noi:

Det är ju Pattayapriser även om vi betalar med THB här ;)

Du hyr säkert billigare rum, och äter säkert billigare i Pattis. Smaken är lite olika!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prisnivå i Thale Noi:

Priserna verkar ju OK. dom som opponerar kanske snackar thai eller bor där.

80kr natten för ett hyfsat rum är väl inte fy skam, även om jag har bott billigare och med 45m2 men det var bara ett elände då det tog ett tag innan ACn fick till tempen. Så jag föredrar en liten lya, ska bara sova i den ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prisnivå i Thale Noi:

Priserna verkar ju OK. dom som opponerar kanske snackar thai eller bor där.

80kr natten för ett hyfsat rum är väl inte fy skam, även om jag har bott billigare och med 45m2 men det var bara ett elände då det tog ett tag innan ACn fick till tempen. Så jag föredrar en liten lya, ska bara sova i den ändå.

Jag tror inte dom som opponerar sig pratar thai. Däremot kanske dom bor där i nåt sunkigt rum för 200 bath natten, och äter sin mat för 10 bath från moppeköken. En del tycker att det är livskvalite. Alla är vi olika!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det var jag som kommeterade priserna så antar jag att det är jag som är "dom"

Jag konstaterade bara att priserna var ungefär likvärdiga som i Pattaya. Kommentaren om valutan var lite ironi, man tänker inte SEK när man är här. allting betalas i den lokala valutan och därför är ju en prisjämförelse i THB mycket enklare.

Självklart pratar jag inte thai, självklart bor jag i ett sunkigt rum för 200 bath/natt, självklart äter jag mat för 10 bath från moppeköken och tycker att det är livskvalitet.

Jag har ju ett liv iaf. så du har rätt i att vi är olika.

Ps. Det heter inte dom, det heter de.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad det gäller TS fråga så tycker inte jag att det är värt att lägga mer än en natt där.

När man är på semester så är tiden begränsad och då skulle jag prioritera det som fått mig att välja just Thailand som semesterresemål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det var jag som kommeterade priserna så antar jag att det är jag som är "dom"

Jag konstaterade bara att priserna var ungefär likvärdiga som i Pattaya. Kommentaren om valutan var lite ironi, man tänker inte SEK när man är här. allting betalas i den lokala valutan och därför är ju en prisjämförelse i THB mycket enklare.

Självklart pratar jag inte thai, självklart bor jag i ett sunkigt rum för 200 bath/natt, självklart äter jag mat för 10 bath från moppeköken och tycker att det är livskvalitet.

Bra att du tycker, att du har bra livskvalitet där i Pattis. Livskvalitet för mig är lite annorlunda, därför undviker jag Pattis och åker till andra områden i Thailand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att du tycker, att du har bra livskvalitet där i Pattis. Livskvalitet för mig är lite annorlunda, därför undviker jag Pattis och åker till andra områden i Thailand.

Nu bor jag inte i Pattaya, jag bor i Jomtien Beach men det är ju bara 10 min in till stan.

Du vet ingenting om hur jag lever här så du kan aldrig påstå att livskvalitet är olika för oss.

Gör du det så beror det bara på dina egna fördomar eller dina egna upplevelser i Pattaya.

Jag har ju förstått av dina tidigare inlägg att du vill verka lite speciell i förhållande till "oss vanliga turister."

Vad du kanske missat är att vi är ganska många som är lite speciella här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu bor jag inte i Pattaya, jag bor i Jomtien Beach men det är ju bara 10 min in till stan.

Du vet ingenting om hur jag lever här så du kan aldrig påstå att livskvalitet är olika för oss.

Gör du det så beror det bara på dina egna fördomar eller dina egna upplevelser i Pattaya.

Jag har ju förstått av dina tidigare inlägg att du vill verka lite speciell i förhållande till "oss vanliga turister."

Vad du kanske missat är att vi är ganska många som är lite speciella här.

Man uppskattar helt enkelt olika saker. Om du trivs i Pattis med omnejd, så är väl det bra för dig. Själv föredrar jag andra platser i Thailand. Det är bara bra att människor uppskattar olika saker. Hade blivit rätt så tråkigt annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu