Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
dhn

Rensning av restauranger på Phuket

Rekommendera Poster

Läser på nätet att regeringen(?) håller på och rensar upp alla olagliga restauranger och butiker som befinner sig på stränderna, t.ex. i Kamala. Hur ser det ut där nu, hur kommer det se ut? Kommer det ens finnas restauranger kvar som ligger på stranden som man kan äta på, eller kommer alla restauranger behöva flytta upp i byn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kommer restaurangerna fortfarande finnas kvar, bara att de är flyttade till öster om strandgångvägen? Eller kommer många att försvinna helt? Halva nöjet var ju att ta en matbit med fötterna i sanden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det blir springsjasar som kutar runt med menyerna om dom rensar rejält, och så får man beställa ner till stranden om man vill. Utan käk&chang blir man nog inte så lätt i Thailand.

Satt för en massa år sen på en liten restaurang (ett hål i väggen) och upptäckte att jag inte hade ciggen med mig så jag frågade om dom sålde cigaretter, 50 baht var svaret, så jag gav grabben 50 baht och han kutatde iväg... Trodde inte jag skulle se dom pengarna eller honom igen men han hade ju bara sprungit till 7/11 och köpte ett paket. Skulle dessutom ge tillbaka resten, men dom fick han i dricks.

Det löser sig, det är ju Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Patong är alla solstolar/parasoll, massage, jetskiuthyrare borta. Finns nog många som inte orkar ligga direkt på sanden och utan parasoll.

Nja jetski var kvar i dag när jag gick förbi .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Patong är alla solstolar/parasoll, massage, jetskiuthyrare borta. Finns nog många som inte orkar ligga direkt på sanden och utan parasoll.

Åfan, tog dom bort parasoller åxå.

Tja, det är nog en tidsfråga innan dom är tillbaka. Och ligga och guppa i vattnet är väl inte så tokigt det heller.

Men nog är det skönt med en solstol, ett bord, en bira och lite att käka i skuggan av ett parasoll.

Men vi har väl samma regler i Sverige, strandskydd kallas det tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nai yang gjordes väl en rensning runt 2009-2010?

Vet att jag läste om det innan vi åkte dit. Hasse vet säkert mer om det.

Tyckte det var tillräckligt av restauranger utmed stranden ändå.

Det är väl mer ruckel som folk byggt utan tillstånd som ryker? !

Bra att det rensar upp lite. Kanske med liten risk att det blir fåtal ägare till många restauranger och affärer vilket kanske i förlängningen bidrar till ökade priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick detta mail från Ving idag. Verkar vara en rejäl upprensning av stränderna som pågår.

Information om stränderna i Thailand

Hej,

Vi skriver till dig angående den kommande resan till Thailand.

Det har sedan länge krävts speciella tillstånd för att få driva kommersiell verksamhet såsom exempelvis barer, restauranger, solstols- samt parasolluthyrning, massage och vattensport på Thailands allmänna stränder. Tillstånden har inte kontrollerats särskilt noggrant tidigare, men numera görs det besiktningar av alla företag. I dessa kontroller har det visat sig att de flesta av de lokala företagen på allmänna stränder saknar tillstånd.

De företag som saknar tillstånd måste stänga ner verksamheten samt ansöka om tillstånd innan de eventuellt kan öppna upp igen. Detta har lett till mindre kommers i direkt anslutning till de allmänna stränderna. Många företag har redan fått stänga, och vi tror att de allra flesta barer och restauranger kommer att försvinna från stränderna liksom möjligheterna att hyra solstolar.

Ingen vet i vilken omfattning myndigheterna kommer att bevilja tillstånd, eller hur lång tid det kommer att ta. Klart står däremot att det fortfarande kommer att finnas gott om restauranger och barer på resmålen – och att alla som vill kan sola och bada som vanligt. Även om det saknas solstolar är det t.ex. tillåtet att lägga ut handdukar, och man kan ta med egna stolar och använda dem på allmänna stränder. Det kommer också att finnas massage och aktiviteter på resmålen, men inte direkt på stränderna.

Eftersom ingen riktigt vet, eller exakt kan förutse, hur eller när de olika resmålen kommer att påverkas är det svårt att hålla våra hotell- och resmålsbeskrivningar fullt uppdaterade. Vi har tagit bort en del inaktuella bilder, men vi vill göra er uppmärksamma på att det fortfarande kommer att finnas bilder kvar i våra hotell- och resmålsbeskrivningar som inte är aktuella. Det kan t.ex. röra sig om bilder på stränder med många solstolar eller bilder på särskilda strandbarer.

