Sol+bad

Ett par, 6 månader i Thailand. Vart ska vi?

13 inlägg i detta ämne

Vi är ett par på 24 resp. 23 år som kommit in på den 3-åriga distansutbildningen vi drömde om att gå. Tanken att plugga på distans var att ha möjligheten att resa och upptäcka världen.

Det första halvåret hade vi tänkt att bo i Thailand då vi älskade vår semester som vi hade där förra året. Dock har vi inte jättebra koll på var i Thailand vi bör ta oss för att nå våra önskemål.

Vi flyger till Bangkok den 4e oktober och vill efter ett par dagar ta oss vidare till något lugnare där vi kan slå oss ner.

Vad vi är ute efter:

Boende:

Högst 7. 000 kr/månad, gärna billigare.

Standard motsvarande en någorlunda fräsch 1a i Sverige hade vi varit mycket nöjda med.

Vill helst ha tillgång till eget kök (behöver inte vara stort), för att kunna laga nyttig och prisvärd mat och inte vara tvungna att äta vartenda mål på restaurang.

Vart vi vill bo:

Nära havet

Utan mycket trafik

Lugnt område men inte helt dött, fördel om man kan hitta på saker.

Möjlighet att köpa hyffsad mat någonstans inte alltför långt bort.

Bra klimat under tiden vi kommer vara där (4e okt-april).

Våra tankar hittills:

Thailands östkust verkar vara bra klimatmässigt för perioden vi reser.

Kanske man bör testa något annat närliggande land för att enklare hitta det vi är ute efter, men i så fall vart?

Vi har inget emot att testa lite olika ställen men ifall stället uppfyller alla våra kriterier stannar vi gärna en längre tid.

Vi är som sagt nybörjare på Asien och tar jättegärna emot era rekommendationer på vad ni tror hade passat oss bäst.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mae Rumphung nära Ban Phe på Östkusten vill jag rekommendera.

Timmes väg till Pattaya och 2 till BKK.

Lite folk otroligt billigt perfekt väder boende för små pengar 3-4000 SEK med el och internet.

Helt klart en liten pärla, är själva där från och till under 6 månader varje vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa pattis/jomtien en vecka och duger det inte så ta er mot chaam (1a stopp conburi och sen följer ni bara kusten) eller rayong och vidare åt det hållet.

Pattaya kan vara mycket, men allt är inte WS (hoppas jag, har inte varit dit själv ännu) lika lite som BKK bara är soi cowboy/nana eller andra redlight districts.

Öar i all ära, men priserna antar jag blir högre än på fastlandet.

7000SEK/månad är ju ganska mycket för en 1:a, jag hade hoppats hitta nåt för 7000B/mån men jag tror jag kan fixa ett hotellrum för 12000-15000B/mån

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mae Rumphung nära Ban Phe på Östkusten vill jag rekommendera.

Timmes väg till Pattaya och 2 till BKK.

Lite folk otroligt billigt perfekt väder boende för små pengar 3-4000 SEK med el och internet.

Helt klart en liten pärla, är själva där från och till under 6 månader varje vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag och min pojkvän gillade Ao Nang väldigt mycket. Mysigt, lagom mycket folk och man kan åka till olika fina små paradisöar på dagsutflykt :)

Sen finns det Malee Garden som hyr ut lägenheter i Phuket (långt från Patong) 1 månad och längre, 180000 baht i månaden.

"I vårt område hittar du Internetcafé, dygnet-runt-öppna matbutiker, moped- och biluthyrning, resebyrå, mataffär, barer, vinbutik, skönhets- och massagesalonger, småafärer, mobiltelefonshop, dataaffär, konstnärer, en bank och ett diskotek. Det finns även en pool 50 meter från oss  som du kan nyttja mot en låg avgift (50 baht)."

http://www.maleegarden.com

Har aldrig varit där själv men har hört gott om det  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Definitionen av lugnt verkar variera en del...

Darkside i pattis är det väl inte så mycket liv på. Men nära till sånt om man nu vill det, och nära till BKK åxå. Men lugnt och nära till allt... Det kan bli lite pyssligt om man vill ha strand åxå. Cha-Am är väl det jag kommer på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hua Hin

Håller med. Här finns bra utbud på saker att göra, restauranger och butiker. Sedan ligger det nära Bkk när önskan om storstadsliv kommer. I Hua Hin finns det gott om lgh för uthyrning och med er budget blir det inget problem. Lycka till med studierna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ban Phe skulle jag rekommendera. Har en kompis som spenderar vintrarna där och söker samma som ni och trivs super där. Det är väldigt nära till Koh samet som är otroligt vackert ( en båttur på ca 10-15 min) Tar ca 2 timmar till Bangkok med taxi. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu