Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
fragvis

Skippa Samui helt och bara köra Phangan?

Rekommendera Poster

Vi åker till Thailand i fyra veckor i januari och kommer spendera omkring tre av dem på östkusten. Har försökt komma fram till vilken strand på Samui som kan passa oss, men är nu nästan inne på att det vi söker inte finns där. Gillar sedan tidigare ställen som Railay, Koh Lipe, Koh Mook, Koh Hai och Klong Nin på Lanta, det vill säga ställen utan massa trafik och större kommers men med mysiga restauranger och barer på stranden. Shopping är vi ointresserade av. Har tittat på Mae Nam, Bo Phut och Choeng Mon, men fastnar inte riktigt för någon av dem. Mae Nam verkar ju ha en starkt trafikerad väg där de flesta restaurangerna ligger (?), om Bo Phut läser jag att stranden inte är särskilt bra. Choeng Mon kanske är hetaste tipset, men tycker inte det ser fantastiskt ut när jag kollar exempelvis Youtube. Vill gärna hitta ett ställe där tillvaron helt spenderas kring stranden, utan att behöva gå upp till ngn huvudgata med massor av trafik etc. Railay och Lipe har ju sina walking streets, och den nivån känns helt ok, men där är ju heller inga bilar.

Nu är vi därför inne på att skippa Samui helt och enbart satsa på Koh Phangan som verkar mysigare och mer vad vi söker. Kollar på att dela upp vistelsen på 10 nätter vardera på Haad Salad/Haad Yao. Vi vill sola, bada och äta god thaimat, vi reser med vår 9 månader gamla son och det viktigaste är att vi bor bra på en fin strand. Det är viktigare än att se en massa olika platser den här gången, även om vi som sagt gärna byter strand efter ett tag. Vad säger ni som är proffs på Samui? Går vi miste om något om vi skippar det? Vill ha allt bokat i förväg för att slippa strula på plats, så därför vill vi "välja rätt" innan vi åker, inte åka ner och kolla vad som passar oss.

Bonusfråga: Vill egentligen gärna till Koh Tao också, men får för mig att resan dit från Samui/Phangan kan vara rätt jobbig? Har speedboatfärden från Lanta till Lipe i färskt minne och en sådan helvetesresa (även om det gick bra) vill jag absolut inte vara med om med sonen, fruktade för livet där ett par gånger ... Vet ju att det går färjor till Tao och inte bara speedboats, men har hört att de också kan vara rätt jobbiga, stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hoppat samui, möjligtvis någon natt där för att kunna äta på fantastiska Ninja ;) men det är no en smaksak vad man gillar. Vi gillade inte samui och åkte runt hela ön. Tyckte det var för mycket folk, men då bodde vi på chaweng.  Men beror nog på vilken sidan man väljer. Men jag är förälskad i Koh Phangan och har varit där 2 ggr nu. Åker tillbaka med vår dotter i februari och kommer spendera 19 dagar på Haad Salad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade hoppat samui, möjligtvis någon natt där för att kunna äta på fantastiska Ninja ;) men det är no en smaksak vad man gillar. Vi gillade inte samui och åkte runt hela ön. Tyckte det var för mycket folk, men då bodde vi på chaweng.  Men beror nog på vilken sidan man väljer. Men jag är förälskad i Koh Phangan och har varit där 2 ggr nu. Åker tillbaka med vår dotter i februari och kommer spendera 19 dagar på Haad Salad.

Låter lovande, vi har bokat in oss på just Haad Salad (Salad Beach Resort) i 10 dagar och har höga förväntningar. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den beskrivningen skulle jag råda att skippa Samui!

Koh Phangan låter som rätt ställe för er.

Haad Salad och Thong Nai Pan är riktiga pärlor.

Nyss kommit hem från en 3,5 veckas trip till Phangan-Tao-Samui.

Första gången på Tao men den veckan skulle jag med facit i hand hellre spenderat på Phangan!

