Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Malmfelten1969

Skaffa hus i Chiang Mai

Rekommendera Poster

Funderar på köpa hus i Chiang Mai. Orsaken till just CM är att frugan har släkt där och att man får mer hus för pengarna där än på badorterna i söder.

Planen är att skaffa ett hyfsat nybyggt hus inom 5år och att 10 år senare bo i Thailand 5-6 månader på år. Fram tills dess tänkte vi ev hyra ut huset ca 10 månader per år.

Gillar CM men skulle vilja höra om det finns någon här som bor där på heltid eller deltid och som vill dela med sig av sina erfarenheter.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det tycker jag du gör rett i !!,C M är en fantastisk stad hr uppe i norr,fast vi inte har några långa sandiga beachar....jag bor här nu och hyr en 2a. vid jernvägstaionen och har ca 1,3 km till Walking street och nära till det mesta.

Det finns et par bra webb platser som du kan ha nytta av

https://www.facebook.com/groups/149726448524351/https://www.facebook.com/perfecthomes?ref=profile

Kola lite på dessa det finns mycket för hyra och köpa här uppe

Med vänlig hälsning

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det värt att köpa ett hus nu om ni ska börja bo halvtid i det först om 15 år?

Om 15 år huset inte längre nytt, har ni fått in tillräckligt med hyresinkomster under tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns så många hus som är till salu i Thailand.

Känns som det är köparens marknad. Bara välja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa ett hus om 5 år istället för om 15 lär nog bespara oss en hel del pengar. Vi får ju boende under semestrarna. Visst slits ett hus men jag tror att prisökningarna på hus/fastigheter kommer vara bra mycket större än att renovera upp huset efter 10år.

Hyresintäkterna kommer helt säkert att täcka upp driften och ge en slant över.

Avsaknaden av hav och kust spelar mindre roll för oss. Vill man till havet är det en billig peng att hoppa på ett flyg och eftersom vi har tillgång till att låna condos vid kusten så blir det inte så dyrt.

Nåväl, jag tar alla åsikter från er med erfarenhet av att bo i Thailand i beaktande eftersom jag själv är "ny" inom området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Att köpa ett hus om 5 år istället för om 15 lär nog bespara oss en hel del pengar. Vi får ju boende under semestrarna. Visst slits ett hus men jag tror att prisökningarna på hus/fastigheter kommer vara bra mycket större än att renovera upp huset efter 10år.

Hyresintäkterna kommer helt säkert att täcka upp driften och ge en slant över.

Avsaknaden av hav och kust spelar mindre roll för oss. Vill man till havet är det en billig peng att hoppa på ett flyg och eftersom vi har tillgång till att låna condos vid kusten så blir det inte så dyrt.

Nåväl, jag tar alla åsikter från er med erfarenhet av att bo i Thailand i beaktande eftersom jag själv är "ny" inom området.

Men varför ska du köpa ett hus? Du kan inte äga marken det står på så i praktiken är det bara en dum risk. Du hittar lätt boende för tiden du vill vara nere utan att sätta dig i knäna på thai frun som säkert triggar dig till detta. Och vem vill seriöst talat köpa ett hus i Thailand idag då landet är på gränsen till inbördeskrig! Dina visioner är en fin tanke men vore jag du skulle jag hyra då jag åker ner och placera pengarna i säker hamn tills Thailand stabiliserats! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa ett hus om 5 år istället för om 15 lär nog bespara oss en hel del pengar. Vi får ju boende under semestrarna. Visst slits ett hus men jag tror att prisökningarna på hus/fastigheter kommer vara bra mycket större än att renovera upp huset efter 10år.

Hyresintäkterna kommer helt säkert att täcka upp driften och ge en slant över.

Avsaknaden av hav och kust spelar mindre roll för oss. Vill man till havet är det en billig peng att hoppa på ett flyg och eftersom vi har tillgång till att låna condos vid kusten så blir det inte så dyrt.

Nåväl, jag tar alla åsikter från er med erfarenhet av att bo i Thailand i beaktande eftersom jag själv är "ny" inom området.

Men varför ska du köpa ett hus? Du kan inte äga marken det står på så i praktiken är det bara en dum risk. Du hittar lätt boende för tiden du vill vara nere utan att sätta dig i knäna på thai frun som säkert triggar dig till detta. Och vem vill seriöst talat köpa ett hus i Thailand idag då landet är på gränsen till inbördeskrig! Dina visioner är en fin tanke men vore jag du skulle jag hyra då jag åker ner och placera pengarna i säker hamn tills Thailand stabiliserats! 

Läget i landet har förhoppningsvis stabiliserats den dag det kanske blir husköp.

Visst har jag väl en tanke på att istället hyra nåt under dom perioder man ska vara där, och ja det är frugan som gärna vill ha något eget.

Men finansieringen kommer faktiskt hon själv att stå för till största delen. Så den ekonomiska biten är inte någon tung bit för min ekonomi. Visst lär jag väl pytsa in en del, dock har jag fokus på att finansiera boende och stuga här i Svedala, som inte släkten i Thailand kan röra. Är fullt medveten att om nåt skulle hända frun så kanske man blir blåst ev egendomar som frun äger av släkten där borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×