Om ni har frågor eller funderingar är ni som alltid välkomna att kontakta oss på 0771-995 995. Våra telefoner är öppna vardagar 8-19 samt helger 9-16.

Oavsett ovan är Thailand ett härligt resmål med fantastiska stränder – och vi är övertygade om att ni kommer få många fina stunder där. Till sist passar vi på att önska er ett trevligt avslut på sommaren.

Med vänlig hälsning

Ving

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick detta mail från Ving idag. Verkar vara en rejäl upprensning av stränderna som pågår.

<klipp....> och man kan ta med egna stolar och använda dem på allmänna stränder. <klipp...>

Kanske man kan ta med några extra stolar och hyra ut åxå ;)

Det verkar ju lagligt enligt Ving.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man behöver tillstånd så känns det ganska givet att ställen utan tillstånd är olagliga och då får man väl acceptera att det rensas även om de som drivit de olagliga ställena drabbas och vi turister kommer att sakna solstolarna och haken på beachen.

Är väl inte många länder där man godtyckligt kan bygga ett ställe .......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tyckte det var tillräckligt av restauranger utmed stranden ändå.

Det är väl mer ruckel som folk byggt utan tillstånd som ryker? !

Nää, allt efter strandgatan ryker. Restauranger, gesthouses m.m., också våra irländska vänners hus. Det handlar inte om att riva några "ruckel". Se

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte det var tillräckligt av restauranger utmed stranden ändå.

Det är väl mer ruckel som folk byggt utan tillstånd som ryker? !

Nää, allt efter strandgatan ryker. Restauranger, gesthouses m.m., också våra irländska vänners hus. Det handlar inte om att riva några "ruckel". Se

Hasse

Ja jäklar, det var en rejäl rensning...

Vad jag avsåg i min tidigare post var att jag hade för mig att det gjordes en rensning i Nai Yang för ett antal år sedan!?

Eller har jag fel där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte det var tillräckligt av restauranger utmed stranden ändå.

Det är väl mer ruckel som folk byggt utan tillstånd som ryker? !

Nää, allt efter strandgatan ryker. Restauranger, gesthouses m.m., också våra irländska vänners hus. Det handlar inte om att riva några "ruckel". Se

Hasse

Oj  :o! Bra eller dåligt - inget jag kan avgöra. Är det någon som vet om Kata Beach har rensats ännu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyckte det var tillräckligt av restauranger utmed stranden ändå.

Det är väl mer ruckel som folk byggt utan tillstånd som ryker? !

Nää, allt efter strandgatan ryker. Restauranger, gesthouses m.m., också våra irländska vänners hus. Det handlar inte om att riva några "ruckel". Se

Hasse

Oj  :o! Bra eller dåligt - inget jag kan avgöra. Är det någon som vet om Kata Beach har rensats ännu?

Bra tycker jag.. Spelar ju mindre roll om det är ruckel eller lyxhus har dom byggts olovligt från början får dom ju skylla sej själv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bra tycker jag.. Spelar ju mindre roll om det är ruckel eller lyxhus har dom byggts olovligt från början får dom ju skylla sej själv..

Det är väl bara Jimmieboy som tycker att allt det som nu sker är OK. Nu har han sänkt sig själv, vilken nolla! Kan någon ta hans inlägg på allvar, i varje fall inte jag (det har jag i och för sig aldrig gjort).

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tycker jag.. Spelar ju mindre roll om det är ruckel eller lyxhus har dom byggts olovligt från början får dom ju skylla sej själv..

Det är väl bara Jimmieboy som tycker att allt det som nu sker är OK. Nu har han sänkt sig själv, vilken nolla! Kan någon ta hans inlägg på allvar, i varje fall inte jag (det har jag i och för sig aldrig gjort).

Hasse

Så du tycker det är helt okej att bygga på någon annans mark?

Har inte jättekoll på allt som händer just nu men just den delen att dom river hus och restauranger som från början bygts olagligt tycker jag iaf är bra...

Sen får vi la se hur det blir framöver men förhoppningsvis fixar dom nåt som håller i längden och inte drivs av maffian...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tycker jag.. Spelar ju mindre roll om det är ruckel eller lyxhus har dom byggts olovligt från början får dom ju skylla sej själv..

Det är väl bara Jimmieboy som tycker att allt det som nu sker är OK. Nu har han sänkt sig själv, vilken nolla! Kan någon ta hans inlägg på allvar, i varje fall inte jag (det har jag i och för sig aldrig gjort).

Hasse

Så du tycker det är helt okej att bygga på någon annans mark?

Har inte jättekoll på allt som händer just nu men just den delen att dom river hus och restauranger som från början bygts olagligt tycker jag iaf är bra...