Är man inte ute efter dykning eller partaja i Sairee så finns inget där som är bättre än Phangan i min mening!

Båtresan var hur smidig som helst men har också läst att den kan vara jobbig om det är dåligt väder...

På Samui var vi 3 nätter på Lamai, visserligen en skapligt fin strand och inte våldsam kommers uppe på gatan. Funkar några nätter för mig, speciellt de sista på resan när man ska hem och kan ta flyger direkt till bkk.

Annars gillar jag Phangan klart bäst av de 3 öarna!

Alla tycker olika men är det lugnet ni söker så, Koppan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den beskrivningen skulle jag råda att skippa Samui!

Koh Phangan låter som rätt ställe för er.

Haad Salad och Thong Nai Pan är riktiga pärlor.

Nyss kommit hem från en 3,5 veckas trip till Phangan-Tao-Samui.

Första gången på Tao men den veckan skulle jag med facit i hand hellre spenderat på Phangan!

Är man inte ute efter dykning eller partaja i Sairee så finns inget där som är bättre än Phangan i min mening!

Båtresan var hur smidig som helst men har också läst att den kan vara jobbig om det är dåligt väder...

På Samui var vi 3 nätter på Lamai, visserligen en skapligt fin strand och inte våldsam kommers uppe på gatan. Funkar några nätter för mig, speciellt de sista på resan när man ska hem och kan ta flyger direkt till bkk.

Annars gillar jag Phangan klart bäst av de 3 öarna!

Alla tycker olika men är det lugnet ni söker så, Koppan!

Kanon, då är vi på rätt spår! Thong Nai Pan kollade jag in nu, verkar ju riktigt trevligt! Var är bäst att bo, Noi eller Yai?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den beskrivningen skulle jag råda att skippa Samui!

Koh Phangan låter som rätt ställe för er.

Haad Salad och Thong Nai Pan är riktiga pärlor.

Nyss kommit hem från en 3,5 veckas trip till Phangan-Tao-Samui.

Första gången på Tao men den veckan skulle jag med facit i hand hellre spenderat på Phangan!

Är man inte ute efter dykning eller partaja i Sairee så finns inget där som är bättre än Phangan i min mening!

Båtresan var hur smidig som helst men har också läst att den kan vara jobbig om det är dåligt väder...

På Samui var vi 3 nätter på Lamai, visserligen en skapligt fin strand och inte våldsam kommers uppe på gatan. Funkar några nätter för mig, speciellt de sista på resan när man ska hem och kan ta flyger direkt till bkk.

Annars gillar jag Phangan klart bäst av de 3 öarna!

Alla tycker olika men är det lugnet ni söker så, Koppan!

Kanon, då är vi på rätt spår! Thong Nai Pan kollade jag in nu, verkar ju riktigt trevligt! Var är bäst att bo, Noi eller Yai?

Vi bodde på Yai. Longtail Beach Resort.

Vilken som är bäst vet jag inte. Förenklat så är väl Noi lite mer lyxigare och dyrare boenden. Yai lite mer laidback och enklare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att boka in er på Salad Buri på Haad salad, deras villor med avsvalkningspool är riktigt prisvärda (dock så har vi bott där under lågsäsong)

Härlig terass att söka skugga på till den lilla och bra poolområde med 3 pooler i etapper med olika djup. Bra frukost.

Enda som inte var bra när vi var där i April var att dynorna till solstolarna var väldigt slitna, men förhoppningsvis är dom utbytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och vi bodde också på Yai i somras. På Havana som var mycket bra.

"Felet" med Yai i våra ögon var att man fick promerera en bit på en större väg för att komma till några affärer och ett par restauranger och de var inte många heller och låg utmed den stora vägen. Kanske fanns ett tio-tal, varav en till två restauranger hade öppet på kvällen och bara ett 7-11. Resten hade stängt vid 7-tiden. Nu var vi ju där i lågsäsong.

Vi åkte över med taxi till Noi istället, som har en liten by med lite större utbud i alla fall.

Kan kanske passa om man bara vill ha lugn och ro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att boka in er på Salad Buri på Haad salad, deras villor med avsvalkningspool är riktigt prisvärda (dock så har vi bott där under lågsäsong)

Härlig terass att söka skugga på till den lilla och bra poolområde med 3 pooler i etapper med olika djup. Bra frukost.

Enda som inte var bra när vi var där i April var att dynorna till solstolarna var väldigt slitna, men förhoppningsvis är dom utbytta.

Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och vi bodde också på Yai i somras. På Havana som var mycket bra.

"Felet" med Yai i våra ögon var att man fick promerera en bit på en större väg för att komma till några affärer och ett par restauranger och de var inte många heller och låg utmed den stora vägen. Kanske fanns ett tio-tal, varav en till två restauranger hade öppet på kvällen och bara ett 7-11. Resten hade stängt vid 7-tiden. Nu var vi ju där i lågsäsong.

Vi åkte över med taxi till Noi istället, som har en liten by med lite större utbud i alla fall.

Kan kanske passa om man bara vill ha lugn och ro.

Tack för svar! Då låter det som att Noi är bättre för oss tror jag. Någon uppskattning kring hur många restauranger det rör sig om där? Åker man på att käka på samma varannan kväll om man bor 10 nätter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bott på noi-stranden två ggr. Sist stannade vi 8 nätter och bytte restaurang nästan dagligen. Uppskattningsvis är det 10-15 ställen att äta på och vi var nöjda med de flesta.

Sedan är det ju nära till Yai, bara på andra sidan kullen om ni vill ha variation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bott på noi-stranden två ggr. Sist stannade vi 8 nätter och bytte restaurang nästan dagligen. Uppskattningsvis är det 10-15 ställen att äta på och vi var nöjda med de flesta.

Sedan är det ju nära till Yai, bara på andra sidan kullen om ni vill ha variation.

Kanon, tack för info! Noi låter ju riktigt bra! Något hotelltips också kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bott på noi-stranden två ggr. Sist stannade vi 8 nätter och bytte restaurang nästan dagligen. Uppskattningsvis är det 10-15 ställen att äta på och vi var nöjda med de flesta.

Sedan är det ju nära till Yai, bara på andra sidan kullen om ni vill ha variation.

Kanon, tack för info! Noi låter ju riktigt bra! Något hotelltips också kanske?

Buri Rasa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åt bara på Rasta baby som var toppen, men som sagt finns det flera restauranger i Noi.

Så här ser en del av huvudgatan ut på kvällen.

Båtresan till Koh Tao är härlig (med färjan som är rätt stor), bara det inte stormar, men då är det ingen mening att åka dit heller. Funkar inte att snorkla då. Annars är där toppen också.

post-7239-14768714013646_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och vi bodde också på Yai i somras. På Havana som var mycket bra.

"Felet" med Yai i våra ögon var att man fick promerera en bit på en större väg för att komma till några affärer och ett par restauranger och de var inte många heller och låg utmed den stora vägen. Kanske fanns ett tio-tal, varav en till två restauranger hade öppet på kvällen och bara ett 7-11. Resten hade stängt vid 7-tiden. Nu var vi ju där i lågsäsong.

Vi åkte över med taxi till Noi istället, som har en liten by med lite större utbud i alla fall.

Kan kanske passa om man bara vill ha lugn och ro.

Vad ska man upp till gatan att göra när det ligger restauranger efter stranden?

Ett par minimarket finns ju också.

Men vill man ha lite mer "by" och något livligare så kanske Noi passar bättre.

Jag tyckte det var kanon på Yai. Men vill man knalla omkring på en gata med affärer och restauranger har man ju hamnat fel!

Då ska man inte till Haad Salad eller Had Yao heller.

Både Yai och Noi är fina, vill man bo lite lyxigare och har budget för det så gå på Pelles rekommendation och kolla Buri Rasa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×