Sen får vi la se hur det blir framöver men förhoppningsvis fixar dom nåt som håller i längden och inte drivs av maffian...

Maffian har du kanske träffat på i dina vistelser i Patong och Pattaya, det väl därifrån hu har dina erfarenheter. Men i Nai Yang finns ingen maffia, det handlar om familjedrivna verksamheter som försörjt hela familjer under flera år. Allt är nu raserat...

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert inte lite synd om de som nu drabbas av militärens uppresning, å andra sidan skulle detta gjorts för länge sedan.

Någon måste ta itu med laglösheten som ändå råder i Thailand (mutkolvarnas land).

Tror inte att det egentligen är någon som varit direkt nöjd med den situation som varit. De som haft sitt uppehälle från olagliga byggnationer och liknande skulle med största sannolikhet velat haft detta på laglig väg, om det nu kunnat ske.

Hasse tycker synd om entreprenörerna vars anläggningar som nu rivs ned, tycker du då också synd om de personer som erhållit mutor från entreprenörerna för att få ha sina anläggningar på offentlig mark? - de blir ju nu utan en massa inkomster. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tycker jag.. Spelar ju mindre roll om det är ruckel eller lyxhus har dom byggts olovligt från början får dom ju skylla sej själv..

Det är väl bara Jimmieboy som tycker att allt det som nu sker är OK. Nu har han sänkt sig själv, vilken nolla! Kan någon ta hans inlägg på allvar, i varje fall inte jag (det har jag i och för sig aldrig gjort).

Hasse

Så du tycker det är helt okej att bygga på någon annans mark?

Har inte jättekoll på allt som händer just nu men just den delen att dom river hus och restauranger som från början bygts olagligt tycker jag iaf är bra...

Sen får vi la se hur det blir framöver men förhoppningsvis fixar dom nåt som håller i längden och inte drivs av maffian...

Maffian har du kanske träffat på i dina vistelser i Patong och Pattaya, det väl därifrån hu har dina erfarenheter. Men i Nai Yang finns ingen maffia, det handlar om familjedrivna verksamheter som försörjt hela familjer under flera år. Allt är nu raserat...

Hasse

Så du menar att familjerna äger marken som dom hade sin verksamhet på som dom nu river?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tycker jag.. Spelar ju mindre roll om det är ruckel eller lyxhus har dom byggts olovligt från början får dom ju skylla sej själv..

Det är väl bara Jimmieboy som tycker att allt det som nu sker är OK. Nu har han sänkt sig själv, vilken nolla! Kan någon ta hans inlägg på allvar, i varje fall inte jag (det har jag i och för sig aldrig gjort).

Hasse

Det bränns svartbyggen i den Svenska fjällen åxå, om man inte har rätt tillstånd så måste jag nog säga att bara för att man mutat till sig ett "tillstånd" så får man stå sitt kast.

Men jag vet inte, och kan inte nåt av hur det ser ut. Jag tycker dock att en rensning av olaglig verksamhet som skadar de som faktiskt har betalt för sig på/till personer som har rätt att hyra ut restauranger inte skall lida av att alla skall kunna bedriva verksamhet på stranden.

Men jag är inte så insatt som du verkar vara, så jag kan ju ha fel. I Thailand verkar det finnas en väldigt stor gråzon, där man kan ha fått rätt papper men den kanske inte duger för nån vidare granskning. Och den som utfärdade detta skrattade hela vägen till banken, medans den som betalade nu får se sitt livsverk försvinna.

Jag vetefan, jag kan inte bedöma. Men det är intressant att se bägge sidor av myntet, sånt hjälper du till med. Det gillar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tycker jag.. Spelar ju mindre roll om det är ruckel eller lyxhus har dom byggts olovligt från början får dom ju skylla sej själv..

Det är väl bara Jimmieboy som tycker att allt det som nu sker är OK. Nu har han sänkt sig själv, vilken nolla! Kan någon ta hans inlägg på allvar, i varje fall inte jag (det har jag i och för sig aldrig gjort).

Hasse

Det där var väl onödigt. Jimmieboy har bidragit med mycket information på forumet genom åren och olika åsikter måste man kunna ha utan att behöva bli kallad nolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

För dom som inte är så insatta i den kriminella världen är detta ett typiskt fall av beskyddarverksamhet! Någon har slutat betala eller betalar för lite. Svaret blir som överallt att ödelägga verksamheter. Maffian och huvudman är i det här fallet delar av eliten i BKK som tycker att småpåvarna börjar ta för stor del av kakan. Det byggs snart upp igen med mera lojala bidragsgivare - tro mig.

Al Capone, släng dig i väggen, den här maffian har militären som torped, det du!

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Beskyddarverksamhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×